SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svajande laddtryck vid hårt gasande

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
  • Författare
    backfeed
    Deltagare

Har stött på ett litet problem med min ’99 GT – då jag är ute och kör med motorn på 2500-3000 rpm (alltså i turbostartområdet eller vad man vill kalla det) och golvar gaspedalen så skjuter laddtrycket över 1,2 varpå det snabbt sjunker till kanske 0,8 och sen skjuter det över 1,2 igen osv tills den efter en stund stabiliserar sig på 1,0 som är det maxtryck jag normalt brukar få (har inget trim, bara 3″ avgas).

Detta händer dock aldrig om jag golvar gasen när motorn ligger under 2500 rpm när jag börjar, då går laddtrycket snällt upp till 1,0 som vanligt utan svaj. Det är väl bara när motorn får ”chockjobba” som det inträffar.

Att det pendlar ned efter att ha skjutit över 1,2 bar är väl inte underligt eftersom ECU:n nitar vid det trycket som jag förstått det, men frågan är förstås varför trycket skjuter över?

Jag har nyligen resettat ECU:n (efter att ha kört med E85-blandning, nu är jag tillbaka på 100% 98 bensin igen), så det kanske har att göra med att ECU:n inte lärt sig hur den ska bete sig vid hårdgasning? Hoppas på det… ;(

ExOrdis
      Deltagare

Beror garanterat på den nu extremt kalla luften och ditt bränslebyte.
        Till helgen ska du se att allt är som vanligt igen.

backfeed
        Deltagare

En sådan kanske skulle vara något, men det har inte varit så här förut vad jag kan minnas och jag har haft bilen sen augusti ’04. 🙁

backfeed
          Deltagare

Den tanken slog mig faktiskt, det var kring -20 när jag upptäckte det – jag var ute och körde på inlandsvägar här långt upp i norrland, men jag tycker att jag borde märkt det förut, det är ju inte direkt ovanligt med -20 här uppe inte. 😀

SecretAgentMan
            Deltagare

Nja…det beror på flödet, och att laddtrycksstyrningen inte hänger med.
              Svajet finns säkerligen där men mycket mindre (högre peak än standard) även när du inte upplever att det strular.

Festo att ställa mängden luft till styrsystemet, eller en dawes är det som gäller för ”rätt” pengar.

/J

Lt Dan
              Deltagare

Lånar tråden.
                Detta problem har även dykt upp för mig igår. Över 4000rpm så svajar laddtrycket. Har inget 3″ eller öppet filter. Så speciellt kallt är det ju inte heller nu. Kan det bero på dålig soppa? Har kört ca en halv tank när problemet började.

Mvh LtDan

Kvarnis
                Deltagare

Lt har du en laddtrycks mätare ?

Kall luft kan orsaka höga ladd toppar,
                  på patriks MY95 var problemet en kall vinter så passs tort att vi fixade en Scooby ecu som fixade problemet.

Dock har en MY95 en TD05 + lägre laddtrycks spärr,
                  kolla annars så ingaa slanagr har skadats alt rengör solenoiden, då olja kan påverka funktionen.

Lt Dan
                  Deltagare

>Lt har du en laddtrycks mätare ?
                    >
                    >Kall luft kan orsaka höga ladd toppar,
                    >på patriks MY95 var problemet en kall vinter så passs tort att
                    >vi fixade en Scooby ecu som fixade problemet.
                    >
                    >Dock har en MY95 en TD05 + lägre laddtrycks spärr,
                    >kolla annars så ingaa slanagr har skadats alt rengör
                    >solenoiden, då olja kan påverka funktionen.

Nej tyvärr, ingen laddtrycks mätare.
                    Har kollat slangarna. Var sitter solenoiden?
                    Skulle en reset av ecu:n kunna ge nåt? Det har ju varit -20 förut så nu när det är mildare kanske den inte hänger med…?

