› SSC › Allmänt snack › Allmänt småprat › Teoretisk fundering om trailerqueen
- Detta ämne har 27 svar, 1,849 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 11 månader sedan av
Niklas.
-
FörfattareInlägg
-
4 oktober, 2005 kl. 18:28 #9000
SecretAgentMan
DeltagareGo’kväll!
Jag funderar på nyare brukskärra, och det lutar åt stor, bekväm dieselturbo …och när man ändå gör det, varför inte kika på släpmöjligheterna…? 😀
Men varför skall något, någonsin vara enkelt…
Bilarna man spanat in har släpvikter på 1600, eller 1800 (totalvikt), V70 2,5 eller A6 2,5 quattro är mest intressanta.
Med det i minne och det faktum att det verkar vara en standard att tillverka släp typade till 1500 eller 2000 kg och inget däremellan (totalvikt på släp med last, sedan diffar det mellan släptillverkare beroende på släpets bruttovikt hur mycket man faktiskt kan lasta på dem innan man är över typad maxlast)..Mao – med ”normala” bilar är man mer eller mindre tvingad till 1500-släpen, och de lättaste där tillåter en last på 1200 kg…och en Silverpil väger lite mer än så i tjänstevikt (vilket är det som tillämpas)..
Samtidigt är det tydligen olovlig körning att hänga på ett släp med typad vikt över max tillåten på bilen (eller det man har rätt till med BE-kort…nästa snår i vv-djungeln :D) – och det renderar i indraget körkort.
Bättre är tydligen att köra med överlast, men på för dragbilen ”rätt” släp, det blir bara böter.. :rullar-friskt-på-ögonen:Har någon annan kikat närmare på det här?
/J
4 oktober, 2005 kl. 19:17 #101291christopher
DeltagareTyp alla som som håller på med bilsport eller hästar har samma problemos. Själv så har jag ett 1300 släp och rallybilen väger 820kg enl papperna. Men dom flesta med större bilar åker olagligt många inte har E-kort.
Just Forrester är popular för man kan dra mycket på B-kort
/
fraSSe4 oktober, 2005 kl. 19:22 #101278SecretAgentMan
DeltagareJupps, antog att det var så…och då jag är lite semi-kinkig på bilvalet (det måste vara diesel pga en hel del bilåkande) så är Subarus ute ur det hela, även om det hade funnits en busslast med fördelar att välja en Forester (service, meck, delar…etc).
🙂
Tack Frasse!
/J
4 oktober, 2005 kl. 19:31 #101292christopher
DeltagareVad ska du köra sverige runt med?
/
fraSSe4 oktober, 2005 kl. 19:34 #101279SecretAgentMan
DeltagareDet var mest en teoretisk fundering runt det där med möjligheter att släpa silverpil (imprezan) av någon anledning – nu när man ändå kikar på bil s.a.s. 🙂
/J
4 oktober, 2005 kl. 19:48 #101295jeppe
DeltagareJag antar att du tittat på gamla A6:an och likaså gamla V70:n
men den 5 cyl 140 hästars motorn
Skulle inte stirra mig blind på denna motor då den hör till en
av de sämre dieselmotorerna från Vag den läcker gärna olja men
är ganska bränslesnål
En 1,9:a med 115 eller 130 hästar gör jobbet lika bra då dom har ett
lika fint vridmoment som 2,5:an
Hur som helst kan jag hjälpa dig skrämma lite extra liv i Dieseln 😀
Vilken prisklass hade du tänkt dig Jerry ?4 oktober, 2005 kl. 19:53 #101280SecretAgentMan
DeltagareRunt, eller under 100′-märket, och visst misstänkte jag att du hade ett par tips i ämnet. 😀
Det som inte lockar hos VAG är framvagnsknirr på de sena 90-talarna.
/J – surfar mobile.de
4 oktober, 2005 kl. 20:06 #101303imprezapinge
DeltagareJerry!
men ska du dra Imprezan längs vägarna?
du hade väl motor och allt som hör till?
jag var hos dej såg motorn förvisso urmonterad samt växelådan… 😀Bilen är för extrem för vardagligt åka nu förstår jag!
