› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Svampig koppling !!!
- Detta ämne har 7 svar, 1,309 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 5 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
15 augusti, 2004 kl. 19:46 #2597
Fimpan
DeltagareLåter skumt att vätskan ska bli dålig bara för att du ”jobbar” mycket med pedalen till & från.
Men testa att byta vätska, jag byter jäkligt ofta, men då har jag ju allting gratis på jobbet oxo 😉
19 december, 2005 kl. 06:19 #53287Manor
DeltagareJapp, kopplingscylindern fick lov att bytas då den läckte. Jag hade (som tidigare rapporterats) problem när man stod i bilkö då ”pedalen” bara blev svampigare och svampigare.
När jag åkte iväg från verkstaden så kändes dock kopplingen lite skum…men blev bättre och bättre under resan. Jag har inte kört något idag, men provkopplat några gånger…och allt har känts ok. Hoppas att det inte ska behöva strula något mer.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #53288Manor
Deltagare>Du kör för mycket kökörning Mats, det är problemet! 😀
…och att dra husvagn är som att stå i kö hela tiden :D.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #53282ExOrdis
DeltagareDu kör för mycket kökörning Mats, det är problemet! 😀
19 december, 2005 kl. 06:19 #53283Manor
DeltagareHej !
Idag stod jag i kö i cirka 35 minuter för att komma ut från Djurgården…och då blev min koppling skum igen (har haft problemet förr…). Kopplingspedalen tar i princip ingenting, den känns jättesvampig…men kopplar fortfarande ur (men knappt). När man därefter kommer iväg och kör ett tag så kyls väl vätskan ner igen, för då känns allt bra igen. Jag antar att det är samma känsla som man kan få i bromspedalen på bana då man inte bytt bromsvätska på länge.
Jag har som sagt bytt kopplingsvätskan en gång, men nu är problemet tillbaka igen. Ska/bör man satsa på någon bättre vätska än original/standard? Vad i så fall?
Är det någon som har haft samma problem någon gång?
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #53284Manor
DeltagareOla, nja det är inte fjädern som strular (tro jag). Jag känner att motståndet försvinner helt i kopplingspedalen, för att till slut bara ta absolut längst ner. Den tar dock tillräckligt mycket för att koppla ur…men lite till så skulle den driva framåt. När jag sedan kan köra, och fartvinden kyler ner kopplingsvätskan, så blir allt bra igen.
Fimpan, jag tror inte att det spökar för att jag kopplar ur och släpper upp så många gånger…utan att kopplingsvätskan blir stekhet (antar jag). Det lär väl vara fukt som ställer till det precis samma som kan hända med bromsvätska som inte byts. Det är väl en del som fått problem med detta på bana, då bromsarna blir varmare än varmast.
Jag tillhör åtminstone det fåtal ägare som bytt kopplingsvätskan. Det tror jag inte ingår i någon servicepunkt vad jag vet.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #53285Manor
DeltagareHej !
Jag var inne på Fürstenhoffs igår för ett extra oljebyte. Jag nämnde mitt problem med kopplingen, och det verkar vara ett litet läckage vid kopplingscylindern (heter den så???). Nivån på kopplingsvätskan var helt ok, men det kanske är så att när den blir riktigt varm så tappar den ”trycket”. Den rengjordes nu så att man kan kolla om den blir fuktig igen, och i så fall blir det ett byte av den.
Detta är nog den första reservdelen som jag köper till min bil som inte räknas som en slitagedel. Jag har nästan kört 12000 mil på de 5,5 åren som jag har haft bilen. Det måste man väl säga är BRA KVALITET, eller hur.
Vidare kommer det att göras ett byte av ventilkåpspackningen på höger sida där det också är lite fuktig (det kan droppa en droppe olja ibland som hamnar på skyddsplåt som är stekhet…då luktar det bacon kan jag lova ;)). Detta kanske också får räknas som en ”reservdel”, men kostnaden är ju mest arbetstidsrelaterad.
mvh Mats N
19 december, 2005 kl. 06:19 #53286Manor
Deltagare>Hej !
>
>Jag var inne på Fürstenhoffs igår för ett extra oljebyte. Jag
>nämnde mitt problem med kopplingen, och det verkar vara ett
>litet läckage vid kopplingscylindern (heter den så???). Nivån
>på kopplingsvätskan var helt ok, men det kanske är så att när
>den blir riktigt varm så tappar den ”trycket”. Den rengjordes
>nu så att man kan kolla om den blir fuktig igen, och i så fall
>blir det ett byte av den.
>
>Detta är nog den första reservdelen som jag köper till min bil
>som inte räknas som en slitagedel. Jag har nästan kört 12000
>mil på de 5,5 åren som jag har haft bilen. Det måste man väl
>säga är BRA KVALITET, eller hur.
>
>Vidare kommer det att göras ett byte av ventilkåpspackningen
>på höger sida där det också är lite fuktig (det kan droppa en
>droppe olja ibland som hamnar på skyddsplåt som är
>stekhet…då luktar det bacon kan jag lova ;)). Detta kanske
>också får räknas som en ”reservdel”, men kostnaden är ju mest
>arbetstidsrelaterad.
>
>mvh Mats N…det blir nog även ett byte av kopplingscylindern nu i samband med 12500 mila servicen.
mvh Mats N
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.