SSC Allmänt snack Allmänt småprat Teoretisk fundering om trailerqueen

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    jeppe
    Deltagare

Jupps, antog att det var så…och då jag är lite semi-kinkig på bilvalet (det måste vara diesel pga en hel del bilåkande) så är Subarus ute ur det hela, även om det hade funnits en busslast med fördelar att välja en Forester (service, meck, delar…etc).:)Tack Frasse!/J

fast är det verkligen så mkt billigare med diesel? har kollegor som pendlar ganska långt och de flesta har gått tillbaka till bensin då skatter å skit drabbar dem åxå, de hävdade att det inte kostade så mkt mer än diesel i det långa loppet, såvida man inte kände ngn bonde som man kunde köpa av. Sen de som försöker styra kom på att diesel inte var så bra som man trodde först så har även det blivit dyrare. Köp en Forester nu jerry och ”konvertera” den till etanol istället 😀 har hört att man kan få tag i billig hemtillverkad sådan i norrland :PHade faktiskt lite de tankarna/planerna om släp å grejer när legacyn inhandlades så jag följer tråden med intresse..-Ta Mer!

Jag räknade ut att det kostade mig närmare 20 kr milen i bara bränsle
      fram och tillbaka till Emmaboda med STI:n 😮
      att köra min Leon för 5-7 kr per mil inte skulle vara biligare 😉
      Många glömmer bort att även bensinbilen också har en årsskatt på
      ofta 2000:- och då är merkostnaden i skatt på Dieselbilen
      ca 3000-4500:- vilket körs igen på 0 tid även vid pumptankning
      Gissa vilken av mina bilar jag kört 3800 mil med på ett år 😀
      har man sen tillgång till bilig Diesel så finns ju inga allternativ
      till bruksbil dessutom går dom ju hur bra som helst
      När Skodaklubben kör konbana så är Fabia RS Diesel ofta snabbast 😀

När Legacyn kommer med BoxerDiesel 2007 så ska jag handla
      den kommer att få minst 160 Hk och runt 400 Nm 😀 😀 😀

Yonaz
      Deltagare

Köper Jerry Volvo kan Holm sponsra med 20-25% på reservdelar hos volvo 😉

FeA
        Deltagare

Jag kan verkligen rekomendera Vovlos D5or. Både brorsan & farsan har en som jag brukar låna då och då.
          Bättre dragbil lär man få leta efter – fruktansvärt bra vrid och framför allt bränslesnål.
          Körde den på 0,53 l/mil med trailer, och då var det inte direkt Svenssonkörning…
          Är själv riktigt sugen på att köpa en jag oxå, men det är så mycket man vill ha så och slantarna räcker inte till allt… 😀

/FeA

SecretAgentMan
          Deltagare

Det är ju just det som är ett problem Mats!
            …eller så grejar man en komplett besiktningsmotor som står och samlar damm i garaget. 😀

Att kunna dra pilen är bara en trevlig bonus (oavsett varför), nu tycker jag ni går lite offtopic här, skärpning!!! x( (asg, asg, asg, asg – 😀 )

/J

Vectorm12
            Deltagare

Jupps, antog att det var så…och då jag är lite semi-kinkig på bilvalet (det måste vara diesel pga en hel del bilåkande) så är Subarus ute ur det hela, även om det hade funnits en busslast med fördelar att välja en Forester (service, meck, delar…etc).:)Tack Frasse!/J

Backar du så enkelt Jerry? Trodde meckarn från sura skulle givit sig på en bensin forrester och mappat om för diesel 😀

Ett tips annars skulle vara en Passat diesel, farsan körde en sådan i ca 1 år och den skulle visst dra rätt mycket också.Enda problemet är att den verkligen är tysk(känns som om man sitter och kör runt i en Pansarvagn) 😀

jeppe
              Deltagare

Du som gillar och kan skruva !
                Bit i den här så kan du tanka upp mycket pengar

http://www.blocket.se/view/5906640.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Kvarnis
                Deltagare

Kan inte se framför mig Jerry tuffa in på en banträff med silverpilen på släp. Han kan ju inte gå och bli som Plogen, en riktig kärring. 😀 😉 :*

Är det inte snarare så att han kommer att vara kung med kaffekopp i näven, och låter den riktiga kärringen köra? 😛 😀

LOL 😀

Yonaz
                  Deltagare

Kan inte se framför mig Jerry tuffa in på en banträff med silverpilen på släp. Han kan ju inte gå och bli som Plogen, en riktig kärring. 😀 😉 :*

Är det inte snarare så att han kommer att vara kung med kaffekopp i näven, och låter den riktiga kärringen köra? 😛 😀

😀 – Självklart, kör hårt Madde!

Manor
                    Deltagare

Nu är det ju så att blir pilen trailerqueen så slipper man oroa sig över besiktning, och det i sin tur frigör operation ”Ta Mera” ™. ;)Men det drar med sig en massa andra tråkiga saker istället, det blir rätt begränsat användningsområde på bilen.Dock är det bara funderingar, och långt bort i framtiden, tillsvidare gäller bara att klura ut vilken brukshäck som passar mig bäst. :DOch jag säger som Jeppe, silver är bäst, och diesel rockar! :+/J

Får man köra på ”öppna” bankörningar (eller klubbens) med en bil som inte är besiktigad? Jag trodde att det var ett krav!!?

mvh Mats N

Manor
                      Deltagare

fast är det verkligen så mkt billigare med diesel? har kollegor som pendlar ganska långt och de flesta har gått tillbaka till bensin då skatter å skit drabbar dem åxå, de hävdade att det inte kostade så mkt mer än diesel i det långa loppet, såvida man inte kände ngn bonde som man kunde köpa av. Sen de som försöker styra kom på att diesel inte var så bra som man trodde först så har även det blivit dyrare…

Diesel är fortfarande billigare om man åker lååååånga mil per år. Därtill är en dieselbil överlägsen när det gäller att dra tunga grejer, då man har en massa vrid redan vid låga varvtal.

Trots ovanstående så kanske du ändå ska testa en äldre Forrester (eller Legacy) med hög- och lågväxel…enligt många så är de helt perfekta som dragbil.

mvh Mats N
                        PS. Hur går det med silverpilen…PM är skickat!!?

SecretAgentMan
                        Deltagare

Dålig motivation?!Klubbträff i Jerkas garage en helg för att sparka liv i den tunga röven och få fart på snurran så det kan tas mera på isen. :+Kan inte se framför mig Jerry tuffa in på en banträff med silverpilen på släp. Han kan ju inte gå och bli som Plogen, en riktig kärring. 😀 😉 :*

Nu är det ju så att blir pilen trailerqueen så slipper man oroa sig över besiktning, och det i sin tur frigör operation ”Ta Mera” ™. 😉

Men det drar med sig en massa andra tråkiga saker istället, det blir rätt begränsat användningsområde på bilen.

Dock är det bara funderingar, och långt bort i framtiden, tillsvidare gäller bara att klura ut vilken brukshäck som passar mig bäst. 😀

Och jag säger som Jeppe, silver är bäst, och diesel rockar! :+

/J

Maddis
                          Deltagare

Niklas
                            Deltagare

Dålig motivation?!

Klubbträff i Jerkas garage en helg för att sparka liv i den tunga röven och få fart på snurran så det kan tas mera på isen. :+

Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.