› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Svampig bromspedal
- Detta ämne har 11 svar, 1,186 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
15 april, 2004 kl. 11:54 #5272
syke
BlockeradHej,
min bromspedal känns ganska svampig, jag måste trycka ner den en ganska bra bit innan något börjar hända. Pumpar man så blir det lite bättre, men fortfarande så känns det som att morsans opel bromsar 1000 ggr bättre.Jag hade bilen inne på 5000-mila service och efter det blev det lite bättre, men absolut inte mycket.
Efter lite sökning här så verkar steg ett vara luftning av bromsarna. Steg två är att sikta in sig på stålomspunna slangar (är det stålomspunna slangar runt om som gäller, eller kan man byta bara de i fram t.ex?).
Någon som har några tips/åsiker om detta?
15 april, 2004 kl. 12:11 #71605griml0ck
DeltagareLuftning borde räcka. Min brukar bli svampig efter man kört på bana eller is, annars håller den sig bra.
15 april, 2004 kl. 13:07 #71599SecretAgentMan
DeltagareLufta inte bara – byt vätskan helt och hållet (är lite fundersam om det inte egentligen brukar vara med i 5000-servicen), inte alltför svårt om man är 2, och har 4 pallbockar och en domkraft.
Motul RBF600 kostar ett par hundra, vill man ha riktigt vassa grejer handlar man Castrol SRF.
🙂
/J
15 april, 2004 kl. 13:49 #71598syke
BlockeradTack för svaren. Detta får bli ett projekt att genomföra efter min jobbresa nästa vecka!
15 april, 2004 kl. 19:58 #71606griml0ck
DeltagareKonstigt att det inte blev bra efter servicen. Du borde nästa gå dit o klaga o säga åt dom o lufta dom igen så det blir ordentligt gjort.
16 april, 2004 kl. 06:38 #71608Niklas
DeltagareMatsN: Då kan man väl jämföra färgen på bromsvätskan i behållaren i motorrummet med det lilla som finns kvar i flaskan/flaskorna. Jag fick tillbaka en liten skvätt när de böt vätska och slangar på min.
16 april, 2004 kl. 09:21 #71604Allan
DeltagareSyke>
jag har samma problem så jag bytte till stålomspunnet och ny 5.1 bromsvätska. Hjälpte inte ett skit.
Har reddot skivor och belägg.
men jag tror inte att vi ska ha bromsar så-att-man-flyger-fram-i-rutan-så-fort-man-petar-på-pedalen.
Mina bromsar känns kassa vid låga hastigheter när de är kalla. men när de börjar bli varma och vid högre hastigeter så biter de mycket bra!
18 april, 2004 kl. 08:56 #71607ohlinsstefan
Deltagarejag fixar jävligt bra priser på ap lockheed och ap racing bromsvätskor själv kör jag på ap racing 600 med torr kokpunkt på över 300 grader och våt kokpunkt på 210 grader= tävlings bromsvätska:P
19 december, 2005 kl. 06:19 #71600Janne248
Deltagare>fundersam om det inte egentligen brukar vara med i
>5000-servicen),Jo, de skall vara med i 5000 mil servicen. Var med i min, jag skickade så klart med Motul flaskor så man vet vad de pytsar i.
Slangar byter du nog helst alla 4 på en gång. Finns på mekonomen färdiga och klara för c:a 1000:- (för alla 4)
19 december, 2005 kl. 06:19 #71601Janne248
Deltagare>Janne, du vet väl fortfarande inte vad de pytsade i…
JOPP, JAG VET! Jag var med på nästan hela servicen som tog typ ~4h. Så jag såg han pytsa i mina Motul flaskor 🙂 🙂 Har aldrig lämnat bilen på service utan att vara med! Kommer nog ej att göra det heller!
19 december, 2005 kl. 06:19 #71602Manor
Deltagare>Jo, de skall vara med i 5000 mil servicen. Var med i min, jag
>skickade så klart med Motul flaskor så man vet vad de pytsar
>i.Janne, du vet väl fortfarande inte vad de pytsade i… Mecken kanske tog dina Motulflaskor till sin egen bil, och du fick hans gamla bromsvätska :P. Nej, så illa var det nog inte…men jag hörde en gång om en meck som älskade att få in bra olja från kunderna som lämnade in sin bil för service. Denna olja la han beslag på själv, och kunden fick den ordinarie oljan som verkstaden använde. Det finns mygel/bluff/bedragare bland alla yrkesgrupper, tyvärr :-(.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #71603Manor
Deltagare>>Janne, du vet väl fortfarande inte vad de pytsade i…
>
>JOPP, JAG VET! Jag var med på nästan hela servicen som tog
>typ ~4h. Så jag såg han pytsa i mina Motul flaskor 🙂 🙂 Har
>aldrig lämnat bilen på service utan att vara med! Kommer nog
>ej att göra det heller!
>Då tar jag tillbaka mitt påstående Janne :). Själv håller jag tummarna och hoppas att min verkstad är så bra som den verkar…och så kör jag på ”standardvätskor” ;).
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.