Väl hemma från jobbet igår. Parkerar och hör ett tickande/knackande ljud. Jag tittar mig runt och hoppas se en dieselbil parkerad i närheten…nähä inte det…det var min egna motor som tickade/knackade på den högra sidan. Jag såg tusenlapparna flyga iväg…helvete, jag som funderat på ett bilbyte och nu blir jag kanske stående med bilen med en motor som måste renoveras. Ljudet lät ungefär som en icke justerad ventil, ja man kanske kan hoppas att det inte är värre än en topp som måste renoveras.
Jag ringer Fürstenhoffs Motor direkt på morgonen, och det var som vanligt att bara svänga förbi. Ja nu kommer väl domen…mecken lutar sig över motorn och lyssnar runt länge och väl. Sen säger han ”det är ena tändkabeln”. Va, inte tusan kan det göra så att motorn tickar/knackar!!? Jodå, säger han och vickar på kabeln…som får till följd att motorn låter än värre. Han tar bort den gamla tändkabeln och monterar den nya…och säger åt mig ”in och starta bilen nu, det kommer inte att låta illa längre”…jag vrider om nyckeln, och voila inget missljud alls…min Subba är tillbaka. Lycklig är bara förnamnet. Hjältarna på Fürsten ska få tårta vid nästa service, sån j-kla klass på servicen och felsökningen…GULDMEDALJ.