SSC Allmänt snack Allmänt småprat Tips på bra stenläggare?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Niklas
    Deltagare

Jobbar du som eller känner du någon som är en bra stenläggare?

Vi skall lägga nya stenar på framsidan av huset ut till vägen och jag funderar på att lyxa och betala någon för att göra jobbet åt mig för en gångs skull och istället spendera tid med familjen istället för att ständigt renovera och fixa.

Alla tips på stenläggare i eller kring Vallentuna, Täby, Väsby (norr om Stockholm alltså) är av intresse.

Om det är av intresse / spelar roll så är det väl ungefär 15-20kvm yta och det skall läggas ca 20x10cm tumlad sten.

Sten fixar jag, så vidare du / din kontakt vill sköta den biten också.

Grusdraparn
      Deltagare

Jag är numera en jäkel på stenläggning, efter 110 kvm så börjar man få kläm på det. Behöver bara köpa nya fingertoppar nån stans för dom är slut, kom också ihåg att stenkap, rondell osv är för kärringar. 😉

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album453/Klas_delar_sten.jpg

/Klas – strax väst om Stockholm

Niklas
        Deltagare

Så du har lagt det själv? Några större problem eller det gick smärtfritt? Trevlig bild, väldigt rakt och cleant snitt du fick där…utan hjälp av hjälpmedel. 😛

/N – uggleanaren i mossen

rickey
          Deltagare

Stenläggarna kan sitt!

Jag har lagt en herrans massa sten runt vårt hus här hemma och det är egentligen inte så svårt om man tar sig god tid att göra det och paddar underlaget ordentligt.

Se så vackert det blir när det kommer lite snö ovanpå!
            http://www.rickey.se/fotoalbum/2006_03_01_vintriga_bilder/IMG_5411.JPG

Grusdraparn
            Deltagare

Det var inga större problem, men som Rickey säger använd en padda före och efter läggningen och var noga med underlaget. Det tog oss ca en vecka effektiv tid att göra det. Det finns massor med bra beskrivningar på hur man ska göra, bl.a. Benders har lite sånt på sin hemsida.

/K – som hyrde även en stenkap… 😉

Niklas
              Deltagare

Padda kommer att hyras, om jag inte lejer bort jobbet. Kapa sten gör jag med vinkelkap och stendelarskiva…eller det är inget ni rekommenderar?

Grusdraparn
                Deltagare

Padda kommer att hyras, om jag inte lejer bort jobbet. Kapa sten gör jag med vinkelkap och stendelarskiva…eller det är inget ni rekommenderar?

Jodå, det funkar fint men tar lite längre tid. Jag hyrde ett riktigt sågbord för några hundringar eftersom det var rätt mycket sten som skulle kapas.

/K

abacus
                  Deltagare

http://www.brabyggare.se/?gclid=CMH86-_FkpUCFQs4QgodZiMFgw

hör dom kör en reklam varje dag i radio, kanske kan vara något om du ska leja bort det…

Niklas
                    Deltagare

Hade en plattläggare på besök idag som skulle ha 14000kr för jobbet inkl material. Tyckte det var lite väl. 7000kr gick han ner till om jag fixade fram stenen. Med andra ord skulle han ha 3500kr i fraktkostnad eftersom vi kom fram till att stenen skulle gå på runt 3500-4000kr. Får se om vi lyxar och lejer bort jobbet eller om vi gör det själva. Runt 18kvm är det som skall göras…

rickey
                      Deltagare

Det är rätt roligt när man är klar och tittar på det och vet att man gjort det själv!

Lycka till! 🙂

Niklas
                        Deltagare

Än så länge har vi gjort all renovering själva, nytt kök, nytt golv i kök och vardagsrum, målat alla rum, målat två trappor, byggt två trädäck, gjort om trädgården, satt staket, tvättat taket, … så jag har en del att vara stolt över ändå. 😉 Men visst och det lutar lite åt att göra det själv faktiskt.

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.