› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Tanka 95-oktan bensin i GT?
- Detta ämne har 24 svar, 5,666 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 9 månader sedan av
Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
26 maj, 2011 kl. 22:27 #224383
tendency
DeltagareJag mappade min bil på V-Power och har inte haft problem nu på mer än 2 år att hitta rätt bränsle.
Sen så bor du inte i (t.ex) Fagersta heller. 😉 Såvitt jag vet har vi ingen V-Power alls här. Och det finns endast 1 kortmack kvar som säljer 98. Försvinner den, så får man vända sig till de bemannade stationerna där bränslet kostar mer. Jag grinar dock inte ännu. Men man får väl hoppas att det stämmer att 98 inte försvinner (här), annars får jag många sköna mil till en mack som har det. Skulle aldrig falla mig in att åka flera mil för att endast tanka bilen. Och det problemet skulle jag då inte lösa genom att köpa mig en icke prestandabil, det är ju Impreza jag vill ha (för att ta mig som exempel om jag skulle hamna i en sådan situation). Jag förstår de som bor på mindre orter där tillgången är dålig att de funderar på hur 95 fungerar. Det skadar ju inte att fråga de som vet… Jag hade också tänkt i de banorna, men då att mappa om bilen till 95.. och hade säkert kunnat leva med några hästar färre. Annars får man väl skruva på något mer trim på bilen för att få igen det man missade med lägre oktantal. 🙂
27 maj, 2011 kl. 05:43 #224392edbe
Deltagare95 ger ju pisseffekter jämfört med 98/99 det är ju allmänt känt.
Att köra en bil som är mappad efter 98-99 på 95 är ingen höjdare alls, fast det visste nog dom flesta.
Jag skulle inte kunna köra min STI på 98 eftersom den är mappad på vpower några fullgasrepor skulle kunna innebära en katastrof.
Nu snackar ju du om en lite speciell bil som är trimmad med lite mer än bara mapp ing för v-power inte sant? 🙂 om man nu har betalat bra med pengar för att trimma och mappa sin bil för mer effekt med ett visst bränsle så är det väl lite dumt om man sen väljer att tanka annat…
Trådskaparen undrade om det gick att köra 95 på en otrimmad (antar då original mapp) GT.
Vad jag har läst så handlar det väl om lite mindre effekt och att ECU behöver nollställas för att sedan anpassa sig till ett annat oktantal än det som tidigare använts…alt att den gör det själv (99-00 och frammåt?) efter en tids körning. Den ökade kostnaden för bensinen skall enligt vissa jämna ut sig med att den drar mindre. Det känns inte som att det är 95 eller 98 som orsakar motortas utan kanske mer allt annat som folk gör med sina bilar. 🙂
Edit: Hittade denna tråd som kanske kan vara intressant läsning…
http://www.subaruclub.se/forum/archive/index.php/t-65128.html
Verkar till slut vara eniga om att man inte ska snåla 🙂
Oavsett vart man bor så blir det färre och färre mackar ( även bemannade) som erbjuder annat än 95. Nu kanske dom flesta har sin imprezor som helgleksaker men även ni måste ju ha stött på dilemmat vid eventuell långkörning då bensinen börjar sina och 98 mackarna aldrig syns till. 🙁
27 maj, 2011 kl. 11:57 #224390Fricke.w
DeltagareDärför bör man gå över på 99 v-power, för de där med oktan talen är vell lite samma som stöts förut angående oljor, visst du kan köra på 95 oktan men motorn är byggd för att köras på 98 eller högre, om du tittar på en Svensson bil med turbo, typ saab volvo så har ju dom ett lägre grund komp en tex en subaru turbo oftast, och med lägre komp är de mindre risk för själv detonationer = spikningar, men om du sen tittar på subban så inträffar nog spikningarna tidigare i och med de högre kompet, samt höga grund ladd trycket.
Ni får gärna rätta mig om jag har fel.MVH
Fredrik27 maj, 2011 kl. 12:17 #224389Turbovin
DeltagareDet finns inget i ECU:n som gör att den känner av att det är 95-oktan i tanken utan det som måste hända är att det spikar en aning så att knacksensorn upptäcker det. Först då fattar ECU:n att du kör på lägre oktanhalt. Borde ju inte va nån fara men jag har lite dåligt förtroende för hur bra original-ecu:n hanterar det med tanke på alla motorrasade P1or i UK t.ex.
27 maj, 2011 kl. 13:57 #224385alrik
DeltagareJag har oxå samma dilemma med att få tag på högre oktan tal.
Hur kan du ha problem med att få tag på 98:an i Västerås?
Var hamburgaren god på Donken inatt kl: 03,30? 😉
Sen så bor du inte i (t.ex) Fagersta heller. 😉 Såvitt jag vet har vi ingen V-Power alls här. Och det finns endast 1 kortmack kvar som säljer 98. Försvinner den, så får man vända sig till de bemannade stationerna där bränslet kostar mer.
Du vet om att om du är kortkund hos OKQ8 får du 0,15 öre/liter på bemannad som återbäring? 5 öre/litern på obemannad. Prisskillnaden mellan bemannad och obemannad station är 15 öre/litern. Då ger det 5 öre/litern billigare att tanka på obemannad. På 60 liter ger det 3 kr i skillnad.
Om vi tar in JET som ska vara billig så kostar 98 14,38 kr/litern. OKQ8 obemannad 14,58 – 0,05 i återbäring = 14,53 kr/litern. På 60 liter gör det 9 kr per tank.
Du åker i runda slängar 1000 mil, snitt på 1,2 liter/milen = 180 kr per år.
Att jaga ören hit och dit är inte värt något alls….
28 maj, 2011 kl. 02:20 #224384tendency
Deltagarealrik: Som sagt, jag grinar inte ännu och kan matematik, jag tog upp ett scenario och mig som ett exempel ifall 98 skulle försvinna härifrån. 98 kostade senast 14,68 här, och det var billigt.. Du kan väl ta och svara på PM istället.
28 maj, 2011 kl. 05:53 #224393goffemannen
DeltagareJag mappade min type r på v-power nu i vår. Funderade inte ens på nått annat bränsle. Och köra v-power kanske är ca 70-80öre dyrar än 95 vilket inte blir mycket mer på varje tank.
/ David J – Superior Media
29 maj, 2011 kl. 19:04 #224400Barry
DeltagareSubaru Legacy 2006, ska enligt manualen använda 98oktan eller högre.
30 maj, 2011 kl. 16:33 #224399fraggler
DeltagareJag fortsätter tanka 98!:)
31 maj, 2011 kl. 07:18 #224388Bodyshot
DeltagareJag funderar på att köra aspen i min nästa bil, sägs vara bra och prisvärt? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.