› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tändkablar
- Detta ämne har 15 svar, 1,548 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 9 månader sedan av
Fransson.
-
FörfattareInlägg
-
7 juli, 2007 kl. 09:19 #3806
Fransson
DeltagareJag var ute och kollade tändstiften och samtidigt så passade jag på att mäta resistansen i tändkablarna, och de visade sig ha en resistans på 9,3 ohm 😮
Vad jag har hört så ska detta ligga på runt 3 ohm.
Stämmer detta?
Tips på kablar man ska byta till?
kostnad?Tack på förhand
//Nicke7 juli, 2007 kl. 10:04 #61504FeA
DeltagareNjae… Allt mellan 5-6 till 14-15 är ok
7 juli, 2007 kl. 11:06 #61506Fransson
VA:o är du säker på detta.
pratade med en gammal verkstadskille han menade att 9 var högt, för mycket motstånd. Men att det inte får vara noll, då det måste vara ett visst motståd.//Nicke
7 juli, 2007 kl. 11:12 #61496SecretAgentMan
Deltagare…och frågan på allas läppar måste då bli – hade du något problem med tändningen innan? 🙂
/J
7 juli, 2007 kl. 11:37 #61507Fransson
Deltagare…och frågan på allas läppar måste då bli – hade du något problem med tändningen innan? :)/J
Hehe nja, har mest lärt mig att man ska kolla detta och byta dem mellanåt.
men några större problem har jag inte.//Nicke
7 juli, 2007 kl. 11:43 #61497SecretAgentMan
Deltagare”If it ain’t broke – don’t fix it” – eller som jag gärna hävdar ”kör mer, oroa er mindre”. 😀
/J
7 juli, 2007 kl. 11:59 #61505FeA
VA:o är du säker på detta.pratade med en gammal verkstadskille han menade att 9 var högt, för mycket motstånd. Men att det inte får vara noll, då det måste vara ett visst motståd.//Nicke
Japp, det är jag.
Jag hade problem med min, den börja blöddra vid ca 0,5bars laddtryck. Antog då att en tändkabel var dålig så jag mätte upp dom. Dom låg mellan 6 och 12ohm, vilket var helt ok enligt Subaru-meken.
Men en var det överslag i (spricka i tändkapeln), böt den så vart det prima skinka 🙂7 juli, 2007 kl. 17:11 #61499Palm
DeltagareMina är råttätna så dom ska bytas till hösten innan fukten kommer. Vad rekmenderas ska man satsa på standard saker eller något mera ”exotiskt” bilen är mappad med unichip och det sitter något hårdare stift i.
7 juli, 2007 kl. 17:46 #61508Fransson
DeltagareMina är råttätna så dom ska bytas till hösten innan fukten kommer. Vad rekmenderas ska man satsa på standard saker eller något mera ”exotiskt” bilen är mappad med unichip och det sitter något hårdare stift i.
Jag hade nog inte väntat till hösten, utan bytt NU.
bara du inte satsar på tex. biltema (ingen universal)
Tändkablar och oljefilter ska vara av kvalitet har jag fått förklarat.//Nicke
11 juli, 2007 kl. 17:34 #61502Kvarnis
DeltagareOrg.tändkablar räkcer så länge din spolar är friska…
Jag har åkt med runt 400 friska utan problem, gnistan kommer blåsa utt före kablarna blir problem OM dom är i bra skick dvs17 augusti, 2007 kl. 15:05 #61500Palm
DeltagareLyfter tråden med mera frågor.
Vad kostar orginal kablar? kan någon ordna fram exakta data på resistans, längd och hur anslutningarna ser ut om man ska köpa i ”lösvikt” så att säga för kablarna verkar inte finnas färdiga hos tex autoexperten!
17 augusti, 2007 kl. 15:29 #61503lunkan
DeltagareStreetperformance har kablar! Kör själv på dessa http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtId=POSHL51
17 augusti, 2007 kl. 16:51 #61509Fransson
DeltagareLyfter tråden med mera frågor.Vad kostar orginal kablar? kan någon ordna fram exakta data på resistans, längd och hur anslutningarna ser ut om man ska köpa i ”lösvikt” så att säga för kablarna verkar inte finnas färdiga hos tex autoexperten!
kan bara tipsa om en sak, och det är att du inte köper tändkablar som har ett ytterhölje utav silicon. står de silicon på dem så ska du nog hoppa dessa.
Detta sa en kille som jobbat på verkstad ett flertal år.
anledningen är att man kan få misständningar när det är fukt i luften. Fukt och el går aldrig bra tillsammans.
Har jag fel så får ni gärna rätta mig.
Lycka till!
//Nicke17 augusti, 2007 kl. 16:56 #61498SecretAgentMan
DeltagareJag och en bekant brukar sitta och reflektera över vad oerhört med potentiella problem det finns….som vi aldrig brytt oss om, och det har fungerat under de 7+ åren man kört/ägt kokare. 😀
Misständer det så skulle jag inte börja med att kika på kablaget, stiften, och då speciellt gapet har nog få pejl på…
Som jag redan skrivit, kör mer, oroa er mindre.
/J
17 augusti, 2007 kl. 18:54 #61501Palm
Deltagarekan bara tipsa om en sak, och det är att du inte köper tändkablar som har ett ytterhölje utav silicon. står de silicon på dem så ska du nog hoppa dessa.Detta sa en kille som jobbat på verkstad ett flertal år.anledningen är att man kan få misständningar när det är fukt i luften. Fukt och el går aldrig bra tillsammans.Har jag fel så får ni gärna rätta mig.Lycka till! //Nicke
Ingen aning, aldrig hört detta innan. Går nog mera på ett känt märke typ magnecor. Farsan jobbar på autoexperten så ja kommer plocka ihop kablar bara jag får reda på längder osv tänkte ja. Behöver inte vara några ”bling” grejer, standard saker funkar oftast bäst i alla fall bättre än den som har gnagmärken på sig nu
😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.