SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tändningen

• Detta ämne har 3 svar, 1,039 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av goffemannen.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    tonfisken89
    Deltagare

Kan man på något sätt ställa tändningen på en Impreza Type RA -96? Hittar inget i verkstads manualen och ingenting på internet.

Man kan dock läsa sig till att det ska vara 18 grader vid 900 rpm men inte hur man ska ställa det…

Behöver jag ställa det och isf hur?

goffemannen
      Deltagare

Va ja vet så går de väl bara justera den genom att ändra i ecu’n.

Du får kontrollera tändningen med en stroboskoplampa för att se om det behöva eller inte. Du har märkning på remhjulet på veven och på plasten bredvid.

Men de skulle väl va konstigt om du behöver justera iom det justeras i ecu’n.

/ David J – Superior Media

tonfisken89
        Deltagare

Va ja vet så går de väl bara justera den genom att ändra i ecu’n.

Du får kontrollera tändningen med en stroboskoplampa för att se om det behöva eller inte. Du har märkning på remhjulet på veven och på plasten bredvid.

Men de skulle väl va konstigt om du behöver justera iom det justeras i ecu’n.

/ David J – Superior Media

Tack för svaret! Men hur kopplar jag på strobolampan då? Kontakten till tändstiftet eller spridarn?

Så om det behövs så gör man det vid mappning?

/ Johannes

goffemannen
          Deltagare

Tack för svaret! Men hur kopplar jag på strobolampan då? Kontakten till tändstiftet eller spridarn?

Så om det behövs så gör man det vid mappning?

/ Johannes

Den justeringen du tänker på är typ grundtändningen. Jag kontrollerade och justerade den när ja startade upp min bil första gången med nya styrsystemet. Kollas så att verkligen de man skriver i datorn verkligen stämmer överens med verkligheten.

En kabel är plus och en är minus, sen sätter du klämman runt en tändkabel förstås. Brukar finnas en pil på klämman som visar åt vilket håll man ska ha den. Pilen ska peka på det hållet som strömmen går, mot motorn. Sen kommer ja inte ihåg om det spelar någon roll vilken tändkabel man använder. Säkert nån annan här som vet.

Så ja det borde kunna justeras vid mappning om det behövs.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.