› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Svensk Impreza GT eller importera STI från England?
- Detta ämne har 3 svar, 1,017 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 1 månad sedan av
Mats.
-
FörfattareInlägg
-
23 december, 2006 kl. 18:03 #9940
Turbovin
DeltagareHar åkt Saab turbo i flera år nu och börjar tröttna på sunkig väghållning och spinnande framhjul 😉 Det blir antagligen Impreza med den gamla klassiska karossen till sommarn/hösten förhoppningsvis och jag är lite fundersam till vad man ska satsa på.
Det finns ju en del roliga varianter i England, bl.a Type R som väl är den som lockar mest. Men det är ju lite träligt att sitta på högersidan och köra även om man vänjer sig.
Är det värt att ta hem en STI från början istället för att börja modda en svenksåld Impreza GT?
Originaleffekten i en GT räcker inte för mig tyvärr då jag är van vid ca 325 hk / 430Nm i min 900 Turbo utan det är nånstans 300-350 hk som gäller även på en Impreza. Har förstått att annan drevsats är att rekommendera (typ PPG, PAR osv) men hur är det med motorn? Stakar, kolvar, är de rejält bättre i STI eller är det hugget som stucket? Diffar och övrigt i drivlinan?
Hur är det med skillnader i rostkänslighet på modellerna? De svenksålda fick väl nån extra behandling vad jag har hört?
Syftet är iaf en kul bil som både är rapp rakt fram och som går att svänga med och som är ”skottsäker” 😉
Tacksam för svar 🙂
23 december, 2006 kl. 18:59 #110166SecretAgentMan
DeltagareDrivlinan i en sti jämfört med en GT av samma generation är tämligen samma-lika, vill du åka ”skottsäkert” blir det till att lätta på lädret.
Om man kikar på vad du är ute efter så lär det skruvas såpass att det inte är någon mening att börja med en importbil.Jag skulle nog rekommendera dig att plocka upp en STI -02:a (den kommer bli ett riktigt fynd vad det lider..), alt. stoppa in en 6-växlad sti-låda i en svensk GT (att göra det på en Type R eller RA är helgerån) som sedan masseras lätt.
Motorn pallar stryk, 340 riktiga (där man brukar landa med rätt pryttlar och absolut viktigast – mappat *rätt*) räcker gott till, min är där någonstans, och jag vågar inte hålla stumt när vägen svänger (motorvägen är för trimmade saabar 😉 ).
Fyrhjulsdriften snor en hel del i fart, det finns en risk att du kommer bli besviken om du är motorvägsrejser – bilen handlar om krokiga 70-vägar, isdäck och konbanor (naturligtvis efterföljande spritfest med oss, etc… :D).
Helgtipset blir som följer:
STI -02 (naturligtvis bör den vara silvermetallic :D), 3″ avgas med racekatt, walbro bränslepump, Ecutek ommappning hos Trollspeed och lite riktig fjädring, bromsbelägg och däck för ändamålet i sikte (varierar kraftigt om det är is eller asfalt du skall åka på 😀 ).
Större turbo tullar på körbarheten, och du når ~340 ärliga med standardaggregatet, drivlinan pallar utan problem och det sitter bra bromsar på från början.
Gillar du att köra bil lär du inte bli besviken.
God Jul och skål på er!
/J – tar en välförtjänt GT efter julgransklädning. :7
23 december, 2006 kl. 23:52 #110168Turbovin
DeltagareDet blir nog en vanlig GT i fint skick. STI -02 vet jag inte om jag är så sugen på. Är inte övertygad om karossens utseende och en tyngre bil är ju aldrig bra 😉 De verkar dessutom ganska ovanliga, hittar inte en enda på blocket just av den årsmodellen. Och priset måste väl vara nästan det dubbla fortfarande mot en GT?
Håller STI-lådorna så jäkla bra då? Är det inte lika bra att gå på en drevsats från typ PPG med en gång (om vi pratar uppgradering av en GT)? Borde väl röra sig om i stort sett samma pengar?
Det kan hända att jag blir besviken på motorvägsprestandan men den lär va så mycket roligare på alla andra punkter så det gör inget 🙂
God Jul!
24 december, 2006 kl. 08:15 #110167Mats
DeltagareDe nya STI lådorna skall klara upp mot 400-450hk om man kör lite med insidan av huvudet. Detfinns folk i UK som kör med ännum er effekt och det håler för dem.
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.