› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Svajande laddtryck vid hårt gasande
- Detta ämne har 42 svar, 3,064 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
Lt Dan.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2005 kl. 12:14 #54788
Kvarnis
DeltagareOftast brukar bilen gå lean just innan spool, sen när laddtrycket kommer så fettar man utt bladningen ser deta fenom på WB Lambdan när jag expermenterar med olika typer av soppa.
Det kan vara så att soppa pumpen lr nått annat inte lirar riktigt, jag råder dig att åka på en verkstad å låta dom ta en tur Select monitorn alt, om du känner nån i klubben som detlta dash.
9 april, 2005 kl. 13:17 #54780christopher
Deltagare>Har inte kollat LMM, har absolut noll koll tyvärr. Vet lite
>om vad den är till för men inte mycket mer. 😀
>
>Hmm… men om den går för snålt, varför gör den det enbart i
>området 2000-3000 rpm och bara när turbon jobbar? Över 3000
>rpm går den lika bra som den alltid gjort förut, inte ett enda
>ryck, full fräs på ca 1,0 bar.Kolla Lambdasonden.
/
fraSSe9 april, 2005 kl. 13:46 #54770syke
Blockerad>Kolla Lambdasonden.
>/
>fraSSeHur har det gått med din lambda frasse?
9 april, 2005 kl. 13:54 #54781christopher
DeltagareBilen går bra nu, men jag har fått låna Omars Lambda och ska testa lite har en ny LMM också. kanske var ett vinter relaterat problem….
Min ryckte lite innan laddtrycket kom igång och på Deltadash så såg det ut som för lågt Lambda värde.Syke//Min låter lite när man gasar i allafall;-)
/
fraSSe9 april, 2005 kl. 14:42 #54771syke
Blockerad>Syke//Min låter lite när man gasar i allafall;-)
>/
>fraSSeMed tanke på hur snälla skatteverket var mot mig i år så kommer min göra det också inom en snar framtid 😀
13 april, 2005 kl. 11:48 #54805backfeed
DeltagareKvarnis & cristohper: tackar för tipsen, ska ha det i åtanke.
Det lustiga är att problemet är borta nu, verkar ha försvunnit nu när det är en bit över 0 grader varmt ute. Jag kan fortfarande märka minimala väldigt korta effektbortfall när jag drar på ordentligt, så jag borde hursomhelst få nån att kolla på det…
20 april, 2005 kl. 11:10 #54809L4nc310t
DeltagareLäste lite om ditt problem, och har exakt samma prob själv..
Exakt var hittar man solenoiden och vad och hur ska man rengöra den ??
Hade varit väligt trevligt att få bilen att gå som den ska 🙂
15 maj, 2005 kl. 12:58 #54806backfeed
Deltagare… och nu är jag tillbaka ännu en gång. Problemet var inte alls borta, det är kvar fortfarande, och värre och värre blir det.
Efter att ha listat ut hur man kan koppla ur LMM:en (dra ut dess kontakt vid insuget) gjorde jag det igår kväll. Allt hack och hucker och djävulskap försvann som i ett trollslag. Körde ca en mil med Check Engine lysandes, men körde försiktigt och under 3000 rpm, och kopplade sedan tillbaka LMM:en igen. Hey presto, alla problem kom tillbaka.
Ska byta ut LMM-fanskapet fortast möjligt, antingen beggad eller ny. Ska även byta till vanligt pappfilter till luftinsuget, för just nu har jag ett K&N sedan förra ägaren som jag misstänker har orsakat LMM-förstörelsen…
18 maj, 2005 kl. 19:36 #54807backfeed
Deltagare… och nu är det problemet borta. Jag monterade ny LMM (och original-luftfilter) i förrgår och alla problem med hackande och huckrande är som bortblåsta. 😀
Det är antagligen K&N-filtret som orsakade det på något vis, det kanske har släppt igenom någon droppe olja eller annat som träffat LMM:en på ett olyckligt ställe och fått den att jucka tupp. När jag ringde och beställde LMM:en från en auktoriserad Subaru-verkstad så var mekens reaktion ”Ny LMM? Åhå, kör du med K&N-filter? Jaså, där har du nog orsaken.”. Inte obekant för dem heller med andra ord. 🙂
19 december, 2005 kl. 06:19 #54778Manor
Deltagare>Jahapp då var problemet löst. En ordentlig rengörning av
>solenoiden och uppkoppling till 12v lite då och då gjorde
>susen. Bilen går bättre än vad den gjort nån gång sen jag
>köpte den!
>
>/Dan – Tackar för alla tips och e glad nu 🙂
>
>Var det mycket gegg i den?
mvh Mats N – ”som aldrig gjort rent solenoiden…:-( ”
19 december, 2005 kl. 06:19 #54777Manor
DeltagareJag tror att det är LMM:en i första hand ;). I andra hand gissar jag på lamdan nu för tiden :).
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #54776Manor
DeltagareHej !
Ett alternativ kanske kan vara en ”Dawes Device” för att få bukt med dina laddtryckstoppar. Det är inte allt för ovanligt att detta uppstår när 3″ avgassystem har monterats.
Sök på Dawes i forumet.
mvh Mats N
PS. Det finns andra alternativ till Dawes också.19 december, 2005 kl. 06:19 #54792Lt Dan
DeltagareDet verkar vara intermittent. ibland går den bra för att sen inte gå bra.
När bilen stått ute och är kall så svajar motorvarvet på låga varv, inte när den börjar ladda. Har inte provat att varva hårt när den är kall så jag vet inte om det samma svaj på fullgas då men iaf inte på mellanvarv med ladd.
Svajet försvinner på lågvarv när motor e varm och svajar sen på fullgas. Kan det möjligen ha med lambdan att göra??/Dan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.