SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tanka lite etanol innan besiktning?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    millzor
    Deltagare

Tjenare. Ska besiktiga bilen imon och tänkte kolla med er om man vågar tanka lite etanol i tanken innan besiktningen, för att sänka avgasvärdena? Och hjälper bensinbooster från tripak nått?

Kör med 3″downpipe med racekisse och cirka 0.9bars laddtryck.
      Hade lite problem med att få igenom bilen med detta förra året. Så fick slänga på en orginalkatt och ombesikta.

Gäller en gt kombi – 99.

Tacksam för svar.

hedberg____
      Deltagare

passa dig för att slå i för mycket etanol då blir de fel värden ändå ca 15-20 % kan man slå i berätta gärna om de funka.

t1hero
        Deltagare

Det beror på vad det är för värden, ojmr så blir CO bättre men HC påverkas inte alls.
          Jag provade med 25-30% E85 och fick alla värden utan ett godkända helt utan katt, men då tändes motorlampan efteråt när jag gasade hem (cyl3 too lean).

Korrekt är nog att linda DP med bandage så den håller tempen bättre och varmköra rejält (min besiktningsman körde en lång vända med vänsterbroms)

millzor
          Deltagare

Tack för svaren. Ska testa med 10-20% då. Det var CO halten som var för hög såg jag nu på dom gamla papprena. 2.3 (0.5) verkar vara väldigt mycket för högt? Nu har jag cirka 5-6 mil till besiktningsplatsen så katten borde bli varm då? Sist hade jag bara en mil + att jag fick vänta 20 minuter på min tur.

Hör av mig imon med resultat 😀

Christian S
            Deltagare

Tack för svaren. Ska testa med 10-20% då. Det var CO halten som var för hög såg jag nu på dom gamla papprena. 2.3 (0.5) verkar vara väldigt mycket för högt? Nu har jag cirka 5-6 mil till besiktningsplatsen så katten borde bli varm då? Sist hade jag bara en mil + att jag fick vänta 20 minuter på min tur.

Hör av mig imon med resultat 😀

om du fick vänta 20 min innan du fick köra in och dom inte körde en sväng för att få katten varm igen så är det inte konstigt att du fick dåliga värden.

millzor
              Deltagare

Bilen gick igenom utan anmärkningar 😀
                Fick dessa avgasvärden:
                CO 0,0 (0,5
                HC 070 (100)
                CO 2500 0,1 (0,3)
                Lambda 1.10 (0.9-1,10)

Körde 7.5liter etanol o resten 98 samt en skvätt bensinbooster.

Sen vet jag inte hur noga han mätte då jag inte åkte med i bilen när han broms testa o mätte osv 😛

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.