› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tipps infor kopplingsbyte GC8
- Detta ämne har 5 svar, 1,371 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av
goffemannen.
-
FörfattareInlägg
-
24 augusti, 2010 kl. 12:41 #23993
goffemannen
DeltagareHejsan. Ja ja har sökt lite å hittat lite bra information iaf. Men jag undrar nu om det är nått speciellt man bör tänka på när man byter koppling på en GC8?? Ja ska sätta dit en Exedy Steg 1 koppling.
24 augusti, 2010 kl. 13:22 #208447specialized
DeltagareHejsan. Ja ja har sökt lite å hittat lite bra information iaf. Men jag undrar nu om det är nått speciellt man bör tänka på när man byter koppling på en GC8?? Ja ska sätta dit en Exedy Steg 1 koppling.
3 trådar nedanför din tråd hittar man denna 😉
http://www.impreza.nu/forum/showthread.php?t=87178
Borde vara samma för Type-R 🙂24 augusti, 2010 kl. 14:21 #208449Gilarski
DeltagareOm du avser själva jobbet, så kan jag bara dela med mig av det jag gjort när jag rivit hela drivlinan. Jag har inte gjort just kopplingsbytet men som sagt, lite hjälp på vägen kanske 🙂
Jag skulle satsa på att ha bilen upplyft & riva ur lådan underifrån. Lådan väger ~60 kg medan kardanen ligger runt 20kg.
Lådan sitter i princip i en vagga som är infäst rakt underifrån med 2st 17 bultar om jag minns rätt. Framkanten på lådan hänger några millimeter över en annan vagga, där kan lådan vila i när den lossats från motorn medan du funderar på nästa steg. I denna främre vagga sitter även motorkuddarna som ju motorn ligger på.
Innan du kör igång bör du spraya WD40 eller 5-56 i skarven mellan låda/motor för att hjälpa till att minska friktionen mellan dessa delarna, som du ju skall separera från varandra. Gör detta gärna nån dag innan du kör igång.
Det tog mig ~4 timmar att få ut låda och drivaxler men om du har rätt grejer (bultdragare med slag-funktion) så löser du det på kortare tid, garanterat.
Du bör ha ett centreringsverktyg för att få ihop kopplingen med lådan/motorn.
1. Lossa på de 4 pinnbultarna (12-hylsa) som kardanen är fäst med in mot bakre diffen
2. Lossa på de 2 bultarna (tror det är 14 hylsa) som håller kardan (tror det är nåt stödlager) på plats mitt under bilen
3. Har för mig att du även måste lossa på 6st. 14mm bultar som håller en stor plåtbit precis där kardan går in i bakdiffen
4. Dra ur hardan, den skall ’ falla ned vid bakdiffen när du fått loss allt där så att säga.
5. Växelföraren går ned genom en gummidamask & ansluter upptill på lådan, innan du kan lossa pinnbulten som håller växelföraren på lådan måste du lossa på nån slags torossionsstav som sitter precis under pinnbulten som håller växelföraren på växelllådan. Du behöver alltså inte lossa på något innifrån bilen.
6. Plocka av IC
7. Dax att lossat kopplingsgaffeln, denna ansluter upptill på lådan via en gummidamask
8. Precis på sidan av gummidamasken finns en inseksbult (10mm), skruva ur denna
9. Inne i hålet bakom denna bulten sitter en axeltapp som håller kopplingsgaffeln på plats, genom att föra in en M6 bult i hålet (tror man skruvar in det i axeltappen) så drar du sen ut M6’an och får med dig tappen varpå kopplingsgaffeln är loss
10. Glöm inte koppla loss alla kontaktdon som ansluter till växellådan, det är 1 st. eller 2 st.
11. Växellådan är fäst med en upphängning som sitter i torpedväggen, lossa denna.
12. Lossa startmotorn från växellådan så slipper du strul när du skall sätta ihop detta, enklare att sen passa in motorn i kransen på svänghjulet
13. Lossa centrumbulten (32mm hylsa, bult med låsning), denna håller drivaxeln i ’hubben’
14. Lossa på de 2 bultarns (17 eller 19 hylsa) som håller främre fjäderben nere vid spindeln
15. Ev måste du lossa styrleden (tror det var 14 hylsa) på spindeln för att kunna få ur drivaxeln ur ’hubben’
16. I den ända som ansluter till växellådan sitter även en en 5,5 mm låspinne som går rakt igenom drivaxeln, denna pinne kan du slå ut med en lika grov stålpinne.
17. För att få ur drivaxlarna ur ’hubben’ kan det krävas att du skruvar på 32mm muttern igen, men inte ända in, och sedan bankar på den (kommer deformeras) för att slå ut drivaxeln så att säga, då den kan ha’ ärjat/rostat fast i sitt läge. Skruva ut muttern ½ varv om du märker att drivaxeln rör på sig och fortsätt så tills du har 2 gängvarv kvar, den måste du slå försiktigt på drivaxeln, annars kommer du skada gängorna om du fortsätter slå på muttern när mindre är 2 gängvarv återstår, klarar ej hålla emot utan & deformeras -> inte bra
18. Lossa alla bultarna som håller ihop motor/låda (tror det är 8 st med 14 hylsa).
18b. En av bultarna ligger precis över höger drivaxel, så du bör därför plockat av axeln först (enligt ovan ordning)
19. På undersidan lådan sitter 2 pinnbultar med mutter, lossa muttrarna då de håller ihop låda & motor. Pinnbultarna fungerar även som styrpinnar
20. Nu är lådan nästintill lös, du får nog rycka & slita lite i den & sparya med lite WD40.
21. Lådan ligger nu och vilar i de där 2 vaggorna där den bakre lossas med 2 bultar, tror det är 17mm, när du lossar dessa kommer lådan tippa bakåt (framkanten vilar på den främre vaggan) så nu måste ni vara minst 2 gubbar eller ha en växellådslyft undertill.Jag har säkert missat nåt men nu har du en liten vink om vad du behöver göra.
Lycka till!;)
24 augusti, 2010 kl. 14:51 #208450goffemannen
DeltagareMkt tack för utförlig beskrivning. Bytet börjas idag å fortsätter på torsdag om vi inte blir klara
24 augusti, 2010 kl. 15:53 #208448Mumin
DeltagarePlana svänghjulet och byt packbox mellan motor och låda, som sitter bakom svänghulet i samma veva!!
Iaf om bilen har några år på nacken och mil 🙂25 augusti, 2010 kl. 06:37 #208451goffemannen
Deltagareglada nyheter. Kopplingen är nu bytt även downpipen byttes i samma veva. Fick svetsa om ett fäste till downpipen också. Hela arbetsförloppet tog ca 7tim med lite små strul. Så nu är det bara bränslepumpen kvar sen så kan det mappas. Så ska se om tiden som ja hade på fredag(som ja avbokade i måndags pga kopplingen) finns kvar. Får hoppas det.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
