SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svajande laddtryck?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25967
    Cmon
    Deltagare

      Hej !

      Har en wrx sti -01.

      Märkte det när jag körde till jobbet idag, låg runt 120-130 då började jag känna att bilen började dra mer en väldigt kort stund. Då kollade jag på laddtrycksmätaren och den pendlade upp och ner 3-5 ggr sen var det över.

      Någon som vet vad det kan handla om? Aldrig råkat ut för detta innan.

      Tack på förhand !

      #224402
      abacus
      Deltagare

        Har detta bara hänt 1 gång eller är det ett återkommande problem ?

        Jag är ingen Subaru guru men om ett fel inte är återkommande eller kroniskt så är det väl en del av det
        vi alla upplever ibland…
        Det jag hade fel på min gt var att slangen hade spruckit vid T korset som gick till mätaren.

        #224404
        Cmon
        Deltagare

          Nu är det ingen engångs grej längre då det svajar oftare, samt att det visar sig när man accelererar fullt. Då går den direkt upp till ca 1,4 bar som den ska, men bara vänder där och går ner till ca 1,2 istället.

          Sen är det ju då om man gör en omkörning med jämngas så börar laddet ligga på 0,5 men börjar sedan svaja mellan ca 0,3-0,5. Men detta händer inte varje gång men dem gångerna det händer så känner man på hur bilen drar och inte drar sammtidigt som laddet svajar.

          Jag har försökt felsöka genom att spreja med stargas för att hitta läckage, men inte lyckats hitta något än.

          Någon som har haft samma problem eller har någon aning om vad det kan röra sig om ?

          #224401
          Nikke McRae
          Deltagare

            Är bilen helt orginal eller vad har gjorts för förändringar?
            Om man bytt avgassystem eller till öppet luftfilter brukar man ibland få problem med svajande laddtryck.

            #224405
            Cmon
            Deltagare

              Bilen är inte original.
              Antingen är den chippad eller mappad, företaget som tog in den hade ingen fakta om det tyvärr.

              #224408
              Flamingo
              Deltagare

                Men min går med upp till 1.4 och lägger sig sedan på 1.2 och det är väl fullt normalt?

                Mappar man inte bilen så de ”boostar på” lite extra upp till 1.4 men lägger sig på ett mer snällt laddtryck för motorn på 1.2?

                #224406
                Cmon
                Deltagare

                  Men min går med upp till 1.4 och lägger sig sedan på 1.2 och det är väl fullt normalt?

                  Mappar man inte bilen så de ”boostar på” lite extra upp till 1.4 men lägger sig på ett mer snällt laddtryck för motorn på 1.2?

                  Kan säkert vara så, men det är ju inte bara det problemet jag har.

                  Nu har det blivit mera åt att den går upp till 1.4 för att sedan inte orka hålla mycket mer än 1 bar.

                  #224403
                  .zip
                  Deltagare

                    Använder du någon slags av dawesdevice för att justera trycket eller? Våran köra SAM har skrivit ihop en bra guide för att kolla den ”exakta” laddningen. Lägg dig på 60kmh på 5ans växel och trampa pellen i botten.

                    #224407
                    Cmon
                    Deltagare

                      dawesdevice??
                      Bilen är antingen mappad eller chippad.

                      Vart finns den guiden?

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.