- Detta ämne har 18 svar, 1,576 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 1 månad sedan av Patrikwa.
-
FörfattareInlägg
-
30 oktober, 2015 kl. 23:52 #34201PatrikwaDeltagare
Tjenare,
jag har fått sug efter en impreza igen och scoutar blocket i princip varje dag nu men jag har ett dilemma som jag hoppas ni kan hjälpa mig få nån klarhet med.Jag hade tänkte mig någonstans runt 100k i budget och har mestadels sneglat åt STI av gamla modellerna (fram till 2000) då jag hade en GT99a tidigare och älskade råheten i körupplevelsen, MEN, jag är även realist och dom bilarna börjar ju faktiskt bli hyfsat gamla nu med rost och allt vad det innebär så jag sneglar även åt dom lite nyare typ 2006/2007 (absolut inte styggelsen till bil som kom 2008) men jag har aldrig kört en sådan eller har möjlighet att prova en själv så därför vänder jag mig hit för svar.
Vad är skillnaden mellan en 2000 och en 2007? Då tänker jag mer på såna grejer som inte går att hitta på tekniska data, t.ex. komfort, vägkänsla, kupéljud, hur stort leende har man på läpparna när man kör helt enkelt?
Som sagt, det jag gillade med GTn jag ägde var att den var sjukt lätt, fjädringen var stum och stötig, det var katastrofalt högt motor/avgas/turbo/insugs-ljud i kupén, man satt totalt fastklämd i dom skålade stolarna, den svängde snabbare än jag kunde ändra blicken om man pressade utan att kränga en millimeter, allmänt obehag helt enkelt om man frågar någon som kör en Mercedes. Är hawkeyen lika rå och brutal eller får man en modern och komfortabel bil om man köper en sån? (Jag hade inte ens stereo i min kom jag på, jag lyssnade bara på boxer)Tack på förhand 🙂
31 oktober, 2015 kl. 02:39 #279543Christian SDeltagareGTn jag ägde var att den var sjukt lätt, fjädringen var stum och stötig, det var katastrofalt högt motor/avgas/turbo/insugs-ljud i kupén,
låter som att den inte var direkt orginal för så jäkla hård är den inte med orginal fjädring (satt orginalben på min när jag köpte den så vet hur min var) och med orginal avgassystem låter den ju typ ingenting och med orginal luftfilterbox med snorkel så får du inget jätte insugningsljud heller, så om du jämför din gamla gt med en lite nyare som är helt orginal så är det nog rätt bra skillnad komfortmässigt och ljudmässigt.
du har ju funderat på en old age sti så jag antar att du kan tänka dig högerstyrt och då kan du ju få den här 06 http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_WRX_STI_400HK_Hogerstyrd_6_Vax_63163687.htm?ca=15&w=3 eller den här 04 http://www.blocket.se/varmland/Vacker_Subaru_Impreza_WRX_STi_62971309.htm?ca=15&w=3 som båda ligger ute för runt 100000:-
31 oktober, 2015 kl. 10:34 #279556adrenalinDeltagarelåter som att den inte var direkt orginal för så jäkla hård är den inte med orginal fjädring (satt orginalben på min när jag köpte den så vet hur min var) och med orginal avgassystem låter den ju typ ingenting och med orginal luftfilterbox med snorkel så får du inget jätte insugningsljud heller, så om du jämför din gamla gt med en lite nyare som är helt orginal så är det nog rätt bra skillnad komfortmässigt och ljudmässigt.
du har ju funderat på en old age sti så jag antar att du kan tänka dig högerstyrt och då kan du ju få den här 06 http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_Impreza_WRX_STI_400HK_Hogerstyrd_6_Vax_63163687.htm?ca=15&w=3 eller den här 04 http://www.blocket.se/varmland/Vacker_Subaru_Impreza_WRX_STi_62971309.htm?ca=15&w=3 som båda ligger ute för runt 100000:-
Den där 06an lär man ju dock ta reda på mer info om, vad för spec etc. med tanke på att den ska lämna 400hk.
31 oktober, 2015 kl. 11:35 #279544PatrikwaDeltagareNä helt original var den inte, här är min gamla:
http://www.garaget.org/?car=246762&image=2318236Har för mig att det satt andra fjädrar på, satt ett remus avgassystem på, var ett större hål gjort i torpedväggen så man skulle få in insug/turboljudet i kupén 🙂
Helst slipper jag högerstyrt, låter ju på de flesta som att man vänjer sig fort vid att växla med vänster etc, men jag tänker att det kanske blir problem att se ordentligt vid omkörningar t.ex?
