SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svajande laddtryck..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33238
    0nE
    Deltagare

      Som rubriken lyder så har jag ett svajande laddtryck och allmänt konstigt ladd.
      Bilen är orginal hade problem med katten i uppipen så jag bankade bort den helt.
      Vill påpeka att laddtrycket var konstigt även innan jag tog bort katten.

      Fel koder som jag har på bilen är P0037 och P0031 alltså lambda. Jag hade dessa felkoder innan jag tog bort katten också. Bytade främre
      Lambda då ena kabeln var av. Efter bytet så släckte jag motorlampan men den tändes direkt igen.
      Vill påpeka att när jag hade den gamla lambdan med kabel brott så kunde jag släcka motorlampan och köra någon timma för att sen tändas.

      Det jag har försökt kolla är wastegaten den känns inte slapp eller att den har kärvat.
      Testade att sätta på några gummiband på wastegaten för att försökra mig att den inte är slapp
      Resultat var att jag laddade mer, men fortsatt svajigt.

      Har kollat alla vakumslangar och hittar ingen läcka har kopplat laddtrycks mätaren på olika platser och har stabilt vakum.

      för att nämna så har jag öppen dump på bilen även den har jag testat och den läcker inte.
      Här är ett klipp från youtube, jag har exakt samma problem som honom
      http://m.youtube.com/watch?v=0C-hsdiV_2o

      #274196
      Igge
      Deltagare

        Vad för ladd peak når du under svajandet?

        #274207
        kinugawa
        Deltagare

          Ser ut som att du har för låg target boost och för mycket wastegate duty. Samt korrigeringsmapparna är för kraftigt ställda. Har du tactrix kabel och kan logga?

          Men hela problemet med laddtrycket är antagligen att katten först var tät? Eller utblåst. Och laddtrycket behöver mappas.

          #274201
          0nE
          Deltagare

            Igge
            Jag brukar peaka 1.3-1.6 för att sen lägga mig på 0.9 ibland stabiliseras inte laddet utan bilen gungar fram. Oftast får jag dom stora peakarna när jag växlar ner och ger full rulle. tar jag det lugnt med gasen ner till fullt så peakar jag mindre. Det är bara på 4an och 5an som det svajar mellan 0.4 – 1.3 beroende hur mycket jag gasar men oftast svajar det på halv gas.

            Kinugawa
            Jag tog bort katten för att den hade släppt man hörde hur den rasslade, så jag tog det säkra före det osäkra och tog bort katten ist för att det ska flyga delar genom turbon. Jag har tactrix kabel men har aldrig förstått hur man får ut loggarna 🙁

            Kan nämna att jag tappar ladd mellan 6000-7000 varv.

            #274208
            kinugawa
            Deltagare

              Koppla wastegateslangen raka vägen från turbon och se om problemet försvinner. Då styr inte ecu.n något. Då borde den ladda jämnt 0,6 – 0,8 bar

              #274202
              0nE
              Deltagare

                Jag har vet inte om det kan vara solenoiden som spökar? Borde man inte få någon felkod då, jag har iofs en ny solenoid liggandes av märket grimmspeed. Men man måste mapa bilen då, frågan är om jag kan koppla på den och se om
                Bara det svajande laddet försvinner vid halv gas?

                #274197
                Igge
                Deltagare

                  Testa en rengöring av solenoiden, för når du dom peakarna kan det vara fuelcut som slår in
                  Min gt betedde sig snarlikt när jag bytte till 3″ catback, löstes med en enkel rengöring

                  Annars är det mappning för att anpassa sig för det nya flödet tippar jag på, utan att vara jättekunnig inom ämnet.

                  Kan väl iofs vara problem med ol cl övergången så den går lite snålt också om du ändrat så
                  Vilket i sig inte påverkar ladd, men motiverar mappning

                  #274203
                  0nE
                  Deltagare

                    Jag tror inte den går snålt snarare för fett. På besiktning fick jag värdena: Co-halt: 0.30 HC-halt: 107
                    Hur rengör jag en solenoid? Med bensin?
                    Inget är pillat med bilen förutom att katten är borta 🙂

                    #274200
                    pettsun
                    Deltagare

                      rengör med bromsrengörning. du kan plusmata solenoiden och kika så den öppnar och stänger som den ska. öppna, sprutan in bromsrengörning och blås sedan genom med tryckluft.

                      #274198
                      Igge
                      Deltagare

                        Man kan sätta bilen i diagnosläge med hjälp av ett par kablar under ratten så att bl.a. kylfläkten går. Men även solenoiden klickar (iaf på äldre)

                        Sedan är det bara att spruta bromsrengöring i den och avsluta med lite tryckluft

                        #274204
                        0nE
                        Deltagare

                          Efter att jag kopplat om laddtrycksmätaren på dumpen så svajar den mellan 0.5 – 1 bar 🙂 väldigt sällan på full gas pådrag utan endast när man har halv gas eller mindre eller ja det varierar

                          #274199
                          Igge
                          Deltagare

                            Då är jag nog mer inne på kinugawas spår

                            #274205
                            0nE
                            Deltagare

                              Koppla wastegateslangen raka vägen från turbon och se om problemet försvinner. Då styr inte ecu.n något. Då borde den ladda jämnt 0,6 – 0,8 bar

                              Du menar jag ska dra en slang mellan wg och kompressorhuset? Utan restriktorn och köra på wg ladd?

                              #274206
                              0nE
                              Deltagare

                                Man kan sätta bilen i diagnosläge med hjälp av ett par kablar under ratten så att bl.a. kylfläkten går. Men även solenoiden klickar (iaf på äldre)

                                Sedan är det bara att spruta bromsrengöring i den och avsluta med lite tryckluft

                                Jag kan testa detta 🙂 har pillat på dom kablarna för ^^ min bil är en impreza wrx ej205 -05

                                #274209
                                kinugawa
                                Deltagare

                                  Du menar jag ska dra en slang mellan wg och kompressorhuset? Utan restriktorn och köra på wg ladd?

                                  Exakt. Prova det!

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.