SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svajande laddtryck vid hårt gasande

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #54795
    Lt Dan
    Deltagare

      >(Har inte läst alla poster)
      >
      >Har du kollat med Deltadash vad som händer och sker när det
      >svajar?
      >
      >/J

      Nej icke.

      /Dan

      #54808
      strickz
      Deltagare

        Det finns en massa solenoider i manualen, men den som alltid dyker upp i forumet är ”Wastegate control solenoid”? Har jag fattat rätt då eller?

        #54796
        Lt Dan
        Deltagare

          Montera laddtrycks mätare idag. Den laddar till 1.2bar för att sen sjunka ner till 0.6bar och sedan upp till 1.2….osv

          /Dan

          #54774
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Få någon vänlig själ med Deltadash att kika lite på värdena från diverse givare. 🙂

            /J

            #54797
            Lt Dan
            Deltagare

              >Få någon vänlig själ med Deltadash att kika lite på värdena
              >från diverse givare. 🙂
              >
              >/J

              Så sant! Finns det nån vänlig själ som har tid i helgen 🙂

              /LTD

              #54786
              Kvarnis
              Deltagare

                >Montera laddtrycks mätare idag. Den laddar till 1.2bar för
                >att sen sjunka ner till 0.6bar och sedan upp till 1.2….osv
                >
                >/Dan

                Låter som du är å laddar farligt nära laddtrycks spärren…
                vad göra
                kopla en slnag mellan turbo out&WG’n
                Då ska den ladda ~0.7bar, men jag skulle lånda DD av Kjell Classe lr nån anna bara för att vara säker så inte Lmm’n som spökar å du får motor skador….

                #54798
                Lt Dan
                Deltagare

                  SAM skrev på annan tråd
                  >Jag är inne på Kvarngrens linje (inte metanol då), att du
                  >ligger nära laddtrycksspärren bara av någon outgrundlig
                  >anledning – därför svajar trycket.
                  >
                  >Lösningen heter dawes…men du skall absolut få den kollad
                  >först så det inte är något fel på någon av alla dessa givare.

                  Nu när jag kollat laddtrycksmätarn mer noga så svajjar laddtrycket oavsett vilket laddtryck jag har. Nåt e tok fel så en check är ett måste.
                  /D

                  #54799
                  Lt Dan
                  Deltagare

                    Jahapp då var problemet löst. En ordentlig rengörning av solenoiden och uppkoppling till 12v lite då och då gjorde susen. Bilen går bättre än vad den gjort nån gång sen jag köpte den!

                    /Dan – Tackar för alla tips och e glad nu 🙂

                    #54768
                    syke
                    Blockerad

                      Vilen solenoid vaddå för nått?

                      /Mvh Stefan – som oxå lider av laddtryckssvaj

                      #54779
                      christopher
                      Deltagare

                        >Vilen solenoid vaddå för nått?
                        >
                        >/Mvh Stefan – som oxå lider av laddtryckssvaj

                        Kom förbi mig idag eller på onsdag så hjälper jag dig.
                        /
                        fraSSe

                        #54769
                        syke
                        Blockerad

                          >>Vilen solenoid vaddå för nått?
                          >>
                          >>/Mvh Stefan – som oxå lider av laddtryckssvaj
                          >
                          >Kom förbi mig idag eller på onsdag så hjälper jag dig.
                          >/
                          >fraSSe

                          Ok! Kommer förbi ikväll! Jag ringer innan..

                          #54800
                          Lt Dan
                          Deltagare

                            >>Jahapp då var problemet löst. En ordentlig rengörning av
                            >>solenoiden och uppkoppling till 12v lite då och då gjorde
                            >>susen. Bilen går bättre än vad den gjort nån gång sen jag
                            >>köpte den!
                            >>
                            >>/Dan – Tackar för alla tips och e glad nu 🙂
                            >>
                            >>
                            >
                            >Var det mycket gegg i den?
                            >
                            >mvh Mats N – ”som aldrig gjort rent solenoiden…:-( ”

                            Nix, inte mycket skit men tillräckligt för att inte röra sig ett smack.

                            /D

                            #54803
                            backfeed
                            Deltagare

                              Nu är jag tillbaka i denna min fina tråd igen, med mer problem av liknande sort…

                              När jag startade tråden hade jag ju ”bara” problem med att laddtrycket sköt förbi 1.2-spärren och svajade när det är kallt ute och jag drar på hårt. Vet att jag kan fixa det med en Dawes (eller mappning), men har inte gjort det ännu.

                              Jag har dock fått mer problem:

                              När jag plattar gasen i mattan på högre växel (speciellt märkbart på 4:an och 5:an) och motorns varvtal går in i området 2000-3000 rpm så börjar motorn huckra och hacka och laddtrycksmätarens nål studsar till synes slumpmässigt upp och ned, för att ibland helt tvärt skjuta över 1.2 bar och stänga av tändningen temporärt.

                              När jag kommit förbi ca 3000 rpm, fortfarande med plattan i mattan, så försvinner alla problem och motorn accelererar vidare jämnt och fint som den ska.

                              Alltså, vad ända in i Helsinki (no offence) kan det bero på?

                              – Skitig solenoid som ni pratar om?
                              – Extremt skitigt luftfilter (har ett K&N panelfilter i originalbox)?
                              – Kommande turbohaveri?
                              – Hjärnskada i ECU:n? 😉
                              – Hål i nån vakuumslang i anslutning till turbon?
                              – Nåt annat djävulskap?

                              Får ju köra som en *censur* och akta mig för turboladdning före 3000 rpm som det är nu… x(

                              #54787
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                Du har kollat lmm lr hur ?

                                rykig gång beror på att den går med all säkerhet lean..det för snålt..

                                enkerlt test är att koppla en slnag mellan wg’n och turbo nippeln då borde ladda 10-12psi max då utan bekymmer

                                #54804
                                backfeed
                                Deltagare

                                  Har inte kollat LMM, har absolut noll koll tyvärr. Vet lite om vad den är till för men inte mycket mer. 😀

                                  Hmm… men om den går för snålt, varför gör den det enbart i området 2000-3000 rpm och bara när turbon jobbar? Över 3000 rpm går den lika bra som den alltid gjort förut, inte ett enda ryck, full fräs på ca 1,0 bar.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 43 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.