Men STI fanns väl som vänsterstyrd på old age också? Eller var det bara importer?Jag tänkte också på det, 400hk men ingen information om att nåt är gjort med motorn, verkar märkligt att ens annonsera ut att den har det om man inte sen skriver detaljerna 🙂
31 oktober, 2015 kl. 11:50 #279550IggeDeltagareSTi GC8 såldes aldrig som vänsterstyrda, men vissa har konverterat dock.
400hk i en 2,5liters motor så skulle jag vilja veta om man kör på original kolvar/stakar etc.
Men skadar ju inte att ta kontakt och fråga 🙂Jag kan jämföra en original GT ’99 mot en STi ’04 (“steg 1″: 3” avgassystem, pump och mappning, ca 330-340 hästar)
GTn kändes mer alert och busig pga sämre bottenork (tydligare turboknuff) och lägre vikt.
STi’n känns lite mer sävlig i brist på bättre ordJag kan erkänna att jag saknar min GT då den gav lite mer bang for the buck och jag var inte riktigt lika rädd om den.
Däremot så är STi’n snyggare, bekvämare (AC och något bättre ljudkomfort), snabbare och lite mer balanserad/lättkörd. Kort sagt lite bättre på alla punkter (mycket på vissa) utom just vikten och effektkurvans “känsla”31 oktober, 2015 kl. 14:20 #279557clasenDeltagareAnnonsen på den där 06:an är så dåligt skriven så jag skulle inte bemöda mig med att kolla upp den ens, känns riktigt oseriöst.
Min 07:a är enligt mitt tycke väldigt rå och svinrolig att köra. Den har coilovers och lite smått lull-lull i chassit, men annars original. Den är förhållandevis tyst förutom när jag eldar på ordentligt 😉
Svinrolig bil, tror inte du skulle bli besviken.
31 oktober, 2015 kl. 14:48 #279545PatrikwaDeltagareSTi GC8 såldes aldrig som vänsterstyrda, men vissa har konverterat dock.
400hk i en 2,5liters motor så skulle jag vilja veta om man kör på original kolvar/stakar etc.
Men skadar ju inte att ta kontakt och fråga 🙂Jag kan jämföra en original GT ’99 mot en STi ’04 (“steg 1″: 3” avgassystem, pump och mappning, ca 330-340 hästar)
GTn kändes mer alert och busig pga sämre bottenork (tydligare turboknuff) och lägre vikt.
STi’n känns lite mer sävlig i brist på bättre ordJag kan erkänna att jag saknar min GT då den gav lite mer bang for the buck och jag var inte riktigt lika rädd om den.
Däremot så är STi’n snyggare, bekvämare (AC och något bättre ljudkomfort), snabbare och lite mer balanserad/lättkörd. Kort sagt lite bättre på alla punkter (mycket på vissa) utom just vikten och effektkurvans “känsla”Det var just det här jag misstänkte var fallet =( Sävlig är nog ungefär ordet jag sökte i min beskrivning innan också. Så mao, GT99a är alltså fortfarande en roligare (läs busigare och mindre fokus på komfort) bil än en de nyare WRX/STI då?
Hm jobbigt läge, får kanske överväga att skaffa en GC8 igen ändå… fattar dock inte hur dom kan vara så dyra fortfarande? Krängde min för 55k 2011, den var mer eller mindre i perfekt skick då och hade gått c:a 12k mil med full servicebok etc. och nu är dom alltså dyrare? http://www.blocket.se/varmland/Subaru_Impreza_GT_99_00__mkt_tillbehor_mdfl_61863941.htm?ca=2&w=331 oktober, 2015 kl. 14:49 #279546PatrikwaDeltagareAnnonsen på den där 06:an är så dåligt skriven så jag skulle inte bemöda mig med att kolla upp den ens, känns riktigt oseriöst.
Min 07:a är enligt mitt tycke väldigt rå och svinrolig att köra. Den har coilovers och lite smått lull-lull i chassit, men annars original. Den är förhållandevis tyst förutom när jag eldar på ordentligt 😉
Svinrolig bil, tror inte du skulle bli besviken.
Har du kört dom äldre och har dom att jämföra med? Tvivlar inte på att egentligen alla imprezor med turbo är skitroliga att köra 🙂 Frågan är bara vilken som är roligast! 🙂
31 oktober, 2015 kl. 15:28 #279551IggeDeltagareDet var just det här jag misstänkte var fallet =( Sävlig är nog ungefär ordet jag sökte i min beskrivning innan också. Så mao, GT99a är alltså fortfarande en roligare (läs busigare och mindre fokus på komfort) bil än en de nyare WRX/STI då?
