SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tappat orken, WRX STI -03

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25473
    Supra-Alex
    Deltagare

      Hej!
      Tänkte kolla med er om ni har någon koll på vad det kan vara för fel på bilen.
      Det är alltså en Impreza WRX STI Spec-C.
      Sitter en EJ25 med Autronic sprut monterat.
      Låter inget konstigt på tomgången, men har ingen ork under acceleration.
      Kan det vara en kolvring som gått eller en kolv som har dålig komp?
      Tacksam för svar!
      Mvh Alex

      #220771
      Supra-Alex
      Deltagare

        Någon måste väl ha någon idé?

        #220766
        Gilarski
        Deltagare

          Alex, det kan vara rätt mycket som gått fel :rolleyes:

          Om ett vevlager lagt av kan motorn funka men gå tungt. Har du kollat laddet, vad ligger den på när du kör normalt samt vad toppar det ?

          Eftersom du har eftermarknadssprut kan du inte läsa ut felkoder, därmed vet du inte om nån sensor lackat ur misstänker jag.

          Autronic använder LMM om jag inte missminner mig, den brukar kunna lessna med tiden. Du kanske kan låna en LMM av en polare eller se vad som händer ifall du kopplar ur den. Kolla så alla anslutningar för luft/vakuum sitter där de ska.

          #220761
          Turbovin
          Deltagare

            Stift? Kollat med bredbandslambda om den går magert eller fett?

            #220759
            MariaimprezaGT
            Deltagare

              LMM!!! Neeeej 🙂 Mapsensor.

              Har Autronic visat några felkoder? Prova o gör ett komptest.

              #220772
              Supra-Alex
              Deltagare

                Håller på och plockar ut motorn nu.
                Har lossat på 2 motorfästen under motorn, 1 bakom motorn och 4 eller 5 runt lådan. Sedan alla kablar och slangar.
                Men ändå vill han inte åka ur, får ju upp motorn men känns som han tar i nånstans när jag ska dra ut den men hittar inte vart..
                Någon som vet vart det brukar strula när motorn ska ur? (EJ25)

                #220765
                Christian S
                Deltagare

                  har du tagit bort axeln till kopplingsgaffeln? välldigt vanligt att folk glömmer den, det gjorde även vi första gången vi skulle ha ner en växellåda:o

                  #220770
                  hedberg____
                  Deltagare

                    Håller på och plockar ut motorn nu.
                    Har lossat på 2 motorfästen under motorn, 1 bakom motorn och 4 eller 5 runt lådan. Sedan alla kablar och slangar.
                    Men ändå vill han inte åka ur, får ju upp motorn men känns som han tar i nånstans när jag ska dra ut den men hittar inte vart..
                    Någon som vet vart det brukar strula när motorn ska ur? (EJ25)

                    urtrampnings lagret sitter fast i tryckplattan. men om du kolla vid start motorn så sitter en insex på lådan och om du tar bort den kommer du åt kopplings armen.. om du åker ner på subaru verkstad kan dom oftast förklar och ta fram bild på de. då är det lätt att plocka isär det. mvh martin

                    #220773
                    Supra-Alex
                    Deltagare

                      Aha!
                      Då är det nåt av det jag glömt då! 😡
                      Kan det ha tagit någon skada när man dragit och lyft ett tag eller är det hyffsat stabilt?

                      #220774
                      Supra-Alex
                      Deltagare

                        Sådär, tack för hjälpen.
                        Nu är den ur, var ett jävla pill med den där lilla skruven..
                        Nu ska det felsökas men tappat lusten med motorn så den som känner sig sugen är välkommen 😉

                        #220775
                        Supra-Alex
                        Deltagare

                          Kan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
                          Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
                          Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
                          Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!

                          #220768
                          TomK
                          Deltagare

                            Kan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
                            Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
                            Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
                            Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!

                            Ok det låter inge bra!
                            Är det en privat person som mappat eller en firma?

                            #220769
                            JohanSTI
                            Deltagare

                              Det är ju ingen äkta spec-c du har om det är den med stripes du har på garaget, utan det är ju en vanlig JDM STI, du har ingen roof vent tex osv.

                              Lika bra att du hänger ut den som mappat bilen så fler slipper undan missöden som detta tycker jag!

                              Orginalmaskin skulle jag inte köra med om jag var dig, jag hade fodrat om cylindrar och bytt lager osv, sedan i med smidda kolvar och stakar så har du en maskin som orkar mer IFALL du får lust till större turbo eller dylikt.

                              Mvh

                              #220753
                              bowser
                              Deltagare

                                Kan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
                                Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
                                Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
                                Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!

                                Om det sitter en orginal ej257 i den så finns det risk att kolvar ger upp utan att den är för snålt mappad.
                                Kan det vara så att denna bil har små mds dekaler på sig ?

                                #220762
                                rigdab
                                Deltagare

                                  Kan meddela att kolven var smält och har skadat fodret mm..
                                  Nämner inga namn men den som mappade bilen har antagligen varit för snål med soppan!
                                  Bilen höll inte i många mil efter att den var ”klar”
                                  Om någon sitter och håller på en org.botten eller en komplett 2,5L motor kan hojta till!

                                  Börjar namnet på P?

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.