› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tänkarhjälp Nödljuddämpning
- Detta ämne har 17 svar, 1,591 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år sedan av
kleinis.
-
FörfattareInlägg
-
30 juli, 2013 kl. 19:15 #30810
t1hero
DeltagareJust nu sitter det ett ganska högljudande avgassystem på min bil men då många banor har griniga grannar som inte alls gillar vrålande boxerfyror behöver jag tips på nöddämpare jag kan ta till om jag blir svartflaggad. Jag ligger väldigt nära de krävda 95dB och har inte blivit avflaggad hittils (men jag misstänker att vissa gillar välljud och mäter dåligt mer flit) jag skulle bli mycket ledsen i ögat om jag blev hemskickad från en dyr bandag.
Tänkte mig först montera en kylarslangskrök nedåtpekande men hittar ingen med 105mm diameter (japsdämp…)
Planen är att ha en lattjolajbanlåda med godsaker att skruva på vid behov eller ockersälja till någon olycklig.
Seriösa (men gärna galna) billiga lösningar och ideer önskas.
30 juli, 2013 kl. 22:40 #259149.zip
DeltagareVad har du för ” på avgassytemet och utblåset?
31 juli, 2013 kl. 16:08 #259156t1hero
Deltagare3″ hela vägen. Med ca 4″ utblås, (mätte till 100mm invändigt 104 utvändigt (2mmplåt). (en 20-30cm lång ca4″ dämpare mitt under bilen och sedan ca5″ japsdämp längt bak)
Har länge suktat efter ett HKS Silent Hi-Power, men det är dyrt+ så sedan funderade jag på betala någon för att svetsa dit en apple racedämpare istället för japsdämpen, eller så kör jag som det är för det låter mysigt på höga varv.
31 juli, 2013 kl. 18:07 #259151Turbovin
DeltagareJag kör Cobra trackday friendly exhaust, det är inte så värst dyrt heller. Kan man inte sätta dit ett kors eller liknande, har för mig jag hört om nåt sånt.
31 juli, 2013 kl. 18:44 #259153TomK
Deltagare31 juli, 2013 kl. 19:48 #259157t1hero
DeltagareKors är ju enkelt att böja till lite olika och hoppas man får prova mer än ett.
1 augusti, 2013 kl. 10:21 #259162pettsun
DeltagareHehe lagomt kul att åka runt med ett hakkors i slutröret.
min idee är att du köper mitt HKS silent som jag har liggandes 🙂
ena upphägnings kroken är flyttad några cm för att passa forester, men går ju att flytta till bak, sys vars den har suttit tidigare.1 augusti, 2013 kl. 10:57 #259150.zip
DeltagareEn annan lösnin är att köpa en universal insats.
http://www.stylingbutiken.se/ljuddamparinsats-45-/1089-0Skickat från min GT-I9100
1 augusti, 2013 kl. 11:18 #259154TomK
DeltagareHehe lagomt kul att åka runt med ett hakkors i slutröret.
min idee är att du köper mitt HKS silent som jag har liggandes 🙂
ena upphägnings kroken är flyttad några cm för att passa forester, men går ju att flytta till bak, sys vars den har suttit tidigare.Hehe, har aldrig sett det på de sättet men nu när du säger det så… hmm….
1 augusti, 2013 kl. 11:21 #259152Turbovin
DeltagareJa det verkar va en olycklig designmiss 🙂
Såna där insatser bygger för mycket mottryck, man tappar helt klart effekt.
1 augusti, 2013 kl. 17:22 #259164clasen
DeltagareJag kör med kors i slutröret och det fungerar att ta dom sista avgörande db från systemet.
Det har fungerat bra än så länge 🙂Det är ett APS Full Race 3,5″ det har bara 1 ljuddämpare.
wtf klarar du dig på den där lilla dämparen och ett kors i slutröret?
Har ett hks silent på min men ska bygga eget istället då det låter för lite :D. Sitter en hks japs på, ganska rejäl, hade tänkt använda den och köra rör från katten men är orolig att det kommer mullra lite för mycket…
Sorry för lite offtopic…
2 augusti, 2013 kl. 06:41 #259163Simon.x
DeltagareDiskbooooooollar sådana som man gör rent grytor med :p lol
dom är billiga 😉
//Simon
2 augusti, 2013 kl. 17:13 #259158t1hero
DeltagareHar ett hks silent på min men ska bygga eget istället då det låter för lite :D. Sitter en hks japs på, ganska rejäl, hade tänkt använda den och köra rör från katten men är orolig att det kommer mullra lite för mycket…
Sorry för lite offtopic…
Var bor du? vi kanske skall provlyssna lite på varandras (kanske slutar med ett byte)
Diskbooooooollar sådana som man gör rent grytor med :p lol
dom är billiga 😉
//Simon
Jo, det och insatser funkar ju för besiktning möjligtvis men jag skall köra på bana och vill inte kasta glödande metallbollar på bilen efter. 🙂
12 augusti, 2013 kl. 07:59 #259165clasen
DeltagareOj glömt av tråden helt
Men bor i arboga ett par veckor till i alla fall. Ska förhoppningsvis svetsa på nytt avgassystem kommande helg
12 augusti, 2013 kl. 12:02 #259160kleinis
DeltagareLyssna på ditt på bana och tycker det låter mycket lägre än vad alla andras gör,kan vara för bullret. vet du vad du har i DB ? 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.