Ja men nej, kan man väl säga 😛
Jätteluddigt svar…Hänger lite på vad man vill köra också. Grusvägar, vinterbus och mindre tightare vägar/banor är nog till GC8ans fördel.
Men öppnar det upp sig lite är den nyare bättreFörvisso kan jag säga att min STi med DCCD gör den betydligt mer lämplig för vinterkörning (understyr inte lika mycket och när det väl släpper bak är det lite mer kontrollerat än GTns lite mer herrejösseskast)
Vi kan säga så här: Fastän STin inte längre är min enda bil, utan att jag har en brukis att komplettera med (BMW, svåröverträffad komfort och ändå inte någon som skapar självmordstankar på kurvigare vägar), så har jag inga som helst planer på att skaffa en GC8
Så att säga att den är bättre/roligare är fel. Den har sina charmiga punkter men newage vinner helheten.DCCD, grymt trevligt när det börjar bli lite yvigare körning
Sexpetade lådan, 2-4 är relativt täta och femman och sexan är lite mer spridda för att även funka för transport
Drivning med mer fokus på bakhjulen (beror på vilken modell du väljer, men alla med DCCD har 59-65% på bakhjulen)
Styrningen: Upplever det som en lite tightare styrväxel, mindre ratt också har jag fått för mig
Bromsarna: En ganska elak ABS i kombination med bra bromsar, what’s not love? 😛 (Aluminiumgängor är svaret på frågan…)
Power: Mer knuff innan turbon kommer in och mycket mer knuff efter att turbon kommer in, inte lika tydlig effektpuckel av turbon, men den levererar fint tycker jag 🙂Jag tycker man får mer bang for the buck med en gammal, men man får dras en del med rost och lite andra brister i högre utsträckning
Newage är dock den bättre bilen i mina ögon.Men visst. Skulle jag få välja mellan min STi eller en 2 dörrars GC8 med 22b-breddning som har en välbyggd 2,5-liters motor, sexpetad låda med DCCD och fungerande ABS skulle valet vara ganska enkelt. Men då är det inte längre mer bang for the buck
(gamla DCCD-bilar saknar autoläge och ABS som jag förstår det)31 oktober, 2015 kl. 16:00 #279547PatrikwaDeltagareKör väldigt lite dedikerad buskörning egentligen, är väl mer att man ställer upp i nån öde rondell när man ändå är på väg nånstans så det är egentligen mestadels bruksbilsåka (men man vill ju ha så roligt som möjligt på vägen dit man ska) så att optimera för såna saker är egentligen ointressant.
Men ja, med tanke på att priserna på GC8orna ligger så jävla högt kanske det är lika bra att gå på nyare då det inte skiljer speciellt mycket i pris heller.
Jag menar, en GT-99 med 14k mil för 65k och en STI-06 med 7k mil för 100k? Verkar orimligt det där 🙂 Hade GTn kostat 35-40 kanske man kunde ha övervägt det och haft pengar över att lägga på godis31 oktober, 2015 kl. 17:02 #279552IggeDeltagareJag skulle utan tvekan ta en newage då 🙂
31 oktober, 2015 kl. 19:34 #279542TurbovinDeltagareDet är ju som det brukar med gamla bilar som är på väg att kanske bli klassiker. Finns det få fräscha ex kvar så brukar de fina sticka iväg i pris. En riktigt fräsch GC8 Sti Type R eller Ra ligger ju i princip i samma pengar som de där högerstyrda newage ovan.
1 november, 2015 kl. 11:29 #279558clasenDeltagareHar du kört dom äldre och har dom att jämföra med? Tvivlar inte på att egentligen alla imprezor med turbo är skitroliga att köra 🙂 Frågan är bara vilken som är roligast! 🙂
Nej jag har ju inte det.
Men det jag ville komma till var att mycket av den “råa” känslan du är ute efter går att få i en newage också. Det du inte kan få är samma vikt.
Jag kan däremot göra en liknande jämförelse med porschar. En 76:ans 911 RS mot en 07:ans 997 GT3 RS, det är precis samma grej. Den ena är en fjäder som är rå och riktigt close to the road, medan den andra är lite biffigare men med dubbla effekten och går som ett lok på vägen.
Imo finns det ingen av dem som är bättre, de är bra på sina egna vis båda två. Tycker det hänger på smaken vad man själv föredrar.
Men är du osäker, se om du kan få provköra en newage och se om du gillar det eller inte helt enkelt så vet du själv.
1 november, 2015 kl. 15:14 #279554zoookeyDeltagareJag undrar varför kostar skatten 2400kr på dendär hawkeye? Har en hawkeye själv och skatten kostar 3500kr
1 november, 2015 kl. 15:22 #279553IggeDeltagareKan importen påverka?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.