- Detta ämne har 7 svar, 1,461 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 10 månader sedan av Zlasher.
-
FörfattareInlägg
-
25 januari, 2014 kl. 19:03 #31745Calle ZDeltagare
Hej
Jag Heter Calle och velar mellan en Golf r32 och en Impreza WRX STI, eller en kanske bara en WRX. Golfen har ju sin DSG låda som folk avrådeer från. Vilket är synd då det är en kanonbil övrigt.Ni som kör Impreza gör det såklart för att ni heller föredrar den bilen och jag förställer mig att ni vet både för och nackdelarna med den.
Nu till mina frågor:1. Jag tittar på en -08 och uppåt, är det något särskilt man ska se upp med?
2. Har Subaru problem med rost, om ja, från vilket årtal isf.
3. Är STI:n värd sitt pris jämnfört med WRX:en. Går WRX:en och chippa så bitarna håller?
4. Finns det något som brukar rasa i motor eller låda som inte är en tillfällighet utan något som oftast inträffar vid vissa miltal?
5. Vilket försäkringsbolag är att föredra? Jag vet att det är mycket där som spelar in men något borde sticka ut bland flertalet subaruägare.
Ja som ni hör är jag inte särskilt kunnig om Subaru, vilket jag tror ni är. Så om någon hade lust att ge mig några tips vore jag MYCKET tacksam
Tack på förhand.
mvh Calle som förhoppnings snart är subaruägare d—0.o—b26 januari, 2014 kl. 11:52 #264420clasenDeltagare1. Köp sv-såld så ska det vara lugnt. Akta för usa-import, händer (precis som många andra märken) att det är fullagade krockade bilar… Annars är det väl inget särskilt.
Om du köper en trimmad bil, se till att den är seriöst mappad. Om bilen är annat än original i drivlinan och omappad kan motorn må dåligt.
2. Rost vågar jag inte såga så mycket om. Min (-07:a) har aldrig gått vintertid ;). Men köper du en svensksåld bör rostskyddet hålla samma kvalité som övriga bilar. Sen beror det ju på hur du brukar bilen. Plöjer du massor med saltslask varje vinter utan att se över bilen, då blir jag inte förvånad om det blir rost ändå.
3. Ja. Nöjer man sig med wrx:ens prestanda är den ett bra köp. Men allt på sti:n är bättre. Nästan skottsäker låda, övriga drivlinan, bromsar osv. Folk som bygger på wrx:er får i princip byta allt till sti:grejer 😉
4. 2,5l motorn är känd för dåliga kolvar. Har varit så ända sedan den lanserades, och jag har inte hört att det blivit bättre. Dom spricker mellan kolvringarna…
Vill man ha en schysst sti med 2,5l motor skulle jag säga att det är värt att riva motorn och sätta i smidda kolvar i förebyggande syfte. Kolvarna är inte särskilt dyra och det går att få jobbet gjort ganska billigt om man känner någon. På subaru kostar det svinmkt.
5. Ingen aning. Min står på folksam iaf men har en del mängdrabatt mm
26 januari, 2014 kl. 18:30 #264422Calle ZDeltagareTack för tipsen. Förstod dock inte riktigt hur du menade med mappar motor och drivlinan. Jag misstänker att du menade att bilen måste ha förstärkt drivliga för att palla med mer effekt, vilket i sig är rätt logiskt.
Ja det lutar åt en wrx sti faktiskt, gäller bara att hitta ett välvårdat ex och inte ett sönderskruvat vrak.
Har wrx sti AUX/USB uttag, eller är det extra utrustning?:confused:
Med vänlig hälsning, Calle
26 januari, 2014 kl. 19:53 #264418adrenalinDeltagareJag har tittat på R32 innan jag köpte mig en STi, kan säga att valet är ganska självklart 😉 STi är enligt mig den bästa bilen man får inom prisklassen. Drivlinan är riktigt bra, och klarar en hel del effekt (väldigt stor skillnad jämfört med en vanlig wrx) Dessutom har den grym potential för mer effekt.
Borde inte vara några problem att hitta en i fint skick, se till att den är fullservad bara!
27 januari, 2014 kl. 00:56 #264421clasenDeltagareTack för tipsen. Förstod dock inte riktigt hur du menade med mappar motor och drivlinan. Jag misstänker att du menade att bilen måste ha förstärkt drivliga för att palla med mer effekt, vilket i sig är rätt logiskt.
Ja det lutar åt en wrx sti faktiskt, gäller bara att hitta ett välvårdat ex och inte ett sönderskruvat vrak.
Har wrx sti AUX/USB uttag, eller är det extra utrustning?:confused:
Med vänlig hälsning, Calle
Nej, alltså drivlinan är inga problem alls (särskilt inte på en sti). Originallinan pallar 400 hjulhästar utan problem, säkert mer.
Det jag menade var motorn. Om man byter avgassystem, luftfilter eller kanske dumpventil och inte mappar om motor ( alltså ställer om bränsleinsprutningen ) riskerar motorn att få fel blandning och ta skada. När man byter avgassystem tenderar motorn att gå lite torrare och man kan få laddspikar om jag inte missminner mig.
Därför är det viktigt att OM du köper en bil som inte är helt original i motorn, så är det viktigt att kolla så bilen blivit mappad efter alla ändringar. Det är inte alls ovanligt att man stöter på bilar som fått nya avgassystem utan mappning och det är som sagt inte helt bra.
27 januari, 2014 kl. 01:39 #264423Calle ZDeltagareAha då är jag med på hur du menade.
Jag har bestämt mig nu, det blir en WRX STI 😀Hoppas jag hittar nåt bra exemplar bara. Jag ska hålla er underrättade. Tack så mycket för era svar.
mvh
Calle27 januari, 2014 kl. 11:06 #264419adrenalinDeltagareAha då är jag med på hur du menade.
Jag har bestämt mig nu, det blir en WRX STI 😀Hoppas jag hittar nåt bra exemplar bara. Jag ska hålla er underrättade. Tack så mycket för era svar.
mvh
CalleDet gör du helt rätt i d—0.o—b
28 januari, 2014 kl. 09:33 #264417ZlasherDeltagareBra val av bil! Riktigt roliga och finns som sagt potential att bygga vidare på.
Heads up är kolvringarna på dessa 2.5 liters motorer. En felaktig programvara gjorde att många bilar har rasat.
Det kom en uppdatering. Men är inte säkert att alla bilar blev uppdaterade.
Och kolvringarna kan redan ha tagit skada. Jag med många andra har fått våra motorer rasade. Med orginal effekten.
Men annars är de riktigt trevliga bilar. Speciellt efter en ommappning med Ecutek racerom! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.