SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tänkte byta lambdasond – funkar denna??

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4142
    sqd
    Deltagare

      Då jag känner att min bil (GT -99) rycker en gnutta vid försiktig körning börjar jag undra om det inte är lambdan som börjar sjunga på sista versen.

      Det är inget våldsamt ryckande, mer att den tvekar lite när man gasar lugnt och fint. Bilen ”gungar” lite helt enkelt.. Lite halvsvårt att förklara. Vid fullt ladd går den som den ska.

      LMMen byttes ju för inte ens 20 mil sedan, så den är hel.

      Hittade denna lambda till ett bra pris (245 kr). Frågade säljaren om den skulle fungera, och han svarade med ”will work great at front position”, vad det nu betyder?

      BOSCH 3W SG570
      Position: Upstream

      Ser ut som så

      #63762
      rickey
      Deltagare

        Jag har faktiskt ringt och frågat både en Bosch återförsäljare (Mekonomen) samt min lokala Subaru-verkstad och de sa att det är ett alternativ som säkert skulle fungera, men det var inte så jättemycket mer pengar att lägga på en orginal istället vill jag minnas så slipper man lödda ihop kablarna och riskera fukt där.

        Jag vill minnas att jag gav 2650:- för min sond på Subaru (GB Bil) i Halmstad, det var då en orginal.

        (Jag vet inte exakt vilken sond du har här, men antar att det är en sådan jag tittade på först.)

        EDIT: 245:- låter kanske inte så pålitligt nu efter att ha läst igenom det lite mer noga… :-s

        #63759
        GrizzlyBear
        Deltagare

          Jag köpte en ny bakre lambda, original, för några månader sedan och den lilla saken kostade 2200kr :O Så priset på den där är ju iaf mycket lockande.
          Med ”will work great at front position” menar han nog den första lambdan, som sitter i grenröret/uppipen(?). Men jag har iof för mig att

          #63763
          rickey
          Deltagare

            Jag har bara en lambdasond på min GT-99, den sitter precis i början på downpipen, men det är kanske annorlunda om man har 3″

            #63765
            sqd
            Deltagare

              Den kommer från USA och säljs på ebay (inga mellanhänder eller butikskostnader). Det mesta är billigare där, utan att vara av sämre kvalité. Den låga dollarn hjälper ju en hel del vid tillfällen som dessa 🙂

              Antar att jag provar ändå, finns inte sådär jättemycket att förlora på det (245 kr :P)

              Lite offtopic fråga: UNGEFÄR hur länge håller en uppsättning stift, i värsta (kortaste) fall? Har idag HKS HR8-stift, har suttit på lite över 3000 mil nu. Med de grejerna jag har på bilen borde den vara mycket piggare. 300 hk borde den ha iaf, men det känns då inte alls som det..

              IHI VF34 turbo @ 1.4 bar
              HKS 3″ Downpipe
              Perrin 100-cellers racekat
              HKS Hi-Power 3″ rostfritt system, med 5″ slutburk
              HKS HR8 tändstift
              HKS Frontmonterad IC, HKS hard-pipe kit
              HKS SSQV dump
              Power Enterprise 850cc spridare
              Värre soppapump, vet ej märke
              A’PEXi Power Intake
              EcuTek ECU
              HKS Turbotimer Type-1
              Mappad av JRM på 98 oktan

              #63760
              lunkan
              Deltagare

                Om du söker här på forumet så ska du se att det är helt normalt med en Impreza som förflyttar sig som en gummisnodd vid lugn körning 😉

                #63766
                sqd
                Deltagare

                  Jo, har sett att många gör det, men det kan ju inte vara rätt? Nånting måste ju vara fel om den inte går 100% ryckfritt..

                  #63758
                  Palm
                  Deltagare

                    Byt stift till att börja med, när motorn rycker brukar det vara relaterat till tändning enligt mina erfarenheter.

                    #63767
                    sqd
                    Deltagare

                      Nåväl, har nu beställt nya tändstift och den lambdan, får vi se vad som händer.

                      Förresten, finns det någon enkel guide man kan följa vid tändstiftsbyte? Har aldrig skruvat boxer innan, och det verkar ju ta sin tid att byta stift 🙂

                      #63764
                      rickey
                      Deltagare

                        Kan man inte komma åt stiften underifrån, eller är jag helt ute och cyklar?

                        #63761
                        GT99
                        Deltagare

                          Nåväl, har nu beställt nya tändstift och den lambdan, får vi se vad som händer.Förresten, finns det någon enkel guide man kan följa vid tändstiftsbyte? Har aldrig skruvat boxer innan, och det verkar ju ta sin tid att byta stift 🙂

                          Underlättar om du tar bort batteri och luftfilterlådan och ev. viker undan spolarvätske behållaren sen är det bara ta lämplighylsa och förlängare o börja skruva.

                          Tror inte man kommer åt speciellt bra underifrån.

                          #63768
                          sqd
                          Deltagare

                            Okej, tack för tipsen!

                            Finns dock ingen luftfilterbox på min bil inte 😉

                            #63769
                            sqd
                            Deltagare

                              Finns det någon guide eller liknande som beskriver hur man kopplar in en icke-standard sond? Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla kablarna..

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.