SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tappat orken, WRX STI -03

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Supra-Alex
    Deltagare

Hej!
      Tänkte kolla med er om ni har någon koll på vad det kan vara för fel på bilen.
      Det är alltså en Impreza WRX STI Spec-C.
      Sitter en EJ25 med Autronic sprut monterat.
      Låter inget konstigt på tomgången, men har ingen ork under acceleration.
      Kan det vara en kolvring som gått eller en kolv som har dålig komp?
      Tacksam för svar!
      Mvh Alex

Supra-Alex
      Deltagare

Någon måste väl ha någon idé?

Gilarski
        Deltagare

Alex, det kan vara rätt mycket som gått fel :rolleyes:

Om ett vevlager lagt av kan motorn funka men gå tungt. Har du kollat laddet, vad ligger den på när du kör normalt samt vad toppar det ?

Eftersom du har eftermarknadssprut kan du inte läsa ut felkoder, därmed vet du inte om nån sensor lackat ur misstänker jag.

Autronic använder LMM om jag inte missminner mig, den brukar kunna lessna med tiden. Du kanske kan låna en LMM av en polare eller se vad som händer ifall du kopplar ur den. Kolla så alla anslutningar för luft/vakuum sitter där de ska.

Turbovin
          Deltagare

Stift? Kollat med bredbandslambda om den går magert eller fett?

MariaimprezaGT
            Deltagare

LMM!!! Neeeej 🙂 Mapsensor.

Har Autronic visat några felkoder? Prova o gör ett komptest.

Supra-Alex
              Deltagare

Håller på och plockar ut motorn nu.
                Har lossat på 2 motorfästen under motorn, 1 bakom motorn och 4 eller 5 runt lådan. Sedan alla kablar och slangar.
                Men ändå vill han inte åka ur, får ju upp motorn men känns som han tar i nånstans när jag ska dra ut den men hittar inte vart..
                Någon som vet vart det brukar strula när motorn ska ur? (EJ25)

Christian S
                Deltagare

har du tagit bort axeln till kopplingsgaffeln? välldigt vanligt att folk glömmer den, det gjorde även vi första gången vi skulle ha ner en växellåda:o

hedberg____
                  Deltagare

Håller på och plockar ut motorn nu.
                    Har lossat på 2 motorfästen under motorn, 1 bakom motorn och 4 eller 5 runt lådan. Sedan alla kablar och slangar.
                    Men ändå vill han inte åka ur, får ju upp motorn men känns som han tar i nånstans när jag ska dra ut den men hittar inte vart..
                    Någon som vet vart det brukar strula när motorn ska ur? (EJ25)

urtrampnings lagret sitter fast i tryckplattan. men om du kolla vid start motorn så sitter en insex på lådan och om du tar bort den kommer du åt kopplings armen.. om du åker ner på subaru verkstad kan dom oftast förklar och ta fram bild på de. då är det lätt att plocka isär det. mvh martin

Supra-Alex
                    Deltagare

Aha!
                      Då är det nåt av det jag glömt då! 😡
                      Kan det ha tagit någon skada när man dragit och lyft ett tag eller är det hyffsat stabilt?

Supra-Alex
                      Deltagare

Sådär, tack för hjälpen.
                        Nu är den ur, var ett jävla pill med den där lilla skruven..
                        Nu ska det felsökas men tappat lusten med motorn så den som känner sig sugen är välkommen 😉

Supra-Alex
                        Deltagare

Kan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
                          Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
                          Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
                          Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!

TomK
                          Deltagare

Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
                            Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!

Ok det låter inge bra!
                            Är det en privat person som mappat eller en firma?

JohanSTI
                            Deltagare

Det är ju ingen äkta spec-c du har om det är den med stripes du har på garaget, utan det är ju en vanlig JDM STI, du har ingen roof vent tex osv.

Lika bra att du hänger ut den som mappat bilen så fler slipper undan missöden som detta tycker jag!

Orginalmaskin skulle jag inte köra med om jag var dig, jag hade fodrat om cylindrar och bytt lager osv, sedan i med smidda kolvar och stakar så har du en maskin som orkar mer IFALL du får lust till större turbo eller dylikt.

Mvh

bowser
                              Deltagare

Om det sitter en orginal ej257 i den så finns det risk att kolvar ger upp utan att den är för snålt mappad.
                                Kan det vara så att denna bil har små mds dekaler på sig ?

rigdab
                                Deltagare

Börjar namnet på P?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.