› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tappat orken, WRX STI -03
- Detta ämne har 26 svar, 2,420 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 1 månad sedan av
Fricke.w.
-
FörfattareInlägg
-
24 mars, 2011 kl. 20:28 #25473
Supra-Alex
DeltagareHej!
Tänkte kolla med er om ni har någon koll på vad det kan vara för fel på bilen.
Det är alltså en Impreza WRX STI Spec-C.
Sitter en EJ25 med Autronic sprut monterat.
Låter inget konstigt på tomgången, men har ingen ork under acceleration.
Kan det vara en kolvring som gått eller en kolv som har dålig komp?
Tacksam för svar!
Mvh Alex26 mars, 2011 kl. 18:39 #220771Supra-Alex
DeltagareNågon måste väl ha någon idé?
26 mars, 2011 kl. 21:17 #220766Gilarski
DeltagareAlex, det kan vara rätt mycket som gått fel :rolleyes:
Om ett vevlager lagt av kan motorn funka men gå tungt. Har du kollat laddet, vad ligger den på när du kör normalt samt vad toppar det ?
Eftersom du har eftermarknadssprut kan du inte läsa ut felkoder, därmed vet du inte om nån sensor lackat ur misstänker jag.
Autronic använder LMM om jag inte missminner mig, den brukar kunna lessna med tiden. Du kanske kan låna en LMM av en polare eller se vad som händer ifall du kopplar ur den. Kolla så alla anslutningar för luft/vakuum sitter där de ska.
26 mars, 2011 kl. 21:42 #220761Turbovin
DeltagareStift? Kollat med bredbandslambda om den går magert eller fett?
27 mars, 2011 kl. 06:23 #220759MariaimprezaGT
DeltagareLMM!!! Neeeej 🙂 Mapsensor.
Har Autronic visat några felkoder? Prova o gör ett komptest.
7 april, 2011 kl. 23:58 #220772Supra-Alex
DeltagareHåller på och plockar ut motorn nu.
Har lossat på 2 motorfästen under motorn, 1 bakom motorn och 4 eller 5 runt lådan. Sedan alla kablar och slangar.
Men ändå vill han inte åka ur, får ju upp motorn men känns som han tar i nånstans när jag ska dra ut den men hittar inte vart..
Någon som vet vart det brukar strula när motorn ska ur? (EJ25)8 april, 2011 kl. 03:30 #220765Christian S
Deltagarehar du tagit bort axeln till kopplingsgaffeln? välldigt vanligt att folk glömmer den, det gjorde även vi första gången vi skulle ha ner en växellåda:o
8 april, 2011 kl. 05:12 #220770hedberg____
DeltagareHåller på och plockar ut motorn nu.
Har lossat på 2 motorfästen under motorn, 1 bakom motorn och 4 eller 5 runt lådan. Sedan alla kablar och slangar.
Men ändå vill han inte åka ur, får ju upp motorn men känns som han tar i nånstans när jag ska dra ut den men hittar inte vart..
Någon som vet vart det brukar strula när motorn ska ur? (EJ25)urtrampnings lagret sitter fast i tryckplattan. men om du kolla vid start motorn så sitter en insex på lådan och om du tar bort den kommer du åt kopplings armen.. om du åker ner på subaru verkstad kan dom oftast förklar och ta fram bild på de. då är det lätt att plocka isär det. mvh martin
8 april, 2011 kl. 09:33 #220773Supra-Alex
DeltagareAha!
Då är det nåt av det jag glömt då! 😡
Kan det ha tagit någon skada när man dragit och lyft ett tag eller är det hyffsat stabilt?8 april, 2011 kl. 23:56 #220774Supra-Alex
DeltagareSådär, tack för hjälpen.
Nu är den ur, var ett jävla pill med den där lilla skruven..
Nu ska det felsökas men tappat lusten med motorn så den som känner sig sugen är välkommen 😉12 april, 2011 kl. 14:03 #220775Supra-Alex
DeltagareKan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!12 april, 2011 kl. 14:11 #220768TomK
DeltagareKan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!Ok det låter inge bra!
Är det en privat person som mappat eller en firma?12 april, 2011 kl. 14:57 #220769JohanSTI
DeltagareDet är ju ingen äkta spec-c du har om det är den med stripes du har på garaget, utan det är ju en vanlig JDM STI, du har ingen roof vent tex osv.
Lika bra att du hänger ut den som mappat bilen så fler slipper undan missöden som detta tycker jag!
Orginalmaskin skulle jag inte köra med om jag var dig, jag hade fodrat om cylindrar och bytt lager osv, sedan i med smidda kolvar och stakar så har du en maskin som orkar mer IFALL du får lust till större turbo eller dylikt.
Mvh
13 april, 2011 kl. 01:28 #220753bowser
DeltagareKan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!Om det sitter en orginal ej257 i den så finns det risk att kolvar ger upp utan att den är för snålt mappad.
Kan det vara så att denna bil har små mds dekaler på sig ?13 april, 2011 kl. 05:46 #220762rigdab
DeltagareKan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!Börjar namnet på P?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.