Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1843
    Evildead
    Deltagare

      En intressant fråga jag skulle vilja ta upp i sammanhanget,
      finns inget som säger att Twin Downpipe skulle vara bättre
      än en fläskigt stor Cobraneck 4.5″ utvalsad istället, speciellt också med
      tanke på hur Wastegateluckan öppnar på std agget(mot huvudströmmen).

      Enda läget jag kan tänka mig att det skulle va bättre, det e att släppa ut WG direkt!

      Synpunkter?

      -Chrille, blå MY/00 samt en pippigul Previa

      #47210
      Greenfin
      Deltagare

        Jag tror stenhårt på twindownpipe 🙂

        Mest prisvärda borde vara Magnex…3200 inkl frakt från Graham Goode.

        /Harka

        #47211
        Greenfin
        Deltagare

          Ordis du har helt rätt.

          Anledningen att jag kör med twindownpipe är att jag var till Vinslöv
          förra sommaren och gjorde ett besök hos rally Stoffe. Och dom hade kommit
          fram till att twindownpipe fungerade bäst.
          Så dom tyckte att jag skulle satsa på ett sånt.

          /Harka

          #47218
          Evildead
          Deltagare

            Vill ju inte starta något krig avnått slag, men
            jag kan inte mentalt projicera fördelarna med twin Downpipe, förutom att det ser
            fräckare ut, från vissa håll ;), OBS, på originalTurbon givetvis, jag
            har en helt annan uppfattning på en Garett t.ex, där WG öppnar helt annorlunda.
            rally stoffe kanske har annan Turbo än original?

            Jag har belyst mina teorier medelst illustrationer här:

            http://plissken.fatalunity.com/avgas/twinfoto.jpg
            http://plissken.fatalunity.com/avgas/twin.jpg
            http://plissken.fatalunity.com/avgas/collectfoto.jpg
            http://plissken.fatalunity.com/avgas/collector.jpg

            att jag ids? 😉

            -Chrille, blå MY/00 samt en pippigul Previa

            #47212
            Greenfin
            Deltagare

              Det är lugnt Ordis…jag ville bara förklara varför jag kör med
              twinpipe 🙂

              Visst känner jag till att han kör Pegge nu.

              /Harka

              #47219
              Bad_Mujo
              Deltagare

                Det är precis som du har skrivit/ritat Evildead. Men på de flesta twindumparna finns det en liten fläns mellan hålen som separerar WG avgaserna från de andra avgaserna.

                I en cobraneck kommer ju WG avgaserna att störa huvudflödet oxå.

                /Kalle som bara försöker vara viktig

                #47215
                Wiklundh
                Deltagare

                  1. Twindownpipe system som är 3″ för max Hk.
                  Ett exempel utan kat är scoobymanias 3″ system.
                  Ska du ha mera vrid är det nog 2.5″ system som gäller.
                  Men skillnaden är nog rätt marginell.

                  2. Det är frågan…..

                  3. Blitz induktionkit ger nog mest Hk för det filtrerar lika bra som ett hönsnät. 🙂
                  Kanske ger dig en hel Hk extra mot ett annat filter. 🙂

                  #47216
                  Wiklundh
                  Deltagare

                    >Det är precis som du har skrivit/ritat Evildead. Men på de flesta
                    >twindumparna finns det en liten fläns mellan hålen som separerar WG
                    >avgaserna från de andra avgaserna.

                    Just det, exempelvis i Scoobymanias system. 🙂

                    #47217
                    Raffe
                    Deltagare

                      Här kommer 3 svåra frågor som många säkert vill ha svar på…

                      1.Vilket avgassystem med kat resp. utan ger mest kraft?
                      2.vilket är mest prisvärt?
                      3.Vilket luftfilter ger mest?

                      #47213
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        LAST EDITED ON Apr-22-02 AT 10:04PM (GMT)
                        Enda sättet att få svar på dylika frågor är att montera grejjorna och MÄTA!
                        Det är ju fler komponenter som skiljer, till exempel ECU mappning och toleransskillnader bilarna emellan.
                        Vad olika människor tror, leder tyvärr alltför ofta till elände. 😉

                        Perra presenterade ett mycket bra filtertest.
                        Sedan är väl dynomätningssidan på Scoobynet ett bra sätt att få viss uppfattning om vad olika system och modifieringar ger.

                        http://www.mkiv.com/techarticles/filters_test/1/index.html
                        http://dyno.scoobynet.co.uk

                        #47214
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          Snyggt jobbat Evil!

                          Harka, det var inget mot dig utan en allmän känga till alla “rätttroende” med avseende på mellanösternkonflikten. 🙁

                          Däremot, Harry Boy så känner du väl till att Stoffe hädar och numer kör Pegge? 😉

                        Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.