- Detta ämne har 29 svar, 2,863 deltagare, och uppdaterades senast för 7 år, 8 månader sedan av Igge.
-
FörfattareInlägg
-
18 augusti, 2014 kl. 10:39 #271754KvarnisDeltagare
4-5 grader brukar man kunna öka tädningen om man går från 98>E85.
och ~10%upp i effekt dvs ganska snar lika resultat som om man byter till racesoppa.Sen är det så att de nyate ecuern är klart bättre vs de äldre.
11 mars, 2017 kl. 02:51 #271752LegacyLarsaKeymasterJag kapar en gammal tråd, då en kusin har lite funderingar om e85, dock åker han 2,5 sugis, så frågan är om det gör någon skillnad?
/Larsa
11 mars, 2017 kl. 12:22 #271768Patrick P931DeltagareInte värt besväret imho. 🙂
11 mars, 2017 kl. 18:24 #271771FiddeFulingKeymasterFörklara gärna lite till Patrik.
Har själv funderat på det till min. Kör e85 i min wrx så tänkte varför inte till sugisen. Har dock inte lyckats läsa min legacy med ecuflash eller romraiderFarsan hade en v50 flexi där han tyckte det var markant effekt skillnad på 95 o E86. Dock är den fabriks optimerad för flexi men endå 🙂
Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
13 mars, 2017 kl. 13:51 #271755KvarnisDeltagareMappar man för E85= bra
Mappa inte för E85 = dåligt 😀För att det ska göra nytta måste man anpassa mappen efter det.
14 mars, 2017 kl. 08:26 #271778JLBDeltagareVad brukar klassikt JRM steg 1 för en STI 04 var mappad på, 95 eller 98, någon som vet?
14 mars, 2017 kl. 08:40 #271756KvarnisDeltagareSkulle säga 98, de borde iofs ändra efter vilken soppa som används men…det skulle jag inte ta gift på 😉
14 mars, 2017 kl. 08:47 #271779JLBDeltagareSkulle säga 98, de borde iofs ändra efter vilken soppa som används men…det skulle jag inte ta gift på 😉
Ok tack Kvarnis! Som jag misstänkte, har bara kört på 98 sedan jag köpte den, går bra men blev lite “orolig” att jag kanske missat några hästar 🙂
14 mars, 2017 kl. 09:19 #271775IggeDeltagare98 är standard.
Även min var mappad för 9814 mars, 2017 kl. 09:56 #271780JLBDeltagare98 är standard.
Även min var mappad för 98d—0.o—b
14 mars, 2017 kl. 16:28 #271769Patrick P931DeltagareMappar man för E85= bra
Mappa inte för E85 = dåligt 😀För att det ska göra nytta måste man anpassa mappen efter det.
Men att mappa en sugis för E85… anser du att det lönar sig?
14 mars, 2017 kl. 16:34 #271770Patrick P931DeltagareJag får en hel del förfrågningar kring mappning på E85 och jag brukar i de flesta fall avråda från det om man inte kör en ren flexfuelmappning.
Mappar man på E85 och tankar E75 kommer det att spika.
Mappar man på E75 och tankar E85 kommer man inte utnyttja potentialen samt ligga fel i mappar (ungefär som i mitt försök i början på denna tråd).E85 är ett mycket fint bränsle för våra turbobilar… men man vill gärna ha en riktig flexfuelmappning anser jag. Annars kan det bli lite fel.
Jag kan tyvärr inte göra flexfuelmappningar. En sådan mappning tar även en hel del tid då man vill mappa för ett par olika kända E halter (blandningar). I princip kan man säga att en flexfuelmappning är ett flertal olika mappningar och vilken man kör på bestämmer sensorn.
🙂
15 mars, 2017 kl. 08:00 #271757KvarnisDeltagareMen att mappa en sugis för E85… anser du att det lönar sig?
Alltså visst kommer det ge lite, men frågan är om det är värt det.
Hade det varit 3l maskin med kanske annat avgas och grenrör hade det garanterat gett betydligt mer. Genereltl brukar man ju kunna ta ut 10% mer på E85…men börjar man på typ 160 och det är en sugmotor lär man kanske inte märka så extremt mycket.
Saken är väl det att är det inte open source mappning man gör är det bättre att byta bil 😀Gissar att den mesta mappning som gjorts är på 3l maskinerna då det gäller sugmotorer.
15 mars, 2017 kl. 19:01 #271772FiddeFulingKeymasterGår det ens att flexi mappa våra original boxar med open source?
Kör E85 på min WRX men som du säger så utnyttjar man det kanske inte optimalt utan riktigt flexi map, kör väldigt safe och mest för att man kan =PGällande E85 o sugis så var jag mest lite sugen bara för att.. Men åkte på vevlager ras på den bilen så där fick jag bara för att jag tänkte tanken.. Tack som fan =\
Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
15 mars, 2017 kl. 20:33 #271776IggeDeltagareGår det ens att flexi mappa våra original boxar med open source?
Kör E85 på min WRX men som du säger så utnyttjar man det kanske inte optimalt utan riktigt flexi map, kör väldigt safe och mest för att man kan =PGällande E85 o sugis så var jag mest lite sugen bara för att.. Men åkte på vevlager ras på den bilen så där fick jag bara för att jag tänkte tanken.. Tack som fan =\
Skickat från min ONE E1003 via Tapatalk
Räknas carberry som flexi, så ja det verkar som att det går
Tänkte testa i år 😛
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.