› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tänkte byta lambdasond – funkar denna??
- Detta ämne har 12 svar, 3,742 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 10 månader sedan av
sqd.
-
FörfattareInlägg
-
18 juni, 2008 kl. 14:31 #4142
sqd
DeltagareDå jag känner att min bil (GT -99) rycker en gnutta vid försiktig körning börjar jag undra om det inte är lambdan som börjar sjunga på sista versen.
Det är inget våldsamt ryckande, mer att den tvekar lite när man gasar lugnt och fint. Bilen ”gungar” lite helt enkelt.. Lite halvsvårt att förklara. Vid fullt ladd går den som den ska.
LMMen byttes ju för inte ens 20 mil sedan, så den är hel.
Hittade denna lambda till ett bra pris (245 kr). Frågade säljaren om den skulle fungera, och han svarade med ”will work great at front position”, vad det nu betyder?
BOSCH 3W SG570
Position: UpstreamSer ut som så
18 juni, 2008 kl. 17:22 #63762rickey
DeltagareJag har faktiskt ringt och frågat både en Bosch återförsäljare (Mekonomen) samt min lokala Subaru-verkstad och de sa att det är ett alternativ som säkert skulle fungera, men det var inte så jättemycket mer pengar att lägga på en orginal istället vill jag minnas så slipper man lödda ihop kablarna och riskera fukt där.
Jag vill minnas att jag gav 2650:- för min sond på Subaru (GB Bil) i Halmstad, det var då en orginal.
(Jag vet inte exakt vilken sond du har här, men antar att det är en sådan jag tittade på först.)
EDIT: 245:- låter kanske inte så pålitligt nu efter att ha läst igenom det lite mer noga… :-s
18 juni, 2008 kl. 18:20 #63759GrizzlyBear
DeltagareJag köpte en ny bakre lambda, original, för några månader sedan och den lilla saken kostade 2200kr :O Så priset på den där är ju iaf mycket lockande.
Med ”will work great at front position” menar han nog den första lambdan, som sitter i grenröret/uppipen(?). Men jag har iof för mig att18 juni, 2008 kl. 18:41 #63763rickey
DeltagareJag har bara en lambdasond på min GT-99, den sitter precis i början på downpipen, men det är kanske annorlunda om man har 3″
18 juni, 2008 kl. 19:04 #63765sqd
DeltagareDen kommer från USA och säljs på ebay (inga mellanhänder eller butikskostnader). Det mesta är billigare där, utan att vara av sämre kvalité. Den låga dollarn hjälper ju en hel del vid tillfällen som dessa 🙂
Antar att jag provar ändå, finns inte sådär jättemycket att förlora på det (245 kr :P)
Lite offtopic fråga: UNGEFÄR hur länge håller en uppsättning stift, i värsta (kortaste) fall? Har idag HKS HR8-stift, har suttit på lite över 3000 mil nu. Med de grejerna jag har på bilen borde den vara mycket piggare. 300 hk borde den ha iaf, men det känns då inte alls som det..
IHI VF34 turbo @ 1.4 bar
HKS 3″ Downpipe
Perrin 100-cellers racekat
HKS Hi-Power 3″ rostfritt system, med 5″ slutburk
HKS HR8 tändstift
HKS Frontmonterad IC, HKS hard-pipe kit
HKS SSQV dump
Power Enterprise 850cc spridare
Värre soppapump, vet ej märke
A’PEXi Power Intake
EcuTek ECU
HKS Turbotimer Type-1
Mappad av JRM på 98 oktan18 juni, 2008 kl. 19:24 #63760lunkan
DeltagareOm du söker här på forumet så ska du se att det är helt normalt med en Impreza som förflyttar sig som en gummisnodd vid lugn körning 😉
18 juni, 2008 kl. 19:36 #63766sqd
DeltagareJo, har sett att många gör det, men det kan ju inte vara rätt? Nånting måste ju vara fel om den inte går 100% ryckfritt..
18 juni, 2008 kl. 21:54 #63758Palm
DeltagareByt stift till att börja med, när motorn rycker brukar det vara relaterat till tändning enligt mina erfarenheter.
19 juni, 2008 kl. 10:45 #63767sqd
DeltagareNåväl, har nu beställt nya tändstift och den lambdan, får vi se vad som händer.
Förresten, finns det någon enkel guide man kan följa vid tändstiftsbyte? Har aldrig skruvat boxer innan, och det verkar ju ta sin tid att byta stift 🙂
19 juni, 2008 kl. 13:25 #63764rickey
DeltagareKan man inte komma åt stiften underifrån, eller är jag helt ute och cyklar?
19 juni, 2008 kl. 13:32 #63761GT99
DeltagareNåväl, har nu beställt nya tändstift och den lambdan, får vi se vad som händer.Förresten, finns det någon enkel guide man kan följa vid tändstiftsbyte? Har aldrig skruvat boxer innan, och det verkar ju ta sin tid att byta stift 🙂
Underlättar om du tar bort batteri och luftfilterlådan och ev. viker undan spolarvätske behållaren sen är det bara ta lämplighylsa och förlängare o börja skruva.
Tror inte man kommer åt speciellt bra underifrån.
19 juni, 2008 kl. 15:01 #63768sqd
DeltagareOkej, tack för tipsen!
Finns dock ingen luftfilterbox på min bil inte 😉
28 juni, 2008 kl. 15:09 #63769sqd
DeltagareFinns det någon guide eller liknande som beskriver hur man kopplar in en icke-standard sond? Jag vet inte riktigt hur jag ska koppla kablarna..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.