/Dan

Kvarnis
                    Deltagare

>Nej tyvärr, ingen laddtrycks mätare.
                      Va sääääääääääääämer de 😀

>Har kollat slangarna. Var sitter solenoiden?
                      Till vänster om turbon på fjädernbens tornet

>Skulle en reset av ecu:n kunna ge nåt? Det har ju varit -20
                      >förut så nu när det är mildare kanske den inte hänger med…?
                      >
                      >/Dan

Tveksamt skulle tro att en flask brääkleen skulle göra susen och sen är det bara att plugga ihop kontaktena för soleniod rengörning som är den rätta medecinen du får i värsta fall ta en trevlig resa till Vörsterås 🙂

Lt Dan
                      Deltagare

Va ute på lunchen o testade lite och nu gick den helt plötsligt bättre…inte helt perfekt, det går att känna att den svajar lite men långt ifrån som förut. Lite varmare ute nu, får se ikväll när tempen sjunker…}(
                        Ska prova å grejja lite me solenoiden oxå

/Dan

skytiskapilen
                        Deltagare

Mycket troligt att det är kylan. Min ”tillåter” lite mer ladd, 2-3 psi med tillhörande svaj riktigt kalla mornar. Tror det är svårt att få till en MAP som klarar alla olika luft- och temperaturförhållanden med snabba skiftningar, hade detta även innan TEK3:an.

/Andreas

– Original Gangster –

Lt Dan
                          Deltagare

>Jag tror att det är LMM:en i första hand ;). I andra hand
                            >gissar jag på lamdan nu för tiden :).
                            >
                            >mvh Mats N

LMM:en är det med största sannolikhet inte då jag har en kompis som har exakt samma problem fast LMM:en blivit bytt.
                            Jag har provat att nolla ecu:n och smörjat solenoiden utan resultat:(
                            Blir väl att köra som farsan tillsvidare…bra när soppan e dyr!

/Dan – irriterad på biljäveln x(

Kvarnis
                            Deltagare

>
                              >LMM:en är det med största sannolikhet inte då jag har en
                              >kompis som har exakt samma problem fast LMM:en blivit bytt.
                              >Jag har provat att nolla ecu:n och smörjat solenoiden utan
                              >resultat:(
                              hoppas du meanat att du rengjort den inte smörjt upp den :o:o !!
                              Den ska inte finnas nån olja alls på den det är det som ställer till problem…..

>Blir väl att köra som farsan tillsvidare…bra när soppan e
                              >dyr!
                              >
                              >/Dan – irriterad på biljäveln x(

Sen om du har en 99:a så sitter ju 2-portate på den å dom är sämerrrrrrr, lösningen heter Daaaaaaaaawes 😀 …;)
                              Å en laddtrycks mätare

Lt Dan
                              Deltagare

>>
                                >>LMM:en är det med största sannolikhet inte då jag har en
                                >>kompis som har exakt samma problem fast LMM:en blivit bytt.
                                >>Jag har provat att nolla ecu:n och smörjat solenoiden utan
                                >>resultat:(
                                >hoppas du meanat att du rengjort den inte smörjt upp den :o:o
                                >!!
                                >Den ska inte finnas nån olja alls på den det är det som
                                >ställer till problem…..

Åfan, jag smorde den inte utan trodde den var ok eftersom den var väl inoljad!Inget kärv här inte tänkte ja. Bara för att vara på säkra sidan…det är maniken som har två ingångar, den ena går till insuget, den andra till wastegaten? Så jag ska plocka isär och reeeeengöra alltså?

>
                                >>Blir väl att köra som farsan tillsvidare…bra när soppan e
                                >>dyr!
                                >>
                                >>/Dan – irriterad på biljäveln x(
                                >
                                >Sen om du har en 99:a så sitter ju 2-portate på den å dom är
                                >sämerrrrrrr, lösningen heter Daaaaaaaaawes 😀 …;)
                                >Å en laddtrycks mätare

Har 00:a. Laddtrycks mätare e på gång. Dawes har jag i planerna men vill hitta felkällan innan jag monterar en sån.

>
                                >
                                >

SecretAgentMan
                                Deltagare

(Har inte läst alla poster)

Har du kollat med Deltadash vad som händer och sker när det svajar?

/J

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.