SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tappat drivning bak !

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Tpalm
    Deltagare

Tja …

har en Impreza Gt – 99
      Ngt påställd ca. 280-300 hk …

har problemet att han driver mer fram än bak ca. 70/30 ist. för 50/50 =((

Vad brukar ge sig först? Diffdrevet i lådan eller wisko kopplingen ??
      Får man med dreven till fördelningslådan om man köper en drevsats ??

Tacksam för svar !

SecretAgentMan
      Deltagare

…en liten fråga måste bli – hur vet du att den driver mer fram?

/J

FeA
        Deltagare

Och om mellandiffen har pajjat, så ”låser” den väl sig?
          Så det blir isf alltid 50/50.

Tpalm
          Deltagare

Spinner mer på framhjulen än va den gör bak …
            Kan inte göra donuts, och efter en riktig start så är framdäcken MYCKET varmare än bak !

Har även hittat delar i lådan som ser ut att komma från ett diff drev, men är ingen växellåds expert så ja kan ha fel !

Min misstanke är att diffdrevet som går till kardanen har blivit skadat och att jag därigenom tappat drivning ?…..

SecretAgentMan
            Deltagare

Spinner mer på framhjulen än va den gör bak … Kan inte göra donuts, och efter en riktig start så är framdäcken MYCKET varmare än bak ! Har även hittat delar i lådan som ser ut att komma från ett diff drev, men är ingen växellåds expert så ja kan ha fel ! Min misstanke är att diffdrevet som går till kardanen har blivit skadat och att jag därigenom tappat drivning ?…..

Ehrm…

Att framdäcken blir varma beror på förskjutning av tyngdpunkten, belastningen på framdäcken minskar, och ett av dem spinner (framaxeln saknar diffbroms, det som har minst grepp kommer att spinna).

Att göra ”donuts” på torr asfalt är faktiskt att be om problem, det är inget våra viskodiffar uppskattar faktiskt.
              Är just ”donuts” något du brukar roa dig med så kan vi nog anta att din bak- och mellandiff är lite trötta på dig.

Om du hittar såpass stora drevbitar att du kan känna igen vad det är för något, då är det allvarliga fel i lådan.

Och för att sammanfatta min reaktion på din felsökning och analys av ”problemet” – JÖSSES. 😮

/J

Tpalm
              Deltagare

Jo jag vet att min ”felsökning” inte är värd ngt annat än kritik men
                jag har hört att imprezan skulle ha lika mycket drivning på alla hjul?
                Därav min reaktion att den spinner så pass mycke mer fram (alla som har sett en start på racen har reagerat) !

Donuts går inte ens att göra när det är blött …. får fenomenet att han hela tiden vill gå rakt fram oavsett underlag !

Plockade ur bitar (2st och tre mindre) som var som 50 öringar ur lådan när jag bytte olja…. När jag åkt runt å frågat så har alla ”trott” att det varit från diffdrevet !

Borde inte vara några kuggar till växlarna då de funkar felfritt!

Vill ju helst inte spräcka lådan innan man har hittat andra grejer !
                Letar efter drevsats till låda,fördelningslåda,diffar … ja rubbet !
                Har planer på mer effekt …. som främst ska användas för rattlåsracing!

Har sett att du verkar vara erfaren av imprezor och kunna en massa …
                så hoppas du har lite tålamod med mig ( har bara haft min i 3 mån.!)

SecretAgentMan
                Deltagare

Med sådana bitar utplockade skulle jag inte köra mer med lådan.

/J

Tpalm
                  Deltagare

det gör inte mig så mycket om d händer något med lådan ….
                    Det jag är mest irreterad över är att jag inte kommer iväg som jag vill i starten ! (om alla fyra hjul hade spunnit lika mycket, ett riktigt fyrhjulsspinn så hade man kunnat acceptera d)

Men som det är nu så verkar man få byta hela drivlinan och dessutom hitta någon som fixar diffbroms fram … (antar att det sitter en bak iaf) !

SecretAgentMan
                    Deltagare

Lugna sig lite, i standardform funkar det alldeles utmärkt – jag hade 60-fötter runt 1,7 sekunder med standardlåda, och det räckte då till 12,7/177 med försiktigt pillat under huven (straxt norr om 300 kusar).

Du vill ha lite hjulspinn iväg i starten, det förenklar det betydligt, med diffbroms fram blir det till att ha en sjuvävla massa mos, eller slira koppling om du skall iväg med laddtryck.

Mängden skrot du plockat ut är inte normal, och det är synd om du skall ta med dig mera när det rasar på riktigt…väldigt mycket återanvänds med de flesta drevsatserna.

…reservdelar till lådor är dyr skit ™.

/J

Tpalm
                      Deltagare

D där är fel inställning …. är ju inte kul me v8 !
                        450 kusar i v8 världen är ju ingenting !

Förresten Jerry ….. den gamla motorn du hade i din… var har den tagit vägen??

SecretAgentMan
                        Deltagare

Den gamla motorn (eller rättare sagt blocket) skall renoveras, och kompletteras med allt som behövs för att ha en färdig maskin att pilla ned när tvåhalvan skall uppgraderas. 😀

V8:a äger när det är frågan om rattlås, det går inte att komma ifrån – hade jag gjort en 100%-ig satsning på just det hade det inte stått en isärmeckad Impreza i garaget idag. 😉

/J

OzO
                          Deltagare

– hade jag gjort en 100%-ig satsning på just det hade det inte stått en isärmeckad Impreza i garaget idag. ;)/J

OT: Coronet? 😀

_______________________________________________________________________________
                            ::::: ssiwebmaster | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

SecretAgentMan
                            Deltagare

DAMN RIGHT OzO! 😀 😀

Ännu mera OT: …körde Impala SS idag, uuuunderbart behagligt, nästan kungligt så här i pre-powermeet-tider! 😀

/J

Turbonauten
                              Deltagare

Tja … har en Impreza Gt – 99 Ngt påställd ca. 280-300 hk … har problemet att han driver mer fram än bak ca. 70/30 ist. för 50/50 =(( Vad brukar ge sig först? Diffdrevet i lådan eller wisko kopplingen ?? Får man med dreven till fördelningslådan om man köper en drevsats ?? Tacksam för svar !

Mittdiffen fördelar VRIDMOMENTET 50/50 mellan fram och bak. Inte effekten. Det gör att de hjul som har mindre grepp tappar greppet först (fram). När det händer börjar viskodiffbromsen att jobba med att föra över mer vridmoment till de långsammare hjulen(bak). Men den låser aldrig helt så de hjul med mindre fäste kommer alltid att spinna mer. På vintern när det är halt så sätter sig inte bilen lika mycket när man gasar. Då spinner som regel bakhjulen först. Sålänge inget hjul spinner har man 25% av vridet på varje hjul. Sen när hastighetsskillnader uppstår så jobbar diffbromsarna med att bromsa över vridet till de långsammaste hjulen.

MVH Emil
                                http://www.emil77.tk

ExOrdis
                                Deltagare

Snyggt beskrivet!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.