› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › TEIN FJÄDRAR????
- Detta ämne har 24 svar, 2,816 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 9 månader sedan av
Boki.
-
FörfattareInlägg
-
30 april, 2006 kl. 23:54 #4830
Boki
DeltagareHALLÅ DÄR!!!
Är det någon som vet något eller har erfarenhet om TEIN fjädrar???:-(
Vill sänka min STI 06a men vill inte ha Coilovers, vill ha de lite lägre bara men med prestandan kvar. Tänkte då bara byta fjädrar, har hört bra om H&R men det finns inte något till 06an än, därför tänkte jag på TEIN.
H&R sänkte STI 05a med 35mm runt om. Vet att det inte är bra att sänka mer än 40mm med bara fjädrar.
Min största dilemma är alltså,,, kan jag ta TEIN som sänker 42mm fram och 33mm bak???? utan att förstöra de fina köregenskaperna????
Bak är ju okey med 33mm men fram är ju mer än 40mm………?????:-( 🙁 🙁30 april, 2006 kl. 23:57 #68329Boki
DeltagareHär är en länk till TEIN……. Det är deras S-TECH….:P 😛 :9 :9
http://www.tein.com/ti/s66-gdfe.html
Kanske någon som kan tolka all info om fjädrarna?????
1 maj, 2006 kl. 17:59 #68325FlyingFin
DeltagareTja!
Träffade på Manu_Sti i dag, vid OKQ8 Årsta. Hans bil är perfekt sänkt i mina ögon och den är sänkt med Tein S Tech.:P
Riktigt snyggt, om jag minns rätt så är det ca 2CM från däck till skärmkant både fram och bak. Jag kommer helt klart nu att beställa dessa fjädrar.
Vidare så kan du ju kolla på länken till installations manualen för dessa. Titta speciellt på ”BUMP RUBBER”. Det är ju dessa som man anpassar/skär av för att behålla köregenskaperna, så att man inte ”kör” på ”BUMP RUBBER” vid t.ex. hård kurvtagning.
http://www.tein.com/ti/inst/stechu.pdf
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
1 maj, 2006 kl. 21:12 #68330Boki
Deltagare;( ;( ;( ;( jag ville också träffas…………..
Nåväl nästa helg till STREETCAR festen………..:9 :9
BumpRubber, hur vet man exakt hur man skall göra med dessa???
Firman som sänker, hur skall man lita på att de vet?????
Tänkte handla hos VANADIS CAR DESIGN, vet någon om de är bra???
FlyingFinn skall vi beställa tillsammans och kräva FET rabbat???;) :9 :9 😛 😉 😉1 maj, 2006 kl. 23:17 #68323Fisherman
DeltagareTjena!!!
Jag var i samma sitts som du och ville ha en sänkning för utseendets skull men inte sabba väghållningen. Valde TEIN S-Tech för att dom sänkte mer fram än bak för att få bort det baktunga stuket.
Mina fjädrar sänker 41/24mm fram/bak och det funkar fint. Enda nackdelen jag har märkt är att vinterdäcken kan ta i innerskärmen vid fullt rattutslag över hårda gupp på t.ex. parkeringar. Det har dock bara hänt ett par gånger och det behöver inte vara så på -06:an.
Utseendet är som sagt som natt & dag och vägegenskaperna har enligt mig bara blivit bättre. Kränger mycket mindre nu, särskilt med R-däck och balansen är samma som innan.
Har inte blivit mycket stötigare heller, bara något i låg hastighet över t.ex. spårvagnsspår.Ang.
2 maj, 2006 kl. 00:14 #68331Boki
DeltagareTjena!!!Jag var i samma sitts som du och ville ha en sänkning för utseendets skull men inte sabba väghållningen. Valde TEIN S-Tech för att dom sänkte mer fram än bak för att få bort det baktunga stuket.Mina fjädrar sänker 41/24mm fram/bak och det funkar fint. Enda nackdelen jag har märkt är att vinterdäcken kan ta i innerskärmen vid fullt rattutslag över hårda gupp på t.ex. parkeringar. Det har dock bara hänt ett par gånger och det behöver inte vara så på -06:an.Utseendet är som sagt som natt & dag och vägegenskaperna har enligt mig bara blivit bättre. Kränger mycket mindre nu, särskilt med R-däck och balansen är samma som innan.Har inte blivit mycket stötigare heller, bara något i låg hastighet över t.ex. spårvagnsspår.Ang.
11 maj, 2006 kl. 23:53 #68332Boki
DeltagareJAPPP Det blev H&R istället, de är TUV godkända och sänker lagom………. 35mm runt om
:9 :9 :9 :9 :9 😛 😛 😛
12 maj, 2006 kl. 08:37 #68326FlyingFin
Deltagaretjena! 🙂
Trevligt, har du fått på grejerna på bilen än?
Mvh Pekka ”When we came in to the woods, we went really FLAT OUT” -Tommi Mäkinen 😀
12 maj, 2006 kl. 08:42 #68339Niklas
DeltagareVad kostar H&R fjädrarna?
13 maj, 2006 kl. 00:34 #68333Boki
DeltagareNä de fick hem fel fjädrar VA FAN NAPOLI!!!!! typ till en GT……
x( x( x( x(
Så det blir till nästa fredag……
För material och arbete plus inställning(tänkte på PRODRIVE inställningarna för MONTECARLO RALLYT…) 5000:- Hos SKANSTULLSDÄCK, VANADISCARDESIGNE ville typ inte ens prata om det för de pengarna…
Är det ett bra eller dåligt pris???
13 maj, 2006 kl. 00:43 #68334Boki
DeltagareBara fjädrarna ca mellan 2500:- o 2800:-
Träffade på NOM (min kompiz 🙂 🙂 ) idag han har en -04a STI med H&R……
Det var perfekt, inte för lågt…….
Typ kunde få två fingrar mellan däcket o framskärmen, och bak 1 finger……..
:9 :9 :913 maj, 2006 kl. 10:05 #68324BVS-Robban
DeltagareDu har lite otur måste jag säga. Men men hoppas det blir bra med fjädrarna och som sagt jag är kanonnöjd !!!
15 maj, 2006 kl. 07:24 #68340Niklas
DeltagareTycker det låter dyrt, beror väl ifs lite på vilket märke man köper. Men 2000kr för fjädrar på JRM, montering klarar du själv (vad jag förstått) och hjulinställning får du för runt 1000-lappen.
Men du skiter kanske pengar. 😉
15 maj, 2006 kl. 18:19 #68318Blocken
DeltagareEn funderinga bara… Vad är huvudsyftet med era sänkfjädrar?
-Utseendet
-Priset
-Att fjäder, dämpare och chassie lirar ihop ÄNNU bättre än original/Bläck – nyfiken
16 maj, 2006 kl. 00:46 #68335Boki
DeltagareTycker det låter dyrt, beror väl ifs lite på vilket märke man köper. Men 2000kr för fjädrar på JRM, montering klarar du själv (vad jag förstått) och hjulinställning får du för runt 1000-lappen.Men du skiter kanske pengar. 😉
NÄ JAG SKITER INTE PENGAR 😉 😉 😉 däremot jobba hälsan av mig för dem……
Det var därför jag frågade om det var ett bra pris……….
Eftersom jag aldrig gjort det så är jag rädd att börja med att sänka den själv.
Som jag sa också så tyckte VANADIS att det var för billigt med 5000:-
därför tänkte jag att SKANSTULLSDÄCK var okey då……..;-) 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.