SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svajande laddtryck vid hårt gasande

Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #54788
    Kvarnis
    Deltagare

      Oftast brukar bilen gå lean just innan spool, sen när laddtrycket kommer så fettar man utt bladningen ser deta fenom på WB Lambdan när jag expermenterar med olika typer av soppa.

      Det kan vara så att soppa pumpen lr nått annat inte lirar riktigt, jag råder dig att åka på en verkstad å låta dom ta en tur Select monitorn alt, om du känner nån i klubben som detlta dash.

      #54780
      christopher
      Deltagare

        >Har inte kollat LMM, har absolut noll koll tyvärr. Vet lite
        >om vad den är till för men inte mycket mer. 😀
        >
        >Hmm… men om den går för snålt, varför gör den det enbart i
        >området 2000-3000 rpm och bara när turbon jobbar? Över 3000
        >rpm går den lika bra som den alltid gjort förut, inte ett enda
        >ryck, full fräs på ca 1,0 bar.

        Kolla Lambdasonden.
        /
        fraSSe

        #54770
        syke
        Blockerad

          >Kolla Lambdasonden.
          >/
          >fraSSe

          Hur har det gått med din lambda frasse?

          #54781
          christopher
          Deltagare

            Bilen går bra nu, men jag har fått låna Omars Lambda och ska testa lite har en ny LMM också. kanske var ett vinter relaterat problem….
            Min ryckte lite innan laddtrycket kom igång och på Deltadash så såg det ut som för lågt Lambda värde.

            Syke//Min låter lite när man gasar i allafall;-)
            /
            fraSSe

            #54771
            syke
            Blockerad

              >Syke//Min låter lite när man gasar i allafall;-)
              >/
              >fraSSe

              Med tanke på hur snälla skatteverket var mot mig i år så kommer min göra det också inom en snar framtid 😀

              #54805
              backfeed
              Deltagare

                Kvarnis & cristohper: tackar för tipsen, ska ha det i åtanke.

                Det lustiga är att problemet är borta nu, verkar ha försvunnit nu när det är en bit över 0 grader varmt ute. Jag kan fortfarande märka minimala väldigt korta effektbortfall när jag drar på ordentligt, så jag borde hursomhelst få nån att kolla på det…

                #54809
                L4nc310t
                Deltagare

                  Läste lite om ditt problem, och har exakt samma prob själv..

                  Exakt var hittar man solenoiden och vad och hur ska man rengöra den ??

                  Hade varit väligt trevligt att få bilen att gå som den ska 🙂

                  #54806
                  backfeed
                  Deltagare

                    … och nu är jag tillbaka ännu en gång. Problemet var inte alls borta, det är kvar fortfarande, och värre och värre blir det.

                    Efter att ha listat ut hur man kan koppla ur LMM:en (dra ut dess kontakt vid insuget) gjorde jag det igår kväll. Allt hack och hucker och djävulskap försvann som i ett trollslag. Körde ca en mil med Check Engine lysandes, men körde försiktigt och under 3000 rpm, och kopplade sedan tillbaka LMM:en igen. Hey presto, alla problem kom tillbaka.

                    Ska byta ut LMM-fanskapet fortast möjligt, antingen beggad eller ny. Ska även byta till vanligt pappfilter till luftinsuget, för just nu har jag ett K&N sedan förra ägaren som jag misstänker har orsakat LMM-förstörelsen…

                    #54807
                    backfeed
                    Deltagare

                      … och nu är det problemet borta. Jag monterade ny LMM (och original-luftfilter) i förrgår och alla problem med hackande och huckrande är som bortblåsta. 😀

                      Det är antagligen K&N-filtret som orsakade det på något vis, det kanske har släppt igenom någon droppe olja eller annat som träffat LMM:en på ett olyckligt ställe och fått den att jucka tupp. När jag ringde och beställde LMM:en från en auktoriserad Subaru-verkstad så var mekens reaktion ”Ny LMM? Åhå, kör du med K&N-filter? Jaså, där har du nog orsaken.”. Inte obekant för dem heller med andra ord. 🙂

                      #54778
                      Manor
                      Deltagare

                        >Jahapp då var problemet löst. En ordentlig rengörning av
                        >solenoiden och uppkoppling till 12v lite då och då gjorde
                        >susen. Bilen går bättre än vad den gjort nån gång sen jag
                        >köpte den!
                        >
                        >/Dan – Tackar för alla tips och e glad nu 🙂
                        >
                        >

                        Var det mycket gegg i den?

                        mvh Mats N – ”som aldrig gjort rent solenoiden…:-( ”

                        #54777
                        Manor
                        Deltagare

                          Jag tror att det är LMM:en i första hand ;). I andra hand gissar jag på lamdan nu för tiden :).

                          mvh Mats N

                          #54776
                          Manor
                          Deltagare

                            Hej !

                            Ett alternativ kanske kan vara en ”Dawes Device” för att få bukt med dina laddtryckstoppar. Det är inte allt för ovanligt att detta uppstår när 3″ avgassystem har monterats.

                            Sök på Dawes i forumet.

                            mvh Mats N
                            PS. Det finns andra alternativ till Dawes också.

                            #54792
                            Lt Dan
                            Deltagare

                              Det verkar vara intermittent. ibland går den bra för att sen inte gå bra.
                              När bilen stått ute och är kall så svajar motorvarvet på låga varv, inte när den börjar ladda. Har inte provat att varva hårt när den är kall så jag vet inte om det samma svaj på fullgas då men iaf inte på mellanvarv med ladd.
                              Svajet försvinner på lågvarv när motor e varm och svajar sen på fullgas. Kan det möjligen ha med lambdan att göra??

                              /Dan

                            Visar 13 inlägg - 31 till 43 (av 43 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.