SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tändstift, Lambda, Tändkablar

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    barkan80
    Deltagare

Tja Nu undrar jag hur ni gör när ni byter tändstift???

Behöver man någon special nyckel?

Mina stift ska enligt rättviksbilservice varas bytta för typ 2v sedan. Skulle ta ut dom och kolla idag för att min bil misständer så.(det gjorde den innan byte med.)

I rättvik sa dom att lambdan var paj. Provade med en biltema lambda ingen skillnad, utan lambda ingen skillnad (ska prova en orginal med). Enligt både rättvik och gävle är lm hel.
      I gävle kunde han inte säga vad det var. Biltema lambdan verkade funka, man han sa att det är lite sisådär med pirat prylar.
      Fick tips i lambda tråden(här på forumet) att det nog var en tändkabel. Fick låna nya av gävleverkstaden… ingen skillnad.

Nu till det lustiga, jag kunde inte få ut 4:e stiftet(började med det sen sket jag i resten) Satte på hylsa med förlängar och är helt säker på att hylsan greppade bra(fick inte ut den utan strid).
      Men stiftet satt så jävla hårt gick inte att rubba, var på det sprack.
      Kan ett stift bytt för typ två veckor sedan(har knappt använt bilen) sitta så?

Efter ett psykbryt och mycket dävulskap, drar jag tilbaks tändkablar å allt kör hem och bilen går lika som före, nu trasigt tändstift och utan lambda…

Vart ska man vända sig känns som att mek killarna bara gissar och i köper dyra delar å provar..
      Ingen vet och alla har olika tankar.
      Ska man behöva åkat till världens ände för en gamal hederlig mekaniker som kör, lyssnar, känner, luktar och sen vet vad det är, även om det inte står på datorn???

Bor i Gävle och undrar vart man ska vända sig för en bra verkstad.

Tack för era svar!
      Mvh Magnus

GrizzlyBear
      Deltagare

Du skriver i andra tråden att den går bra så länge du kör lungt men inte när du ”gasar på”. Om det betyder fullgas kan du glömma lambdan. ECUn skiter nämligen i vad den (och de flesta andra givare också för den delen) säger när du gasar fullt. Men som jag skrev i andra tråden bör verkstaden kunna kolla vad lambdan ger för värde med sin dator. Det hör till OBD2-standarden som alla bilar efter 1996 ska följa.

Just 4:ans stift blir ofta oxiderat fick jag höra av verkstan jag besökte i somras. Kan inte annat än hålla med när jag plockade ur det stiftet på min 🙁 Men att det ska sitta så hårt att det spricker 😮 Då är det något som inte är bra. Tändstift ska inte dras hårt så det måste ha bränts fast på något sätt. På’t igen när motorn fortfarande är varm så kanske det släpper lättare.

Har du en Ohm-mätare är det enkelt att kolla tändkablarna. Slit loss dem i båda ändarna och mät motståndet mellan kontakterna. Om någon har ett markant högre motstånd än övriga; byt!

Det låter onekligen som ett tändstift/tändkabel problem tycker jag.

FeA
        Deltagare

Har Rättviks bilservice satt i rätt stift?
          Orginal är NGK PFR6B. Har du en något påställd bil så funkar NGK PFR7B kalas.

Som jag sa i den andra tråden, byt stift (om det nu sitter fel stift i den).

Vill du ha en riktig mekaniker så ska du åka ut till Eriksons Bil & Trakorservice ute i Lemstanäs, mellan Kungsgården och Gästrike-Hammarby.

Kjell heter han, ruskigt kunning Subaru-mek.
          Tel. 0290-377 37

barkan80
          Deltagare

Tja

Tack för ert angagemang!

Han på verkstaden i Gävle sa att lambdan reglerade å verkade funka. Jag har även provat helt nya tändkablar orginal som meken lånade ut. Men ingen skilnad! Ska mäta å dona lite i delarna.
            Han sa ”Ta dom här åk hem och skruva så mycket du kan. Annars blir det så jävla dyrt om jag ska stå här och prova.”

