› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Svajande laddtryck vid hårt gasande
- Detta ämne har 42 svar, 3,064 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Lt Dan.
-
FörfattareInlägg
-
14 mars, 2005 kl. 14:18 #54795
Lt Dan
Deltagare>(Har inte läst alla poster)
>
>Har du kollat med Deltadash vad som händer och sker när det
>svajar?
>
>/JNej icke.
/Dan
14 mars, 2005 kl. 17:35 #54808strickz
DeltagareDet finns en massa solenoider i manualen, men den som alltid dyker upp i forumet är ”Wastegate control solenoid”? Har jag fattat rätt då eller?
14 mars, 2005 kl. 19:02 #54796Lt Dan
DeltagareMontera laddtrycks mätare idag. Den laddar till 1.2bar för att sen sjunka ner till 0.6bar och sedan upp till 1.2….osv
/Dan
14 mars, 2005 kl. 19:20 #54774SecretAgentMan
DeltagareFå någon vänlig själ med Deltadash att kika lite på värdena från diverse givare. 🙂
/J
15 mars, 2005 kl. 07:18 #54797Lt Dan
Deltagare>Få någon vänlig själ med Deltadash att kika lite på värdena
>från diverse givare. 🙂
>
>/JSå sant! Finns det nån vänlig själ som har tid i helgen 🙂
/LTD
15 mars, 2005 kl. 11:11 #54786Kvarnis
Deltagare>Montera laddtrycks mätare idag. Den laddar till 1.2bar för
>att sen sjunka ner till 0.6bar och sedan upp till 1.2….osv
>
>/DanLåter som du är å laddar farligt nära laddtrycks spärren…
vad göra
kopla en slnag mellan turbo out&WG’n
Då ska den ladda ~0.7bar, men jag skulle lånda DD av Kjell Classe lr nån anna bara för att vara säker så inte Lmm’n som spökar å du får motor skador….16 mars, 2005 kl. 20:55 #54798Lt Dan
DeltagareSAM skrev på annan tråd
>Jag är inne på Kvarngrens linje (inte metanol då), att du
>ligger nära laddtrycksspärren bara av någon outgrundlig
>anledning – därför svajar trycket.
>
>Lösningen heter dawes…men du skall absolut få den kollad
>först så det inte är något fel på någon av alla dessa givare.Nu när jag kollat laddtrycksmätarn mer noga så svajjar laddtrycket oavsett vilket laddtryck jag har. Nåt e tok fel så en check är ett måste.
/D21 mars, 2005 kl. 08:31 #54799Lt Dan
DeltagareJahapp då var problemet löst. En ordentlig rengörning av solenoiden och uppkoppling till 12v lite då och då gjorde susen. Bilen går bättre än vad den gjort nån gång sen jag köpte den!
/Dan – Tackar för alla tips och e glad nu 🙂
21 mars, 2005 kl. 08:38 #54768syke
BlockeradVilen solenoid vaddå för nått?
/Mvh Stefan – som oxå lider av laddtryckssvaj
21 mars, 2005 kl. 10:53 #54779christopher
Deltagare>Vilen solenoid vaddå för nått?
>
>/Mvh Stefan – som oxå lider av laddtryckssvajKom förbi mig idag eller på onsdag så hjälper jag dig.
/
fraSSe21 mars, 2005 kl. 12:40 #54769syke
Blockerad>>Vilen solenoid vaddå för nått?
>>
>>/Mvh Stefan – som oxå lider av laddtryckssvaj
>
>Kom förbi mig idag eller på onsdag så hjälper jag dig.
>/
>fraSSeOk! Kommer förbi ikväll! Jag ringer innan..
21 mars, 2005 kl. 13:36 #54800Lt Dan
Deltagare>>Jahapp då var problemet löst. En ordentlig rengörning av
>>solenoiden och uppkoppling till 12v lite då och då gjorde
>>susen. Bilen går bättre än vad den gjort nån gång sen jag
>>köpte den!
>>
>>/Dan – Tackar för alla tips och e glad nu 🙂
>>
>>
>
>Var det mycket gegg i den?
>
>mvh Mats N – ”som aldrig gjort rent solenoiden…:-( ”Nix, inte mycket skit men tillräckligt för att inte röra sig ett smack.
/D
8 april, 2005 kl. 12:15 #54803backfeed
DeltagareNu är jag tillbaka i denna min fina tråd igen, med mer problem av liknande sort…
När jag startade tråden hade jag ju ”bara” problem med att laddtrycket sköt förbi 1.2-spärren och svajade när det är kallt ute och jag drar på hårt. Vet att jag kan fixa det med en Dawes (eller mappning), men har inte gjort det ännu.
Jag har dock fått mer problem:
När jag plattar gasen i mattan på högre växel (speciellt märkbart på 4:an och 5:an) och motorns varvtal går in i området 2000-3000 rpm så börjar motorn huckra och hacka och laddtrycksmätarens nål studsar till synes slumpmässigt upp och ned, för att ibland helt tvärt skjuta över 1.2 bar och stänga av tändningen temporärt.
När jag kommit förbi ca 3000 rpm, fortfarande med plattan i mattan, så försvinner alla problem och motorn accelererar vidare jämnt och fint som den ska.
Alltså, vad ända in i Helsinki (no offence) kan det bero på?
– Skitig solenoid som ni pratar om?
– Extremt skitigt luftfilter (har ett K&N panelfilter i originalbox)?
– Kommande turbohaveri?
– Hjärnskada i ECU:n? 😉
– Hål i nån vakuumslang i anslutning till turbon?
– Nåt annat djävulskap?Får ju köra som en *censur* och akta mig för turboladdning före 3000 rpm som det är nu… x(
8 april, 2005 kl. 12:35 #54787Kvarnis
DeltagareDu har kollat lmm lr hur ?
rykig gång beror på att den går med all säkerhet lean..det för snålt..
enkerlt test är att koppla en slnag mellan wg’n och turbo nippeln då borde ladda 10-12psi max då utan bekymmer
8 april, 2005 kl. 14:02 #54804backfeed
DeltagareHar inte kollat LMM, har absolut noll koll tyvärr. Vet lite om vad den är till för men inte mycket mer. 😀
Hmm… men om den går för snålt, varför gör den det enbart i området 2000-3000 rpm och bara när turbon jobbar? Över 3000 rpm går den lika bra som den alltid gjort förut, inte ett enda ryck, full fräs på ca 1,0 bar.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.