SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tips och trix önskas inför nermontering av växellåda

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
  • Författare
    neriksson666
    Deltagare

som topic lyder och allt är välkommet, och samt inför montering.
      dock inget akut men jag kommer inom snar framtid att ta ner lådan.

bilen ifråga är en GT my00.

har sökt men hittar nästan inget mat nyttigt förutom just den där axeln som sitter ”gömd” som man måste ha en m10 för att få ur (eller hur det nu var)..

tex en fundering som jag har just nu.. hur får man lös drivaxlarna?

så posta era erfarenheter så jag får liiiite ”teoretiskt kött” på benen innan jag hoppar på hemskheten med att ta ner lådan
      😉

Dawn
      Deltagare

som topic lyder och allt är välkommet, och samt inför montering.dock inget akut men jag kommer inom snar framtid att ta ner lådan.bilen ifråga är en GT my00.har sökt men hittar nästan inget mat nyttigt förutom just den där axeln som sitter ”gömd” som man måste ha en m10 för att få ur (eller hur det nu var)..tex en fundering som jag har just nu.. hur får man lös drivaxlarna?så posta era erfarenheter så jag får liiiite ”teoretiskt kött” på benen innan jag hoppar på hemskheten med att ta ner lådan 😉

Den där bulten är en m6, 10mm nyckelvidd på skallen. Den får du ju ha med dig själv.
        Drivaxlarna har låspinnar i sig, islagna i den färgade delen(grön på min, är det de på alla?) mot lådan. Bara att slå ur. Du behöver ta bort bultarna på det nedre stötdämpar fästet ute vid hjulen för att kunna vika ut axlarna tillsammans med hjulnav och allt. Övre bulten är exentrisk, reglerar Cambervinklen lite. När du lossar lådan så kommer motorn att resa sig, vinklen på motorn kommer att bli mer vågrätt om man säger så. Jag brukar sätta en träkloss i lagom längd mellan motorn och den övre kylarbalken för att undvika att den reser sig. Växelspaksdelen är lite krånglig att förklara hur det sitter, det är nåt man måste tänka på hur det sitter när man plockar ner det. Vidare så bör man tömma lådan på olja innan man lossar kardanaxeln, dt kommer nämligen olja ut där annars.
        Har nog inte skrivit allt baa och veta bara det jag kom på i skrivande stund. Lycka till iallafall

Visar 2 inlägg - 1 till 2 (av 2 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.