Du jerry tror du att du kan besiktiga Imprezan ?
MVH/
P-I***Kombi Lover!!!!
4 oktober, 2005 kl. 20:13 #101281SecretAgentMan
DeltagareJag vet att jag kan få bilen besiktad, det är mera en fundering om man framöver skall Ta Mera ™, eller bara lite allmänt praktiskt om man skall långt bort och satsa hårt.
Silverpilen lämnar jag inte gärna i räddningskårens händer och låter subaruhandlarna fippla i. 😀
/J
4 oktober, 2005 kl. 20:15 #101296jeppe
DeltagareRunt, eller under 100′-märket, och visst misstänkte jag att du hade ett par tips i ämnet. :DDet som inte lockar hos VAG är framvagnsknirr på de sena 90-talarna./J – surfar mobile.de
Ska du slippa framvagnsproblemen får du satsa på en sen 00:a
eller än 01:a o framåt ! 01 kom också den goa 130 Hästaren med
310 Nm orginal 😛
Passaterna är ju billigare än A6:an och är ju egentligen samma bil
den finns ju också med riktig fyrhjulsdrift (inget Haldextjafs)
milen behöver du ju inte oroa dig för då 1,9:an är en grym slitvarg 😀4 oktober, 2005 kl. 20:22 #101294Patrik
DeltagareJag har fattat det där med släpvagn som du, Jerry.
Köpte en 1300 vagn o reggade om den till 1120 för att dra den bakom farsgubbens Santa Fé vilken han bytt bort o ja har skaffat diesel audi så de är dags att regga den till 1300 igen.
iaf så det borde de gå att regga om ett 2000 släp till tex 1800…4 oktober, 2005 kl. 21:44 #101290jraberg
DeltagareJupps, antog att det var så…och då jag är lite semi-kinkig på bilvalet (det måste vara diesel pga en hel del bilåkande) så är Subarus ute ur det hela, även om det hade funnits en busslast med fördelar att välja en Forester (service, meck, delar…etc).:)Tack Frasse!/J
fast är det verkligen så mkt billigare med diesel? har kollegor som pendlar ganska långt och de flesta har gått tillbaka till bensin då skatter å skit drabbar dem åxå, de hävdade att det inte kostade så mkt mer än diesel i det långa loppet, såvida man inte kände ngn bonde som man kunde köpa av.
Sen de som försöker styra kom på att diesel inte var så bra som man trodde först så har även det blivit dyrare.Köp en Forester nu jerry och ”konvertera” den till etanol istället 😀 har hört att man kan få tag i billig hemtillverkad sådan i norrland 😛
Hade faktiskt lite de tankarna/planerna om släp å grejer när legacyn inhandlades så jag följer tråden med intresse..
-Ta Mer!
4 oktober, 2005 kl. 22:10 #101286ExOrdis
DeltagareHar inte släpets lastkapacitet i huvudsak med däcken att göra?
Appropå reg, vikter, mm.4 oktober, 2005 kl. 23:41 #101285LegacyLarsa
KeymasterDet beror lite på axeln uppbyggnad, har en kusin som råkade köra med överlass, vilket resulterade i en krökt axel, som sedan var bara att bytas då hjulen inte stod rätt…
/Lars5 oktober, 2005 kl. 06:13 #101282SecretAgentMan
DeltagareDet där är jäkligt sant Patrik…en större Audi verkar kunna dra 1800, och med rätt släp blir det precis godkänt med E-kort..
Mats – Silverpilen har inte startats sedan finska vinterkriget, jag har noll motivation just nu, det finns dock en lång lista på att-göra, men av diverse anledningar står det tvärstill.
Vad gäller Forester så drar de för mycket för att bruksåkas med för mig.Johan – Jag bränner av >4000 mil per år utan problem, räknar man löst på det har man igen merkostnaden på vägskatten dubbelt upp…och det kanske tyngsta skälet är att det blir en gedigen go’ bil, som drar som en pyyyyyytteliten bensinare.
🙂
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.