Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #37503
    Nurka
    Deltagare

      Menar du att kondens inte kan uppstå i ett halvfullt kärl bara för att det innehåller en liten del etanol?

      Inte så seriös fråga.. Men etanol kanske på något annat sätt motverkar att vatten kan komma i kontakt med bensinen?

      #37504
      Nurka
      Deltagare

        Låter bra.. hehe

        Men som du säger. Bara för att vattnet binds upp av etanolen och därmed inte orsakar just problemet med bluddrande motor och isbildning så innebär detju inte att vattenmängden är mindre. Det blir ju som du säger fortfarande ensämre bensin med lägre energivärde.

        #37492
        ExOrdis
        Deltagare

          Kondens uppstår nog alltjämt men med etanol binder man vattenmolekylerna. Det finns en anledning till att man tidigare själv blandade K-sprit (etanol) i tanken för att få bort just kondensvatten som annars lätt orsakade isproppar i flottörhus och munstycken i förgasare vintertid.
          Praktiskt att tillsätta direkt vid tillverkning, men inte positivt för energiinnehållet i bränslet.
          Man får bort eventuella problem med ryckig gång på vissa motorer och samtidigt får man en ökad
          förbrukning av bränslet. Kunderna klagar mindre och får tanka oftare
          och betala mer. Smart va? 😉

          #37491
          ExOrdis
          Deltagare

            LAST EDITED ON May-03-03 AT 10:13PM (GMT)
            Det där med vattnigheten kan vi nog glömma eftersom det blandas i etanol.
            Däremot om bensin får stå ett tag så bildas inte allt för trevliga
            långa kolkedjor, som inte har riktigt samma egenskaper som de
            ursprungligt korta (krackade) kedjorna.
            Handelsbensin enligt miljöklass 1 är mig veterligen icke lagringsbeständig.
            Vart står bäst före datumet på macken? 😉

            Bly används inte längre i bensin utan blyersättningsmedel, kalium har jag för mig.. Säljer JET färdigblandad soppa direkt ur pumpen?
            Man vill inte ha blyersättningsmedel i en motor med lambdasond och katalysator
            eftersom dessa tar skada av det.

          Visar 4 inlägg - 16 till 19 (av 19 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.