SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tankar kring installation av DP.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    FlyingFin
    Deltagare

Så kom då slutligen min Helix Catted Downpipe från gruppe-s, men
      grabbarna hade ju självklart ”glömt” att lägga i den CEL-Fix hylsan
      till den bakre lamdan…

Tänkte installera DP:en ändå och sedan i efterhand när väl CEL-Fixen
      kommer skruva dit den.

Några tankar om detta:

1. Kan det hända något med motorn, mer än att CEL börjar lysa, om
      jag kör utan CEL-Fixen ett tag?

2. När väl CEL-Fixen kommer och jag installerar den, kan jag ”nolla”
      CEL lampan genom att koppla bort batteriet på bilen en stund?

3. Vet att det kan vara riskabelt att köra med ”3tums sport flås”
      utan att mappa(kommer att mappa senare), men jag har ju laddtrycks mätare
      så(jag vet vad den laddar nu innan installationen) jag kan
      hålla koll på laddet och släppa lite på gasen om
      jag ser att det börjar skena?

4. Hur pass drastiskt reagerar motor/turbo på att jag har monterat
      ”3tums sport flås”. Hinner jag reagera och släppa på gasen innan det är ”försent”?
      Har ju också den ”pluggen” som jag kan sätta i avgas utblåset som borde
      ta ner avgas systemets flödeskapasitet till nära original.

Vore hemskt tacksam för svar, då jag nu på Fredag kommer att göra installationen.

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”-Tommi Mäkinen 😀
      Älskar min PSE III när jag kör den FLAT OUT :7

PetterSolberg
      Deltagare

Om du beställer idag så har du säkert en Dawes Device i nästa vecka som löser eventuella laddtryckssvängningar..

Patrik
        Blå WRX-01

SecretAgentMan
        Deltagare

Skruva på ba’ – det är ju bara att släppa gasen om peaken börjar hamna alldeles på tok för högt. 🙂

Kom ihåg – hög last = snabbare laddtryck, mera ”peak”, det är alltså ingen mening att fippla på en låg växel, i med någon av de högre och skicka’ skea’ från säg 3000 varv…

/J

SecretAgentMan
          Deltagare

CEL går inte att släcka utan specialinstrument på newagebilarna (ännu en gedigen nackdel :+).

Du kommer antagligen att ramla dit på en CEL, och det kostar allt från fikabröd till 600 bagis att nolla den, nolla inte innan du har en ”CEL-fix” monterad.

/J

FlyingFin
            Deltagare

Skruva på ba’ – det är ju bara att släppa gasen om peaken börjar hamna alldeles på tok för högt. :)Kom ihåg – hög last = snabbare laddtryck, mera ”peak”, det är alltså ingen mening att fippla på en låg växel, i med någon av de högre och skicka’ skea’ från säg 3000 varv…/J

OK, om jag har förstått dig rätt SAM, så behöver jag inte oroa mig så mycket för skenande ladd på de lägre växlarna (1:an, 2:an och kanske 3:an) medans det finns betydligt större risk för skenande ladd på de högre växlarna (4:an, 5:an, 6:an)?

Har du någon aning hur mycket högre laddet kan gå?, laddar original ca 1 Bar.

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT”-Tommi Mäkinen 😀

FlyingFin
              Deltagare

CEL går inte att släcka utan specialinstrument på newagebilarna (ännu en gedigen nackdel :+).Du kommer antagligen att ramla dit på en CEL, och det kostar allt från fikabröd till 600 bagis att nolla den, nolla inte innan du har en ”CEL-fix” monterad./J

Kan det hända något med motorn, mer än att CEL börjar lysa, om
                jag kör utan CEL-Fixen ett tag?

SecretAgentMan
                Deltagare

Olika bilar reagerar olika, det ”beror på” om du får någon högre peak, eller inte alls. 🙂 Testa på ba’!

CEL är mest dryg, kan ju vara vanskligt om något annat händer samtidigt om inte annat, och du antar att CEL-varningen är lambdasmäcket..

/J

Pasi_k
                  Deltagare

På min släcktes CEL automatiskt efter att ha dragit på hög växel ett par mil (hög fart) Och startat och stängt av några gånger..

Tyvärr var det väldigt olika när och var..
                    Tändes lätt när det var fuktigt ute.???

Med lite tur såå tänd inte din CEL ens?
                    Tommy i vinslöv berättade om en som satt på Annat avgas såå tändes den redan när dom rullade ur verkstan..

Min gick nästan ett år (i min ägo) innan den tändes..?

Lycka till..

Mvh Pasi.

FlyingFin
                    Deltagare

Okej, then it’s a GO!

Gör installationen och återkommer med hur det gick.
                      Får hoppas på att lambdan håller sig lugn.

Med tanke på risk för skenande ladd, så kommer jag också att köra in pluggen (i avgaset alltså 😉 )
                      i samband med installationen. Går det bra så, rycker jag pluggen och testar vidare.

FlyingFin
                      Deltagare

Olika bilar reagerar olika, det ”beror på” om du får någon högre peak, eller inte alls. 🙂 Testa på ba’!CEL är mest dryg, kan ju vara vanskligt om något annat händer samtidigt om inte annat, och du antar att CEL-varningen är lambdasmäcket../J

🙂

Då var installationen av min Helix Catted Downpipe MED CEL-Fix (Mekanisk/Rostfri hylsa) klar. Så nu är det 3″ från turbo.

Var ute ikväll och körde, tog det väldigt lugnt, motorn hade nått sin normala temp. innan jag började trycka lite på gasen, turbon börjar varva tidigare än förr, laddet kommer snabbare och kraftigare, körde aldrig med mer än halv gas, laddtrycks nålen upplevde jag nästan binär… flippade upp och ner fort, trots halv gas så gick den upp till ca 1.2bar, då lättade jag på gasen, vet inte hur mycket den hade kommit upp i om jag fortsatt.

Hade kört ca 10 min utan problem när jag vid lätt gas på drag känner ett litet ryck (laddade då ca 0,8 Bar) och så tänds CEL.

Körde sedan ytterligare ca 10 min utan att känna någon som helst skillnad på bilen, jämfört med när lampan var släkt.

Vad gör jag nu för att släcka lampan och för att den inte ska tändas igen, då jag har en CEL-fix på plats?

Är en mappning det enda som hjälper?

Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.