› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tickande motor impreza STI Type R V5 -99
- Detta ämne har 5 svar, 1,144 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 7 månader sedan av
Gystompa.
-
FörfattareInlägg
-
27 mars, 2011 kl. 10:15 #25498
goffemannen
DeltagareHejsan. Jag behöver lite hjälp.
Det är så att min motor tickar lite. Ljudet kommer från topparna. Lyssnar jag med t.ex skruvmejsel så låter det mest runt spridarna å så. Bilen har körts lugnt på v-power sen den kom till sverige men är inte mappad än. Oljan den hade första 30 milen vet jag inte exakt va de va för nån men jag tror de va nån 10w-40 helsyntet iaf. Men jag hällde senare i Mobil 1 5w-50 som ja sen körde med i ca 15-20mil innan jag ställde av bilen. Bilen har en varit trimmad innan och har rullat ca 9500mil.
Fått höra att ljudet är normalt på just boxer motorer.
Va ja läst till mig så ska det vara mekaniska tryckare på dessa motorer. Men det låter högre när motorn är uppe i arbetstemp vilket gör att man kan misstänka för tunn olja så ventiltryckarna låter.
Kika på videon, ger kanske inte riktig ”bild” om hur det låter i verkligheten men iaf nått att gå på.
http://vimeo.com/18872749
lösenord: ticking27 mars, 2011 kl. 12:19 #221039Turbovin
Deltagare5W50 är ju absolut inte för tunn iaf. Vet inte hur det funkar med ventilspelet om det nu är mekaniska tryckare, det lär ju inte hålla sig för evigt utan justering. När den är kall låter den väl ungefär som min men min tystnar helt när den är varm.
27 mars, 2011 kl. 12:31 #221040goffemannen
Deltagare5W50 är ju absolut inte för tunn iaf. Vet inte hur det funkar med ventilspelet om det nu är mekaniska tryckare, det lär ju inte hålla sig för evigt utan justering. När den är kall låter den väl ungefär som min men min tystnar helt när den är varm.
hmm okej..får kolla lite närmare på det när ja plockar ut den från vinterförvaringen.
Frågan är hur knepigt de är att justera ventilspelet…
27 mars, 2011 kl. 12:36 #221042Gystompa
DeltagareHar för mig Subaru skulle ha 5800:- för att kontrollera och justera ventillyftarna på min.
27 mars, 2011 kl. 12:44 #221041goffemannen
DeltagareHar för mig Subaru skulle ha 5800:- för att kontrollera och justera ventillyftarna på min.
wow..de va inte billigt =)
borde ju gå att göra själv. fast det är ju rätt trångt. Går det utan att plocka ur motorn?
27 mars, 2011 kl. 13:23 #221043Gystompa
DeltagareJag har ingen aning själv faktiskt. dom plockar väl bort ventilkåporna med motorn i.
Sen hur fasen dom beteer sig när dom kontrollerar och ev byter ut nåt, det ska jag låta vara osagt 🙂Men jag ska nog låta dom se över min. i dom här 5800:- så ska man veta att Olja och ventilkåpspackningar var med.
Schims vet jag inte.Har samma typ av ”problem”. Min började skramla mer när jag tippat i Midlands 5w-40, men blev tystare när jag körde med 10w-50 ist.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