Har köpt en impreza vekstadsmanual(rekomenderas £9 känns som 1000sidor PDF format hette elektic manuals uk eller något), där står det nog lite tips om fel.
            Den missar ganska hårt vid lugnkörning med jag var nog inne i ett hoppfullt stadie när jag skrev.
            Det ser ut som att man åker cadillac och lysnnar på rapmusik! som man studsar runt..

Ska ge mig på stiften igen veckan som kommer.
            Kan den bete sig så här om den drar tjuvluft eller något sånt? Då får man åka kolektivt till Göteborg i helgen iaf. Satsa på nästa veckas konbana med Gävleracing klubb.

GrizzlyBear
            Deltagare

Det ser ut som att man åker cadillac och lysnnar på rapmusik! som man studsar runt..

Haha, skön liknelse 😀 Jag känner igen det fån mina problem jag hade i somras… Mina problem löstes (och ersattes av nya) med hjälp av nya stift, tändkablar och ny främre lambda.
              Vad jag förstått är Subaru känslig för vissa märken på tändstift. Men en auktoriserad verkstad borde veta det och sätta i rätt stift tycker man…

Tjuvluft tvivlar jag på. Det borde du märka på tomgången isf.

barkan80
              Deltagare

Nu är stiften kollade.
                Dom är nya av modell NGKPFR6G, i min engelska manual står det att, standard är:
                champion RC10YC4 och alternativ NGK BKR5E-11.

Vad är det för skillnad och kan det spela någon roll?

Hittade på en tändstiftssida där stod det att stiften i min bil passade på 2,0T wrx 02-04 EJ20 motorn. Är det den jag har?? (GT-00).

Har svårt att tro att stiften spökar, det är samma fel med dom nya som dom gamla.
                Får fortsätta leta…

b20mannen
                Deltagare

BKR5E-11 är till motorvarianten som ”suger”. 😉

NGK PFR6B eller PFR6G till standard turbo EJ20.
                  Den lite mer påställda EJ20 vill gärna ha lite kallare stift, typ NGK PFR7B.

barkan80
                  Deltagare

AA då förstår jag…

Är det någon skillnad på PFR6G och PFR6B är det dumt att blanda? Det sitter G i nu (har gått typ20mil) å jag råkade kvadda ett.
                    Det verkar svårt att få tag i ett G. Allt jag hittar är B tom verkstaden som bytte sa B när jag ringde och frågade.
                    Ska ringa NGK sverige och kolla imorgon.

lunkan
                    Deltagare

Jag har 4st NGK PFR7B som nästan är nya liggandes 😉 Ge ett bud så kan jag kanske skicka dom till dig. Nypris ligger väl runt 900-1000kr har jag för mig.

Köptes o körde in motorn med (ca 100mil) men bytte sedan när det letades fel + att jag behövde ett steg kallare enligt JRM för att vara på säkra sidan 🙂

barkan80
                      Deltagare

Nu vet jag att G ska errsätta B dom har kommit på någon ny infästning osv på ngk, Skulle inte blanda tyckte han så ett nytt G stift är på väg hem.
                        Tack för erbjudandet lunkan, men får avböja då jag bara behöver ett. Men lambdan är tagen. Kan du skicka upp den fort tror du??
                        Jag mailar om det istället.

barkan80
                        Deltagare

Äntligen är det löst!:-)

Jag åkte till Erikssons bil i Gästrikehammarby.
                          Han kopplade in sin dator och talade om att LMM var trasig! Hade en ny hemma och skickade i den. Fungerar klockrent! Trevlig var han med!

Man kan ju undra vad dom andra verksäderna har gjort för kontroller, bägge två har kollat felkoder och inte hittat något dom kanske använt en skivmaskin eller något… hur kan två auktoriserade Subaruverkstäder(Rättviks Bilservice och Dahlboms bil Gävle)vara så kass??
                          Förutom en massa huvudvärk har dom kostat mig två konbane träffar och en lambdasond(tack Lunkan som sålde en bättre beg till mig.)

Nu vet jag ju vilka två verkstäder jag inte kan lita på iaf.

lunkan
                          Deltagare

Det var så lite så 😉 Den kan ju alltid säljas vidare om det är nån som behöver.

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.