Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Martin á la Impreza
    Deltagare

Godförmiddad.

Har fått ett märkligt beteende från bilen, ibland när jag startar den så svajar ljuset, det liksom pulserar stark-svagt-starkt-svagt osv. Kollade och alla lampor i bilen beter sig så.

Det försvinner efter ett tag, men är ändå nojig, kan det vara nåt med generatorn, rem som måste spännas eller batteri som bör bytas.

(var ej säker på vilken kategori jag skulle posta i, men blev denna då det stod “Dessutom allt om ljus och el samt bilvård!”)

Kom gärna med idéer & funderingar om vad det kan vara,

Tack på förhand

kamikaze
      Deltagare

För mig låter det som generatorn har sagt upp sig eftersom du säger att alla lampor beter sig likadant mät och se om den laddar

Martin á la Impreza
        Deltagare

För mig låter det som generatorn har sagt upp sig eftersom du säger att alla lampor beter sig likadant mät och se om den laddar

Kan nog vara det, men det slutar och blir normalt efter ett tag så.
          Ska ta och mäta sen, räcker det med vanlig multimeter? inställning och vilka punkter ska jag mäta från?

TomK
          Deltagare

Multimeter funkar.
            Mät på batteripolerna när bilen är igång så ser du om den laddar.
            Använd Volt inställningen.

kamikaze
            Deltagare

Japp vanlig multimeter blir fint så länge den kan mäta 12v likspänning

Ta av den röda skyddshatten på generatorn (+) och mät mot karrosen eller – på batterit

Nu vet jag inte vad den ska ladda orginal men jag antar att det iaf ska vara 12v, nästa steg är väl att byta batteri och se om det hjälper

Edit: Tom va visst snabbare 🙂

Martin á la Impreza
              Deltagare

Tack båda för snabba svar.
                var ute och kollade nyss.
                och satte sen igång motorn. kollade upp och spänningen ska väl ligga runt 13-14v för att batteriet ska laddas när bilen är igång, men laddet svajade mellan 12-13.5 ungefär.
                batteriet var fräscht och generatorremmen var sådär lagom spänd(ca5-10mm?).
                Kan det vara laddningsregulator eller annat sånt som gör det? och vad gör man isåfall åt det?

kamikaze
                Deltagare

Prova att byta annars vet jag inte

Martin á la Impreza
                  Deltagare

Läst lite forum, och kan det stämma att kass kol/laddningsregulator kan ge dessa symptom?
                    Och är de besvärligt att byta? har för mig att de är betydligt billigare än en generator.

Kan tillägga att det pulserande ljuset även framkommer ibland under körning, även kupefläkten och motorn pulserar i takt till ljuset.

Gyver
                    Deltagare

Att byta kolen borde inte vara så knepigt, har gjort det förr på andra märken än subaru men generator som generator liksom…
                      Kolla på generatorns baksida, de sitter som i ett litet fäste som är inskruvat med ett par skruvar eller liknande. Brukar bara vara att lossa fästet och dra ut hela biten för att byta mot en ny.

race_jocke
                      Deltagare

har samma problem på min har du fått fram vad felet satt? (wrx sti -96:a)

Martin á la Impreza
                        Deltagare

har samma problem på min har du fått fram vad felet satt? (wrx sti -96:a)

har tyvärr inte lyckats fixa det ännu, använt bilen dagligen så knappt kunnat ställa bilen o meka heller, tror ja har inbyggd kol/laddningsregulator.

har visserligen en veckas ledigt nu, så man får äntligen ta tag i det.

Martin á la Impreza
                          Deltagare

Upp.
                            Med diverse förhinder så kvarstår problemet.

Nu ligger tankarna på hur jag ska byta kolet, eller om jag helt enkelt ska byta generator(med risk att behöva byta efter 1-5k mil igen).
                            Har för mig att en beg generator ligger runt tusingen. (kol ca100)

Att byta kolen borde inte vara så knepigt, har gjort det förr på andra märken än subaru men generator som generator liksom…
                            Kolla på generatorns baksida, de sitter som i ett litet fäste som är inskruvat med ett par skruvar eller liknande. Brukar bara vara att lossa fästet och dra ut hela biten för att byta mot en ny.

Har kollat och det verkar vara en med inbyggda kol, dvs en “mitsubishi generator”, jag tror du tänke på en “bosch generator”

Läste* att vissa “japsebilar” brukar ha dessa mitsubishi varianterna(*från forum).

HUR/Vad gör jag för att “öppna” generatorn, är det något speciellt jag måste tänka på förutom lossa batteri-kablar osv.
                            Har någon gjort innan o isf har bild?
                            .

Gyver
                            Deltagare

Upp med den i ett skruvstäd fastklämd runt remhjulet med skyddsklackar på skruvstädets käftar, på med 23’ans hylsa för muttern. Använd gärna mutterdragare om det finns tillgängligt annars en lång hävarm för nyckeln. Lossa den samt de små långa philipsskruvar som håller ihop halvorna för höljet. Sen är det bara att dra isär den, man får kanske knacka lite försiktigt runtom så den släpper samtidigt som man drar.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Gyver
                              Deltagare

Jag har för mig att muttern var vänstergängad. Kan kolla idag när jag är i garaget så uppdaterar jag dig senare. Onödigt att dra sönder annars.

Rättelse: Det är ej vänstergängat.

Martin á la Impreza
                                Deltagare

Upp med den i ett skruvstäd fastklämd runt remhjulet med skyddsklackar på skruvstädets käftar, på med 23’ans hylsa för muttern. Använd gärna mutterdragare om det finns tillgängligt annars en lång hävarm för nyckeln. Lossa den samt de små långa philipsskruvar som håller ihop halvorna för höljet. Sen är det bara att dra isär den, man får kanske knacka lite försiktigt runtom så den släpper samtidigt som man drar.

har äntligen tagit mig tid till att meka med bilen, men nu har jag fastnat igen,
                                  Får inte av remhjulet, som jag antar måste av för att kunna öppna upp generatorn =(

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.