› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Svajande laddtryck..
- Detta ämne har 14 svar, 1,295 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 7 månader sedan av
kinugawa.
-
FörfattareInlägg
-
19 december, 2014 kl. 12:09 #33238
0nE
DeltagareSom rubriken lyder så har jag ett svajande laddtryck och allmänt konstigt ladd.
Bilen är orginal hade problem med katten i uppipen så jag bankade bort den helt.
Vill påpeka att laddtrycket var konstigt även innan jag tog bort katten.Fel koder som jag har på bilen är P0037 och P0031 alltså lambda. Jag hade dessa felkoder innan jag tog bort katten också. Bytade främre
Lambda då ena kabeln var av. Efter bytet så släckte jag motorlampan men den tändes direkt igen.
Vill påpeka att när jag hade den gamla lambdan med kabel brott så kunde jag släcka motorlampan och köra någon timma för att sen tändas.Det jag har försökt kolla är wastegaten den känns inte slapp eller att den har kärvat.
Testade att sätta på några gummiband på wastegaten för att försökra mig att den inte är slapp
Resultat var att jag laddade mer, men fortsatt svajigt.Har kollat alla vakumslangar och hittar ingen läcka har kopplat laddtrycks mätaren på olika platser och har stabilt vakum.
för att nämna så har jag öppen dump på bilen även den har jag testat och den läcker inte.
Här är ett klipp från youtube, jag har exakt samma problem som honom
http://m.youtube.com/watch?v=0C-hsdiV_2o19 december, 2014 kl. 12:55 #274196Igge
DeltagareVad för ladd peak når du under svajandet?
19 december, 2014 kl. 13:04 #274207kinugawa
DeltagareSer ut som att du har för låg target boost och för mycket wastegate duty. Samt korrigeringsmapparna är för kraftigt ställda. Har du tactrix kabel och kan logga?
Men hela problemet med laddtrycket är antagligen att katten först var tät? Eller utblåst. Och laddtrycket behöver mappas.
19 december, 2014 kl. 20:07 #2742010nE
DeltagareIgge
Jag brukar peaka 1.3-1.6 för att sen lägga mig på 0.9 ibland stabiliseras inte laddet utan bilen gungar fram. Oftast får jag dom stora peakarna när jag växlar ner och ger full rulle. tar jag det lugnt med gasen ner till fullt så peakar jag mindre. Det är bara på 4an och 5an som det svajar mellan 0.4 – 1.3 beroende hur mycket jag gasar men oftast svajar det på halv gas.Kinugawa
Jag tog bort katten för att den hade släppt man hörde hur den rasslade, så jag tog det säkra före det osäkra och tog bort katten ist för att det ska flyga delar genom turbon. Jag har tactrix kabel men har aldrig förstått hur man får ut loggarna 🙁Kan nämna att jag tappar ladd mellan 6000-7000 varv.
19 december, 2014 kl. 20:11 #274208kinugawa
DeltagareKoppla wastegateslangen raka vägen från turbon och se om problemet försvinner. Då styr inte ecu.n något. Då borde den ladda jämnt 0,6 – 0,8 bar
19 december, 2014 kl. 20:14 #2742020nE
DeltagareJag har vet inte om det kan vara solenoiden som spökar? Borde man inte få någon felkod då, jag har iofs en ny solenoid liggandes av märket grimmspeed. Men man måste mapa bilen då, frågan är om jag kan koppla på den och se om
Bara det svajande laddet försvinner vid halv gas?19 december, 2014 kl. 20:18 #274197Igge
DeltagareTesta en rengöring av solenoiden, för når du dom peakarna kan det vara fuelcut som slår in
Min gt betedde sig snarlikt när jag bytte till 3″ catback, löstes med en enkel rengöringAnnars är det mappning för att anpassa sig för det nya flödet tippar jag på, utan att vara jättekunnig inom ämnet.
Kan väl iofs vara problem med ol cl övergången så den går lite snålt också om du ändrat så
Vilket i sig inte påverkar ladd, men motiverar mappning19 december, 2014 kl. 20:30 #2742030nE
DeltagareJag tror inte den går snålt snarare för fett. På besiktning fick jag värdena: Co-halt: 0.30 HC-halt: 107
Hur rengör jag en solenoid? Med bensin?
Inget är pillat med bilen förutom att katten är borta 🙂20 december, 2014 kl. 10:33 #274200pettsun
Deltagarerengör med bromsrengörning. du kan plusmata solenoiden och kika så den öppnar och stänger som den ska. öppna, sprutan in bromsrengörning och blås sedan genom med tryckluft.
20 december, 2014 kl. 10:51 #274198Igge
DeltagareMan kan sätta bilen i diagnosläge med hjälp av ett par kablar under ratten så att bl.a. kylfläkten går. Men även solenoiden klickar (iaf på äldre)
Sedan är det bara att spruta bromsrengöring i den och avsluta med lite tryckluft
20 december, 2014 kl. 10:51 #2742040nE
DeltagareEfter att jag kopplat om laddtrycksmätaren på dumpen så svajar den mellan 0.5 – 1 bar 🙂 väldigt sällan på full gas pådrag utan endast när man har halv gas eller mindre eller ja det varierar
20 december, 2014 kl. 11:23 #274199Igge
DeltagareDå är jag nog mer inne på kinugawas spår
20 december, 2014 kl. 12:58 #2742050nE
DeltagareKoppla wastegateslangen raka vägen från turbon och se om problemet försvinner. Då styr inte ecu.n något. Då borde den ladda jämnt 0,6 – 0,8 bar
Du menar jag ska dra en slang mellan wg och kompressorhuset? Utan restriktorn och köra på wg ladd?
20 december, 2014 kl. 13:01 #2742060nE
DeltagareMan kan sätta bilen i diagnosläge med hjälp av ett par kablar under ratten så att bl.a. kylfläkten går. Men även solenoiden klickar (iaf på äldre)
Sedan är det bara att spruta bromsrengöring i den och avsluta med lite tryckluft
Jag kan testa detta 🙂 har pillat på dom kablarna för ^^ min bil är en impreza wrx ej205 -05
20 december, 2014 kl. 14:35 #274209kinugawa
DeltagareDu menar jag ska dra en slang mellan wg och kompressorhuset? Utan restriktorn och köra på wg ladd?
Exakt. Prova det!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.