SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tar drivlinan stryk av olika däcksdim fram/bak

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Zeb_Macahan
    Deltagare

Till problemet: När jag slängde på mina 18″ sommardäck som just kom från lacken så började hela bilen agera skumt. Vibrationer och skakningar i olika hastigheter. Styrringarna är kollade (65mm) och nästa anledning bör vara en oval fälg. Jag har mina aningar mot höger bak, men för att utesluta andra problemkällor vill jag prova med vinterdäcken på den axeln och köra uteslutningsmetoden för att se om det är en obalanserad fälg eller en käpprätt oval fälg.

Dimensioner på däck: Sommar 225/40/18, vinter 205/55/16. Så, kan jag köra (naturligtvis kortare sträcka för att utröna problemet) med vinter bak och sommar fram? Snälla svara en stackars nybörjare på 4wd diffat…

/ Jens

Impreza GT -99

Lefty
      Deltagare

Det där lär bli en dyr historia om du bestämmer dig för att testa det.

m_thread
        Deltagare

Så länge omkretsen på hjulen är samma så spelar inte dimensionserna någon roll.

Lånade en liten finurlig omkretskalkulator på NordicAudis sajt: Omkretskalkulator.
          Med kalkulatorn kan man beräkna omkrets och även jämföra mellan olika dimensioner för att se skillnaden mellan dem.

Det finns faktiskt en del 4wd bilar (Porsche tror jag tex) som har olika däcksdimensioner fram och bak, men med ungefärligen samma omkrets. Ex bak 295/30 18″, fram 225/40 18″, omkretsskillnaden är då bara 0,4% eller 9 mm. Vet inte hur stor skillnad som diffen kan acceptera att ’äta upp’ och förvandla till värme dock…

/Fredrik

SecretAgentMan
          Deltagare

Det blir billigare att låta däckgubben kika på hjulen i en balanseringsmaskin.

/J

Zeb_Macahan
            Deltagare

Det blir billigare att låta däckgubben kika på hjulen i en balanseringsmaskin./J

Däcken är nypålagda med balansering gjord, det är det som är kruxet.

Men vi får se om däcksnasare nr2 listar ut vad som är problemet på fredag.

/ Jens

Impreza GT -99

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.