• Detta ämne har 7 svar, 946 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år sedan av Larry.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Plura
    Deltagare

Hej, jag behöver ett takräcke till min WRX -04.
      Jag var inne och kollade på Thule och där hittade jag ett som skulle passa min bil.

Men jag tycker det ser ut som om fästet går ner och fäster vid rutan. Funkar verkligen detta? Känns ju som om rutan skulle ta i när man öppnar och stänger dörren. Är det någon som anväder detta takräcke på sin bil?

Här är en länk.

http://www.thule.com/fitguide/carneeds.asp?LangID=11&Lang=SVE&CarID=66&Car=SUBARU&YearID=48&Year=2004&DoorID=4&Door=4-dr&CarTypeID=12&CarType=Sedan&Model=Impreza+WRX&AccID=0&Acc=&CouCodeID=16

/Pelle

Niklas
      Deltagare

Varför inte köpa Subarus egna rails sedan tvärstag mellan dem? Fast de är kanske dyra som alla andra orginalprylar?

De du föreslagit förstår jag inte hur du skall kunna fästa. Det finns ingenstans du kan haka fast räckena på sidorna. Vi har liknande på vår Clio men där sluter ju inte rutan mot gummilisten som på Subarun.

Plura
        Deltagare

Jag kollade på Subarus egna system. Men jag tycker 2000:- är förmycket på något jag ska använda 1 vecka i fjällen.
          Ingen som vet något system som funkar? Någon måste ju kört med takräcke på sin WRX.

/Pelle

Larry
          Deltagare

Klart man kört takräcke 🙂 (trots att det är gräsligt fult!):+

Jag kör med Thule, och du har helt rätt… det finns en risk att de slår i rutorna!!! Jag brukar göra en snabbtryckning neråt på rutan så att den kommer ner 4-5 mm och då funkar det bra! Dock är naturligtvis inte tätningen lika bra runt rutorna med det räcker. Inte minst om du bara ska köra fjällen t o r.
            Lycka till! 🙂

Plura
            Deltagare

>Klart man kört takräcke 🙂 (trots att det är gräsligt
              >fult!):+
              >
              >Jag kör med Thule, och du har helt rätt… det finns en risk
              >att de slår i rutorna!!! Jag brukar göra en snabbtryckning
              >neråt på rutan så att den kommer ner 4-5 mm och då funkar det
              >bra! Dock är naturligtvis inte tätningen lika bra runt rutorna
              >med det räcker. Inte minst om du bara ska köra fjällen t o r.
              >Lycka till! 🙂

Tackar. Då vet jag att det funkar men Thule iaf. Det där med rutan får man väl ta då.

Då blir det att man får köra med takbox i 140 mil totalt och skämmas lite…

Larry
              Deltagare

Tillägg: kom på att det frågades om hållfastheten med ett så´nt här räcke och det har jag aldrig haft problem med. Drar man åt som man ska utan att ta i fööör mycket (akta listerna) så sitter det bra ändå!

Plura
                Deltagare

Lyfter lite.

Jag har kollat upp ett takräcke som jag tänkte köpa.
                  Men då säger säljaren att det står i hans dator att jag får lasta max 50 kilo och ingen takbox. Det är bilens begränsning och inte takräckets. Det är ju just en takbox jag vill ha på.

Är det någon som vet hur det ligger till? Jag ringde till IM men hon som jag pratade med kunde inte svara på det…

(Det är en WRX -04 vi pratar om någon missat det.)

Mvh Pelle – som åker till fjällen på lördag med eller utan takbox?

Larry
                  Deltagare

Jag vill ju inte stå ansvarig om din takbox flyger av men jag tror inte att det är några problem. Om man bara lastar skidor eller dyl i den får det väl plats med en del innan man är uppe i 50 kg?
                    Ända svårigheten jag mött är att räckena är tvungna att sitta rätt nära varandra = lite sämre tyngdpunkt när det blir luftmotstånd.

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.