› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Tanka 95-oktan bensin i GT?
- Detta ämne har 24 svar, 5,666 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
25 maj, 2011 kl. 15:46 #25966
fraggler
DeltagareKan man köra på 95-oktan bensin? Bilen är inte trimmad. Kör på 98 oktan nu! då förra ägaren gjort det.
25 maj, 2011 kl. 16:40 #224380FeA
DeltagareKlart man kan, men varför skulle man göra det?
Några ören mer per liter är bra mycket billigare än en ny motor…
25 maj, 2011 kl. 19:30 #224391edbe
DeltagareKlart man kan, men varför skulle man göra det?
Några ören mer per liter är bra mycket billigare än en ny motor…
Det är väl mer en fråga om tillgång än pris…tycker själv att det är ganska irriterande att behöva planera tankningen så man har tillgång till en mack med 98.
Och sen när blev det fakta att motorn rasar om man kör på 95? 🙂
26 maj, 2011 kl. 06:27 #224377syke
BlockeradMen 98 oktan ska väl försvinna snart och då är bara shells v-power kvar. Det blir många rasade motorer bland prestandabilarna i sverige..
26 maj, 2011 kl. 11:30 #224386Bodyshot
DeltagareLåter jävligt konstigt att 98oktan också ska sluta säljas, hörde samma om V-power – vad ska vi då åka på, 95 eller E85?
95 ger ju pisseffekter jämfört med 98/99 det är ju allmänt känt.
Att köra en bil som är mappad efter 98-99 på 95 är ingen höjdare alls, fast det visste nog dom flesta.
Jag skulle inte kunna köra min STI på 98 eftersom den är mappad på vpower några fullgasrepor skulle kunna innebära en katastrof.
26 maj, 2011 kl. 11:33 #224394TomK
DeltagareMen 98 oktan ska väl försvinna snart och då är bara shells v-power kvar. Det blir många rasade motorer bland prestandabilarna i sverige..
Är väl 95 som ska ersättas av E10 och 98 blir kvar som alternativ.
26 maj, 2011 kl. 12:46 #224387Bodyshot
DeltagareÄr väl 95 som ska ersättas av E10 och 98 blir kvar som alternativ.
Price the lord!
26 maj, 2011 kl. 13:07 #224378syke
BlockeradÄr väl 95 som ska ersättas av E10 och 98 blir kvar som alternativ.
Jasså? Det var glada nyheter. Nu har jag lärt mig att inte lita på mina polare 🙂
26 maj, 2011 kl. 13:32 #224395TomK
DeltagareFinns många och långa diskussioner om E10 på nätet.
26 maj, 2011 kl. 13:33 #224382GT99
DeltagareSka inte även 98 ersättas av e5 på sikt dvs ungefär samma skit som dagens 95?
26 maj, 2011 kl. 13:36 #224396TomK
DeltagareSka inte även 98 ersättas av e5 på sikt dvs ungefär samma skit som dagens 95?
Dagens 95 oktan är E5 då den redan innehåller 5% etanol.
Men man ska höja till 10% inom en snar framtid då heter det E10.98 oktan ska finnas kvar då finns bilar som inte kan köra på E10. Det finns en lång lista på nätet man kan ladda hem där samtliga bilar finns med som inte klarar E10.
26 maj, 2011 kl. 14:09 #224381FeA
DeltagareOch sen när blev det fakta att motorn rasar om man kör på 95? 🙂
Jag har inte påstått att det är fakta heller, men är man inte helt bakom flötet så borde man fatta att risken blir betydligt större.
26 maj, 2011 kl. 21:21 #224397FrazzeVästerås
DeltagareTycker sådan är sjuk knasigt, Där vi bänkade min evo III, så mappade vi på 95 oktar för att få bästa kurvan, Och vi har kört skiten ur ett antal bilar som är omappade på 95 oktan. Ja undrar ja hur verkligt allt stämmer att motor löper större risk på att smälta en kolv vid speakning.
Jag har oxå samma dilemma med att få tag på högre oktan tal.
26 maj, 2011 kl. 21:26 #224379Janne248
DeltagareMinns inte vad det stod i bruksanvisningen för min Impreza GT MY00 som jag hade, men i bruksanvisningen för min WRX STi MY04 står det att den går att köra på 95 oktan men datorn (ECU) justerar ned effekt etc ….
Fattar inte varför man köper prestanda bil och skall snåla eller tycka det är jobbigt att hitta rätt bränsel… köpe en annan bil då.
Jag mappade min bil på V-Power och har inte haft problem nu på mer än 2 år att hitta rätt bränsle.
26 maj, 2011 kl. 22:20 #224398FrazzeVästerås
Deltagareja men hur stor är skillnaden lixom, kan ju skilja någon hk
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.