› SSC › Modellspecifikt › Legacy › Allmänt › Tickande ventillyftare Legacy Turbo -92
- Detta ämne har 8 svar, 2,358 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 6 månader sedan av
Wippe.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2007 kl. 18:19 #22180
D557017
DeltagareHej, har oljud i mina ventillyftare, börjar ca. en minut efter kallstart och håller på tills motorn är genomvarm.
Kör med Mobil 1 0w40, men har hört talas om att Castrol ska ha en olja som kan ha positiv effekt vid detta problem, vet dock inte vilken olja.
Någon som känner till detta eller någon annan bra olja?
Eller kanske något helt annat bra ”knep” ?28 april, 2007 kl. 21:15 #190649Wippe
DeltagareTickande ventillyftare på Legacy turbo är väl lika vanligt som amen i kyrkan. Detta beror tydligen på konstruktionen av oljekanalerna i topparna som gror igen med tiden. Tyvärr finns inget enkelt fix för att avhjälpa problemet, inte ens byte av lyftare garanterar att det blir tyst.
Täta oljebyten med bra olja kan hjälpa, kanske också en sk ”engine flush” men risken är väl stor att all skit som lossnar i motorn bara gör saken värre. Vill man garanterat bli av med problemet återstår nog bara att byta till toppar (och kolvar) från en tidig Impreza (före -99).
29 april, 2007 kl. 10:55 #190646Building Micke
DeltagareMina lever också om en jävla massa när den är kall, men det gör inget på motorn, bara att det är lite störigt, för folk tror att den knackar eftersom att de inte vet att det är hydraliska lyftare..
29 april, 2007 kl. 18:21 #190653D557017
DeltagareVad är Engineflush? Något medel att hälla i oljan eller? Var får man tag på sådant/ vad är det för fabrikat?
29 april, 2007 kl. 22:02 #190647Building Micke
DeltagareHeter omega, är til föratt rengöra kanaler å så, kan hjälpa mot tickande lyftare men på min hjälpte det ytterst lite..
30 april, 2007 kl. 07:38 #190651elver
DeltagareInget svar på din fråga, men en trevlig historia!
Har ägt en Legacy som tickade riktigt illa kall. Provade olika oljor och tillsatser, men det funkade bara tillfälligt.
Enligt nya ägaren försvann dock tickandet efter 28.000 mil och har aldrig återkommit. F*n tro’t men jag har kört den själv nyligen och den går som en symaskin. Så den behövde väl bara köras in ordentligt… 😀30 april, 2007 kl. 08:40 #190648Building Micke
Deltagareöö mysko:)
30 april, 2007 kl. 15:30 #190652elver
Deltagareöö mysko:)
öö?
Visst, gamm-bilar brukar inte laga sig själva. Kanske lyftarna är så fullpackade med skit att de blivit solida, eller så är kamnockarna borta 😉
Hursomhelst, den låter och går helt OK efter 30.000 körda så poängen med historien var att man nog inte behöver oroa sig så mycket över tickandet.
Däremot knäpper det utav h-e i drivknutarna, och det lär knappast bli bättre med tiden :+30 april, 2007 kl. 15:43 #190650Wippe
Deltagare…. och beträffande lyftarna är det nog inget att oroa sig för så länge de inte knackar konstant.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
