- Detta ämne har 15 svar, 2,313 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 7 månader sedan av Simon.x.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2012 kl. 09:43 #27778Martin á la ImprezaDeltagare
Godförmiddad.
Har fått ett märkligt beteende från bilen, ibland när jag startar den så svajar ljuset, det liksom pulserar stark-svagt-starkt-svagt osv. Kollade och alla lampor i bilen beter sig så.
Det försvinner efter ett tag, men är ändå nojig, kan det vara nåt med generatorn, rem som måste spännas eller batteri som bör bytas.
(var ej säker på vilken kategori jag skulle posta i, men blev denna då det stod “Dessutom allt om ljus och el samt bilvård!”)
Kom gärna med idéer & funderingar om vad det kan vara,
Tack på förhand
3 mars, 2012 kl. 11:03 #238811kamikazeDeltagareFör mig låter det som generatorn har sagt upp sig eftersom du säger att alla lampor beter sig likadant mät och se om den laddar
3 mars, 2012 kl. 11:06 #238819Martin á la ImprezaDeltagareFör mig låter det som generatorn har sagt upp sig eftersom du säger att alla lampor beter sig likadant mät och se om den laddar
Kan nog vara det, men det slutar och blir normalt efter ett tag så.
Ska ta och mäta sen, räcker det med vanlig multimeter? inställning och vilka punkter ska jag mäta från?3 mars, 2012 kl. 11:15 #238814TomKDeltagareMultimeter funkar.
Mät på batteripolerna när bilen är igång så ser du om den laddar.
Använd Volt inställningen.3 mars, 2012 kl. 11:17 #238812kamikazeDeltagareJapp vanlig multimeter blir fint så länge den kan mäta 12v likspänning
Ta av den röda skyddshatten på generatorn (+) och mät mot karrosen eller – på batterit
Nu vet jag inte vad den ska ladda orginal men jag antar att det iaf ska vara 12v, nästa steg är väl att byta batteri och se om det hjälper
Edit: Tom va visst snabbare 🙂
3 mars, 2012 kl. 12:15 #238820Martin á la ImprezaDeltagareTack båda för snabba svar.
var ute och kollade nyss.
och satte sen igång motorn. kollade upp och spänningen ska väl ligga runt 13-14v för att batteriet ska laddas när bilen är igång, men laddet svajade mellan 12-13.5 ungefär.
batteriet var fräscht och generatorremmen var sådär lagom spänd(ca5-10mm?).
Kan det vara laddningsregulator eller annat sånt som gör det? och vad gör man isåfall åt det?3 mars, 2012 kl. 12:52 #238813kamikazeDeltagareProva att byta annars vet jag inte
7 mars, 2012 kl. 21:20 #238821Martin á la ImprezaDeltagareLäst lite forum, och kan det stämma att kass kol/laddningsregulator kan ge dessa symptom?
Och är de besvärligt att byta? har för mig att de är betydligt billigare än en generator.Kan tillägga att det pulserande ljuset även framkommer ibland under körning, även kupefläkten och motorn pulserar i takt till ljuset.
8 mars, 2012 kl. 06:31 #238815GyverDeltagareAtt byta kolen borde inte vara så knepigt, har gjort det förr på andra märken än subaru men generator som generator liksom…
Kolla på generatorns baksida, de sitter som i ett litet fäste som är inskruvat med ett par skruvar eller liknande. Brukar bara vara att lossa fästet och dra ut hela biten för att byta mot en ny.28 mars, 2012 kl. 14:55 #238818race_jockeDeltagarehar samma problem på min har du fått fram vad felet satt? (wrx sti -96:a)
31 mars, 2012 kl. 18:49 #238822Martin á la ImprezaDeltagarehar samma problem på min har du fått fram vad felet satt? (wrx sti -96:a)
har tyvärr inte lyckats fixa det ännu, använt bilen dagligen så knappt kunnat ställa bilen o meka heller, tror ja har inbyggd kol/laddningsregulator.
har visserligen en veckas ledigt nu, så man får äntligen ta tag i det.
13 april, 2012 kl. 17:21 #238823Martin á la ImprezaDeltagareUpp.
Med diverse förhinder så kvarstår problemet.Nu ligger tankarna på hur jag ska byta kolet, eller om jag helt enkelt ska byta generator(med risk att behöva byta efter 1-5k mil igen).
Har för mig att en beg generator ligger runt tusingen. (kol ca100)Att byta kolen borde inte vara så knepigt, har gjort det förr på andra märken än subaru men generator som generator liksom…
Kolla på generatorns baksida, de sitter som i ett litet fäste som är inskruvat med ett par skruvar eller liknande. Brukar bara vara att lossa fästet och dra ut hela biten för att byta mot en ny.Har kollat och det verkar vara en med inbyggda kol, dvs en “mitsubishi generator”, jag tror du tänke på en “bosch generator”
Läste* att vissa “japsebilar” brukar ha dessa mitsubishi varianterna(*från forum).
HUR/Vad gör jag för att “öppna” generatorn, är det något speciellt jag måste tänka på förutom lossa batteri-kablar osv.
Har någon gjort innan o isf har bild?
.14 april, 2012 kl. 09:30 #238816GyverDeltagareUpp med den i ett skruvstäd fastklämd runt remhjulet med skyddsklackar på skruvstädets käftar, på med 23’ans hylsa för muttern. Använd gärna mutterdragare om det finns tillgängligt annars en lång hävarm för nyckeln. Lossa den samt de små långa philipsskruvar som håller ihop halvorna för höljet. Sen är det bara att dra isär den, man får kanske knacka lite försiktigt runtom så den släpper samtidigt som man drar.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
14 april, 2012 kl. 09:34 #238817GyverDeltagareJag har för mig att muttern var vänstergängad. Kan kolla idag när jag är i garaget så uppdaterar jag dig senare. Onödigt att dra sönder annars.
Rättelse: Det är ej vänstergängat.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
5 maj, 2012 kl. 16:05 #238824Martin á la ImprezaDeltagareUpp med den i ett skruvstäd fastklämd runt remhjulet med skyddsklackar på skruvstädets käftar, på med 23’ans hylsa för muttern. Använd gärna mutterdragare om det finns tillgängligt annars en lång hävarm för nyckeln. Lossa den samt de små långa philipsskruvar som håller ihop halvorna för höljet. Sen är det bara att dra isär den, man får kanske knacka lite försiktigt runtom så den släpper samtidigt som man drar.
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
har äntligen tagit mig tid till att meka med bilen, men nu har jag fastnat igen,
Får inte av remhjulet, som jag antar måste av för att kunna öppna upp generatorn =( -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.