SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svårt att få i backen

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3734
    rickey
    Deltagare

      Jag har en GT -99 som gått 7000 mil men ibland så är det svårt att få i backen, man får lägga i några andra växlar först eller släppa upp kopplingen för att få den i läge.

      Någon som vet vad det är för fel eller vad man kan göra åt det?

      Polarn som hade en GT -00 sa att han hade liknande problem ibland.

      #61024
      gotte51
      Deltagare

        Samma här…det är nog något man får leva med. Vad det är som orsakar det ska jag låta vara osagt. Dubbeltramp på kopplingen brukar funka bra också 🙂

        Mvh Johan

        #61026
        .zip
        Deltagare

          Tror nästan alla GT´s har detta bekymmer.
          Som redan sagt. Dubbeltramp på kopplingen eller köra fram någon cm innan.

          //.zip

          #61025
          BVS-Robban
          Deltagare

            Jag är ingen växellådshaj men eftersom backdrevet är helt rakskuret måste det ligga i rätt läge för att det ska smita i smärtfritt. Rullar man däremot lite så rör sig dreven och tillslut överensstämmer det med det andra och vips så slinker backen i ! Borde vara åt det hållet ?

            #61022
            Strat
            Deltagare

              Hur dreven är skurna spelar ingen roll eftersom alla drev alltid ligger i varandra. Det som händer när man växlar är att dreven låses till axeln, inget annat. Synkningen på backen är dock känd för att vara lite halvkass, så det är helt normalt. Släpp upp kopplingen i utan växel i och prova tills det smiter i lätt.

              /Claes

              #61029
              Hasse83
              Deltagare

                Tack för denna tråden. har samma bekymmer emellanåt. brukar dra i 5an sen ner i backen för det ska gå smidigt 🙂

                #61027
                nukem
                Deltagare

                  lägg i en annan växel först sedan backen igen, tills det fungerar.

                  #61021
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Nja, backen är faktiskt enda växeln där man faktiskt flyttar ett drev – och i och med att det är rakskuret så har faktiskt BVS-Robban helt rätt, när man fipplar lite så roterar man axlarna, vips så ligger det i läge och det är enklare att få i backen. 🙂

                    Struten – Man flyttar ett drev enkom för att vända på rotationen. 🙂

                    /J

                    #61023
                    Strat
                    Deltagare

                      Åh fan. Ja så måste det ju vara ja :+

                      /Claes

                      #61028
                      rickey
                      Deltagare

                        Fungerar faktiskt väldigt smidigt att släppa upp kopplingen i friläge, då går den i lätt som en plätt!

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.