› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Svajande laddtryck vid hårt gasande
- Detta ämne har 42 svar, 3,064 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Lt Dan.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2005 kl. 09:05 #2802
backfeed
DeltagareHar stött på ett litet problem med min ’99 GT – då jag är ute och kör med motorn på 2500-3000 rpm (alltså i turbostartområdet eller vad man vill kalla det) och golvar gaspedalen så skjuter laddtrycket över 1,2 varpå det snabbt sjunker till kanske 0,8 och sen skjuter det över 1,2 igen osv tills den efter en stund stabiliserar sig på 1,0 som är det maxtryck jag normalt brukar få (har inget trim, bara 3″ avgas).
Detta händer dock aldrig om jag golvar gasen när motorn ligger under 2500 rpm när jag börjar, då går laddtrycket snällt upp till 1,0 som vanligt utan svaj. Det är väl bara när motorn får ”chockjobba” som det inträffar.
Att det pendlar ned efter att ha skjutit över 1,2 bar är väl inte underligt eftersom ECU:n nitar vid det trycket som jag förstått det, men frågan är förstås varför trycket skjuter över?
Jag har nyligen resettat ECU:n (efter att ha kört med E85-blandning, nu är jag tillbaka på 100% 98 bensin igen), så det kanske har att göra med att ECU:n inte lärt sig hur den ska bete sig vid hårdgasning? Hoppas på det… ;(
2 mars, 2005 kl. 09:24 #54775ExOrdis
DeltagareBeror garanterat på den nu extremt kalla luften och ditt bränslebyte.
Till helgen ska du se att allt är som vanligt igen.2 mars, 2005 kl. 09:25 #54801backfeed
DeltagareEn sådan kanske skulle vara något, men det har inte varit så här förut vad jag kan minnas och jag har haft bilen sen augusti ’04. 🙁
2 mars, 2005 kl. 09:27 #54802backfeed
DeltagareDen tanken slog mig faktiskt, det var kring -20 när jag upptäckte det – jag var ute och körde på inlandsvägar här långt upp i norrland, men jag tycker att jag borde märkt det förut, det är ju inte direkt ovanligt med -20 här uppe inte. 😀
2 mars, 2005 kl. 09:32 #54772SecretAgentMan
DeltagareNja…det beror på flödet, och att laddtrycksstyrningen inte hänger med.
Svajet finns säkerligen där men mycket mindre (högre peak än standard) även när du inte upplever att det strular.Festo att ställa mängden luft till styrsystemet, eller en dawes är det som gäller för ”rätt” pengar.
/J
10 mars, 2005 kl. 07:59 #54789Lt Dan
DeltagareLånar tråden.
Detta problem har även dykt upp för mig igår. Över 4000rpm så svajar laddtrycket. Har inget 3″ eller öppet filter. Så speciellt kallt är det ju inte heller nu. Kan det bero på dålig soppa? Har kört ca en halv tank när problemet började.Mvh LtDan
10 mars, 2005 kl. 08:51 #54783Kvarnis
DeltagareLt har du en laddtrycks mätare ?
Kall luft kan orsaka höga ladd toppar,
på patriks MY95 var problemet en kall vinter så passs tort att vi fixade en Scooby ecu som fixade problemet.Dock har en MY95 en TD05 + lägre laddtrycks spärr,
kolla annars så ingaa slanagr har skadats alt rengör solenoiden, då olja kan påverka funktionen.10 mars, 2005 kl. 09:29 #54790Lt Dan
Deltagare>Lt har du en laddtrycks mätare ?
>
>Kall luft kan orsaka höga ladd toppar,
>på patriks MY95 var problemet en kall vinter så passs tort att
>vi fixade en Scooby ecu som fixade problemet.
>
>Dock har en MY95 en TD05 + lägre laddtrycks spärr,
>kolla annars så ingaa slanagr har skadats alt rengör
>solenoiden, då olja kan påverka funktionen.Nej tyvärr, ingen laddtrycks mätare.
Har kollat slangarna. Var sitter solenoiden?
Skulle en reset av ecu:n kunna ge nåt? Det har ju varit -20 förut så nu när det är mildare kanske den inte hänger med…?/Dan
10 mars, 2005 kl. 11:10 #54784Kvarnis
Deltagare>Nej tyvärr, ingen laddtrycks mätare.
