SSC Allmänt snack Allmänt småprat Tips i säljestrådar – vara eller icke vara?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    SecretAgentMan
    Deltagare

Hej!

Det finns ibland lägen där det kliar i fingrarna att skriva i säljestrådar (bl.a.) där man vet att det man skriver inte kommer gagna säljaren, utan ”skydda” köpare från att dra på sig eventuella problem.
      Det blir en liten konflikt där man inte vill ställa till det och sabotera affärer för andra, men samtidigt vill man ogärna se folk köpa fel saker som kommer ställa till det förr eller senare.

Om alla visste vad som var rätt/fel att göra så skulle det rensa ut sig självt, men vårat forum har en go’ blandning av köpglada nya ägare både med och utan förkunskaper, och gamla sargade veteraner som en annan. :+ 😀

Förhoppningsvis är alla vuxna människor och ansvariga för sina egna handlingar, men jag vill gärna att jag får hjälp med rätt/fel den dagen jag ger mig in i en ny värld av prylar.

/J

simo
      Deltagare

Ser man till klubben o dessa intressen så är det ju att underlätta ägandet för medlemmarna, vilket borde innebära att säljer ngn krapp så bör alla veta detta.
        Men detta är ett öppet forum, så lite intressekonflikt blir det…

/U – kanske en sluten medlemsdel är en lösning…

Mats
        Deltagare

Där kom K&N med en ide som jag funderat på en längre tid.
          Rätt många forum har ju en del som endast betalande medlemmar har tillgång till. Det känns om ett ganska bra koncept där man kan sprida information i klubben som inte är menad för allmänheten.

Går det ens att göra i vårat forum eller krävs det en uppgradering?
          Ozo?

Mats GBG
          Regionsansvarig Göteborg

STIred
          Deltagare

Håller delvis med, har ibland själv varit sugen på skriva kommentarer i vissa säljtrådar, men samtidigt tycker jag att ska man lägga stora pengar på saker och ting är det ens egna ansvar o ta reda på om det funkar eller ej, om priset är rätt, etc….

Det gäller bara fråga, jag tror de flesta på forumet svarar mer än gärna på frågor om de bara kan svara. Eller annars lägga nån timma leta runt på nätet så får man oftast svar på många av sina funderingar…. men vissa orkar inte ens göra det, och då tycker jag lite att man får skylla sig själv om/när det blir fel….

OzO
            Deltagare

Går det ens att göra i vårat forum eller krävs det en uppgradering? Ozo?

www och bbs har olika databaser utan koppling i dagsläget. Det betyder att jag manuellt måste klicka för vilka användare som skall få tillgång till en sluten avdelning, likt avdelningen för styrelsen. Det går men det är ohållbart (med tanke på min arbetsmoral/tempo :+).

Ett alternativ är att fixa ett skript som körs varje natt som uppdaterar forumets databas med nya medlemmar. Det kan gå iofs… så mitt svar blir ”det krävs en uppgradering”! 🙂

/G
              _____
              ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::

Niklas
              Deltagare

Så svårt kan det väl inte vara Ozo, bara betalande medlemmar får tillgång till avdelningen. Det är väl inte så många betalande medlemmar som joinar klubben varje dag…eller förstod jag dig fel?

frippe
                Deltagare

man kan ju linda in sitt påpekande lite snyggt i tex en fråga.

Tex.. ”Passar verkligen dendär k*p*l*n*g*n på en GT utan modd?”

ja ni förstår vad jag menar. 🙂

/F

OzO
                  Deltagare

Så svårt kan det väl inte vara Ozo, bara betalande medlemmar får tillgång till avdelningen. Det är väl inte så många betalande medlemmar som joinar klubben varje dag…eller förstod jag dig fel?

Jag sa inte att det var svårt. 🙂
                    Jag säger att manuellt arbete inte funkar för mig i dagsläget.
                    Ett skript som körs på natt kan fungera, men det bygger på att folk fyller i sitt medlemsnummer i sin profil (detta kanske iofs också kan göras automatiskt OM man anger samma användarnamn som på sin medlemssida på www så jag kan matcha det).

/G
                    _____
                    ::::: | ”I would be unstoppable… if I could just get started!” | :::::

Niklas
                    Deltagare

Det skulle funka, eller om du delegerar över ansvaret till tex medlemsansvarige. 🙂 Fast det är kanske inte så enkelt att vem som helst kan fixa detta, krävs kanske lite knackerier i databaser och filer?

.zip
                      Deltagare

Jag håller helt och hållet med jerry.
                        Jag själv har behövt hjälp ett par ggr, men dett har jag fått hjälp med av jerry via pm.
                        Självklart finns det väl ingen som köper en turbo som har spunnit på i 20k mil, men när det kommer till mer avancerade saker så är nog alla tacksam för all hjälp.

//.zip

Sasse
                        Deltagare

Hurvida priset är det rätta eller ej är upp till köparen att avgöra, precis som Raul säger. Det är inte speciellt svårt att leta upp nypris/begpris på delar bara man lägger manken till.

Däremot, hävdar säljaren öppet i tråden att pryl A passar på Impreza modell B och någon är 100% säker på att detta inte stämmer ser jag inget fel i att öppet påpeka att så är inte fallet.

Har säljaren tidigare sålt prylar som varit utlovade att hålla en viss kvalité men inte gjort det, eller på något annat sätt varit en dålig säljare, kan man PM:a detta till eventuella köpare, det är ju fullt frivilligt att både PM:a och, som köpare, ta till sig det som står.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.