› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tappar laddtryck
- Detta ämne har 19 svar, 1,067 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 8 månader sedan av
pannan.
-
FörfattareInlägg
-
27 juni, 2005 kl. 18:42 #2991
pannan
DeltagareIdag monterade jag centersektionen och en de-cat pipe till mitt avgassystem.
Efteråt så märkte jag att systemet inte höll riktigt tätt där katten hade suttit så det låter inte riktigt som en Subaru skall göra utan mer ettrigt. Har även märkt att inte turbon vill ladda som riktigt som den gjorde innan vid vissa varvtal. Så imorgon blir det att hissa upp bilen igen och riva ner allt och göra om.
Kan man tappa laddtryck om man t ex inte har tätt vid en av skarvarna på avgassystemet?
mvh
J27 juni, 2005 kl. 18:49 #55958SecretAgentMan
DeltagareNej, laddtrycket har inget med vad som händer efter turbon. 🙂
…det är inte helt sant, eftersom man ändrar flödet ut ur motorn, men ett läckage gör ingen skillnad.
/J
27 juni, 2005 kl. 18:55 #55967pannan
DeltagareKan det vara så att när man nollat ecu:n så tar det ett litet tag för den att lära sig igen, om du förstår vad jag menar.
28 juni, 2005 kl. 11:38 #55976down_the_drain
Deltagarevad som är sagt om nollning av ECU:n så skall bilen stå o gå på tomgång minst 15 min, sen ut och dra bilen ett par gånger.
/P ”som är lika trögtänkt som ecu:n ibland”
28 juni, 2005 kl. 16:52 #55968pannan
Deltagarevad som är sagt om nollning av ECU:n så skall bilen stå o gå på tomgång minst 15 min, sen ut och dra bilen ett par gånger./P ”som är lika trögtänkt som ecu:n ibland”
Ok,
Får prova det. Dock så slet jag ner systemet idag igen och fick det tätare, använde mig även av lite extra avgastätning i fogarna vilket resulterade i att det vart helt heltätt. Så nu har jag inte fått några laddtrycksdroppar efter detta.
mvh
J29 juni, 2005 kl. 05:40 #55960Janne248
DeltagareSkönt det löste sig.
Nu när du monterat hela avgas utom downpipe hur känns bilen?
Nu har du väl monterat:
1)Afterburner Vortex Ultra-High Performance Rear Silencer (angled exit).
2) Afterburner Centre section
3) Afterburner decat ’Cat’ pipe
4) JR Performance Panel filterHur känns bilen efter? Hur är ljudnivån? Måste man ha uppgraderingspump för detta?
//Janne – som är sugen på dessa delar….
29 juni, 2005 kl. 07:39 #55961Janne248
DeltagareLjudnivån är hög. Kan bara tänka mig hur det kommer att låta med downpipen på senare och en mappning.
Hur är ljudnivån jmf med när du bara hade slutburk?
Har du hört blitz på en GT nån gång? Mer/mindre ljud än det?/Janne – som hade Blitz Nür Spec R på gamla GT’n
29 juni, 2005 kl. 08:40 #55970pannan
DeltagareLjudnivån är hög. Kan bara tänka mig hur det kommer att låta med downpipen på senare och en mappning.
Hur är ljudnivån jmf med när du bara hade slutburk?Har du hört blitz på en GT nån gång? Mer/mindre ljud än det?/Janne – som hade Blitz Nür Spec R på gamla GT’n
Nu låter det ännu mera än med bara slutburken. Du får lyssna ute på Tullinge nu i helgen 😉
Blitz hörde jag för några år sedan på GT:n och den lät rätt mycket. Dock är ljuden lite olika. Det låter nog rätt lika.
Mvh
J29 juni, 2005 kl. 12:41 #55962Janne248
DeltagareJajamen! Nu vill jag lyssna och kika på underverket vid Tullinge…sedan hem och beställa ett egat kanske! 🙂
30 juni, 2005 kl. 21:32 #55971pannan
DeltagareIdag började det läcka igen i skarven mellan de-cat pipen och centersektionen. Vet någon hur detta skall sitta? Skall man använda sig utav packningar? Fick inte med ett %”%¤”” i packningsväg utan Scoobynet. Så jag gjorde en egen packning nu ikväll och satte dit men det är bara en fråga innan det kommer att börja läcka igen.
Grejen är den att just denna skarv är lite kinkig då det är fjäderbelagda muttrar för att det skall kunna flexa en aning, men det går ju inte att få tätt hur jag än vrider och vänder.
Vet något t ex om man kan få tag på en packning som är ca 5-6 mm tjock och som är så pass mjuk så den kan flexa med avgassystemet om det behöver röra sig?
Lade ett mail nu ikväll till Scoobynet för att se hur de skall lösa detta. Kan ju vara ett fabriksfel på de-cat pipen också.
mvh
J – Som slitit ner systemet 5 gånger nu och börjar ledsna rejält1 juli, 2005 kl. 05:10 #55963Janne248
DeltagareVad sitter det för packning eller dyligt där orginal? (Alltså mellan cat-pip och centersection)
1 juli, 2005 kl. 06:29 #55972pannan
DeltagareVad sitter det för packning eller dyligt där orginal? (Alltså mellan cat-pip och centersection)
Det satt ingenting på mitt originalavgassystem….
//J
3 juli, 2005 kl. 09:02 #55964Janne248
DeltagareGlömde fråga dig igår…. Laddar bilen mer med nya systemet? Känns den ”piggare”?
Om man ligger i c:a 100km/h på 6:an och trycker gasen i botten och låter den accelerera till c:a 170-180km/h så åker trycket upp i 1.2~1.3 för mig, sedan sjunker ned och stailiserar sig på 1.1.
Hur är det med nya systemet?4 juli, 2005 kl. 06:13 #55973pannan
DeltagareLjudnivån är hög. Kan bara tänka mig hur det kommer att låta med downpipen på senare och en mappning. Men jag störs än så länge inte av ljudet.MvhJ
Jag/vi som åkte i karavanen kan intyga att Pannans svarta STi låter rejält coolt :7 vid gaspådrag. Synd bara att hans sura granne inte verkar uppskatta ljudet lika mycket ;).mvh Mats N
*s* nää hon är en s.k balkongfluktare 😀 och jag som aldrig ens gasar något i bostadsområdet utan glider sakta på tomgång mot min p-plats 😉
Janne, min bil laddar också runt 1.3 bar på höga växlar för att sjunka en aning i högre varv. Bilen känns piggare när den laddar korrekt, men ljudet kanske gör att man inbillar sig lite mer också. Tror att den största skillnaden är när man monterar downpipen.
Skall ju lämna in bilen på rutbytet i veckan då skall de få koppla upp bilen mot deras dator och se om de hittar något fel, kan vara jag som skadat Lambdan vid bytet av de-cat pipen så det kan vara felet.
/J
4 juli, 2005 kl. 06:29 #55959Blocken
Deltagarekan vara jag som skadat Lambdan vid bytet av de-cat pipen så det kan vara felet./J
Du kan med andra ord sne’knXXXat lambdan? 😉 :+
/Blocken – leg. sne’knXXXare
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.