Va sääääääääääääämer de 😀>Har kollat slangarna. Var sitter solenoiden?
Till vänster om turbon på fjädernbens tornet>Skulle en reset av ecu:n kunna ge nåt? Det har ju varit -20
>förut så nu när det är mildare kanske den inte hänger med…?
>
>/DanTveksamt skulle tro att en flask brääkleen skulle göra susen och sen är det bara att plugga ihop kontaktena för soleniod rengörning som är den rätta medecinen du får i värsta fall ta en trevlig resa till Vörsterås 🙂
10 mars, 2005 kl. 12:50 #54791Lt Dan
DeltagareVa ute på lunchen o testade lite och nu gick den helt plötsligt bättre…inte helt perfekt, det går att känna att den svajar lite men långt ifrån som förut. Lite varmare ute nu, får se ikväll när tempen sjunker…}(
Ska prova å grejja lite me solenoiden oxå/Dan
10 mars, 2005 kl. 13:08 #54782skytiskapilen
DeltagareMycket troligt att det är kylan. Min ”tillåter” lite mer ladd, 2-3 psi med tillhörande svaj riktigt kalla mornar. Tror det är svårt att få till en MAP som klarar alla olika luft- och temperaturförhållanden med snabba skiftningar, hade detta även innan TEK3:an.
/Andreas
– Original Gangster –14 mars, 2005 kl. 07:50 #54793Lt Dan
Deltagare>Jag tror att det är LMM:en i första hand ;). I andra hand
>gissar jag på lamdan nu för tiden :).
>
>mvh Mats NLMM:en är det med största sannolikhet inte då jag har en kompis som har exakt samma problem fast LMM:en blivit bytt.
Jag har provat att nolla ecu:n och smörjat solenoiden utan resultat:(
Blir väl att köra som farsan tillsvidare…bra när soppan e dyr!/Dan – irriterad på biljäveln x(
14 mars, 2005 kl. 11:05 #54785Kvarnis
Deltagare>
>LMM:en är det med största sannolikhet inte då jag har en
>kompis som har exakt samma problem fast LMM:en blivit bytt.
>Jag har provat att nolla ecu:n och smörjat solenoiden utan
>resultat:(
hoppas du meanat att du rengjort den inte smörjt upp den :o:o !!
Den ska inte finnas nån olja alls på den det är det som ställer till problem…..>Blir väl att köra som farsan tillsvidare…bra när soppan e
>dyr!
>
>/Dan – irriterad på biljäveln x(Sen om du har en 99:a så sitter ju 2-portate på den å dom är sämerrrrrrr, lösningen heter Daaaaaaaaawes 😀 …;)
Å en laddtrycks mätare14 mars, 2005 kl. 11:49 #54794Lt Dan
Deltagare>>
>>LMM:en är det med största sannolikhet inte då jag har en
>>kompis som har exakt samma problem fast LMM:en blivit bytt.
>>Jag har provat att nolla ecu:n och smörjat solenoiden utan
>>resultat:(
>hoppas du meanat att du rengjort den inte smörjt upp den :o:o
>!!
>Den ska inte finnas nån olja alls på den det är det som
>ställer till problem…..Åfan, jag smorde den inte utan trodde den var ok eftersom den var väl inoljad!Inget kärv här inte tänkte ja. Bara för att vara på säkra sidan…det är maniken som har två ingångar, den ena går till insuget, den andra till wastegaten? Så jag ska plocka isär och reeeeengöra alltså?
>
>>Blir väl att köra som farsan tillsvidare…bra när soppan e
>>dyr!
>>
>>/Dan – irriterad på biljäveln x(
>
>Sen om du har en 99:a så sitter ju 2-portate på den å dom är
>sämerrrrrrr, lösningen heter Daaaaaaaaawes 😀 …;)
>Å en laddtrycks mätareHar 00:a. Laddtrycks mätare e på gång. Dawes har jag i planerna men vill hitta felkällan innan jag monterar en sån.
>
>
>14 mars, 2005 kl. 12:34 #54773SecretAgentMan
Deltagare(Har inte läst alla poster)
Har du kollat med Deltadash vad som händer och sker när det svajar?
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.