SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tips på utbytesturbo till WRX STI 05

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Wiklundh
    Deltagare

Tycker oxå original brembos är grymt effektiva med bättre belägg och skivor.
      (Har därimot läst på nätet och i tidningar om folk som tycker det är dax att skaffa nya stoppare vid 400Hk.)
      Ska bli roligt att se vad du gör med din bil framöver. 🙂

pannan
      Deltagare

STI Red vad kör du för uppsättning på din bil?

mvh
        J

STIred
        Deltagare

STI Red vad kör du för uppsättning på din bil?mvhJ

Jag kör med mina originalbrembo, funkar hur bra som helst tycker jag både bana konbana, småvägar, etc.

Tror inte det är värt byta bromsar helt och hållet då orig sti bromsarna är grymt bra, får nog köpa mycket dyra grejer om man ska få bättre…

Man får dock byta belägg lite oftare…. och skaffa bra bromsvätska…

Jag har för tillfället originalbelägg men går inte köpa original i längden, är för jäkla dyrt om man ska byta ett par ggr per år, så håller på leta efter billigare, dock ska de vara minst lika bra. Måste byta både vätska och belägg nu under vintern.

Mitt tips är testa själv sen när bilen färdigtrimmad hur det funkar med originalbromsarna, med fräsha belägg och fräsh vätska 😉

Hoppas du får klart bilen nu till våren 🙂

Edit: istället för byta bromsar lägg pengarna på bussningar och kanske coilovers, gör grymt stor skillnad 🙂

Strat
          Deltagare

Byta bort brembo-oken kostar nog bara pengar 😉 Däremot skulle en trevligare skiva på alu-nav och tuffare belägg öka prestandan rejält.

STIred
            Deltagare

Koppling blir det senare också men original fungerar nog ett tag om man inte misshandlar den totalt 😉

Min origkopplng håller än, luktar dock som fan nästan jämt. Har kört några raktframrace, bana men funkar som sagt än… har iofs en ny hemma som ska sättas dit i vinter/vår.

Men man behöver ju ingen jättedyr koppling, ska du ha runt 400hk kommer du ha ca 500Nm vrid, en organisk exedy ska klara det utan problem, ligger på ca 5000-6000kr i sverige, ska dessutom vara ungefär som originalkopplingen i känsla, svänghjul behöver du inte byta heller, finns vettigare saker lägga slantarna på i så fall 😉

Egentligen helt onldigt köpa en koppling för 15-20000kr om man nu inte har 550+ Nm vrid…. Även då går säkert hitta bra prylar till vettigare priser.

STIred
              Deltagare

Byta bort brembo-oken kostar nog bara pengar 😉 Däremot skulle en trevligare skiva på alu-nav och tuffare belägg öka prestandan rejält.

Jepp skiva funderar jag lite på själv, får väl se lite under året vad som händer, ska testa lite rejälare belägg först dock 🙂

Janne248
                Deltagare

Ursäkta lite OT:

….. plus andra slangar iom att jag har 50% rabatt på just bromsslangar.

50% rabatt på bromsslangar som kostar 1100:- kan väl knappast vara anledningen som gör att man byter när man snackar om att köpa turbos för 20kkr?

Mer OT:

Performance Friction i USA har ju denna skiva som troligen är väldigt trevlig med rätt belägg:
                  http://www.automotorsport.se/uploaded/image/2005/9/7/PFC-Racedisc-DD.jpg

/Janne – som skall vara tyst och sluta med OT och gå hem från jobbet.

Mats
                  Deltagare

Ett tips kanske:
                    http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=482993

Mats GBG
                    Regionsansvarig Göteborg

STIred
                    Deltagare

Ett tips kanske:http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=482993Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Verkar rätt sjysst, pruta några pund så är det nog ett givet köp med tanke på vad de kostar nya, har ju knappt gått nåt…. sen är ju huset rött på dem :7, så bilden är nog lite missvisande, borde vara rött iaf, beror lite när han köpt den, men det är lätt kolla upp…

Kvarnis
                      Deltagare

Conrad är dock dålig på att pruta vad jag vet 😉

en ny 20G ligger runt £900 och då har du även garanti, så igentligen ett lätt val tycker jag 😀

pannan
                        Deltagare

Janne:

Performance friction skivorna är riktit nice men de passar inte på 05:an ännu vad jag har förstått.

Bytte belägg förra veckan då till vanliga EBC gröna och måste säga att bromsarna blev mycket bättre än innan. Dock vet jag inte hur beläggen står sig jämtemot dyrare Pagid, PF m.m men jag är kanonnöjd hittills.

Någon här som vet vad en IHI-V22 turbo är? Feedback tack 🙂

pannan
                          Deltagare

http://bbs.scoobynet.co.uk/showthread.php?t=484146

Så här blir det när allt är klart..

STIred
                            Deltagare

Janne:Performance friction skivorna är riktit nice men de passar inte på 05:an ännu vad jag har förstått.Bytte belägg förra veckan då till vanliga EBC gröna och måste säga att bromsarna blev mycket bättre än innan. Dock vet jag inte hur beläggen står sig jämtemot dyrare Pagid, PF m.m men jag är kanonnöjd hittills.Någon här som vet vad en IHI-V22 turbo är? Feedback tack 🙂

Tror inte att du klarar några 400hk med en vf 22, flödar ca 480-490cfm vilket i bästa fall är runt 380hk… lite olika bud där tror jag, men något de flesta är överens om är att den är rätt så laggig.

Effektmässigt har jag sett att folk har jämfört den med vf30 dock flödar vf22 aningen mer och håller bättre uppe i varv, men är mycket lagigare som sagt.

I så fall hade jag nog hellre valt en av de turbona som Jerry eller Kvarnis rekommenderade dvs en td05 eller motsvarande.

En annan hyfsad turbo är PE18xx (power entreprise) tror PE1820 är rätt lik aps sr40 prestandamässigt, kanske aningen lägre maxflöde men ska fortfarande klara av ge en liten bit över 400hk

Har f.ö. beställt nya bromsbelägg med(carbotech) 🙂

pannan
                              Deltagare

Tror inte att du klarar några 400hk med en vf 22, flödar ca 480-490cfm vilket i bästa fall är runt 380hk… lite olika bud där tror jag, men något de flesta är överens om är att den är rätt så laggig.Effektmässigt har jag sett att folk har jämfört den med vf30 dock flödar vf22 aningen mer och håller bättre uppe i varv, men är mycket lagigare som sagt. I så fall hade jag nog hellre valt en av de turbona som Jerry eller Kvarnis rekommenderade dvs en td05 eller motsvarande. En annan hyfsad turbo är PE18xx (power entreprise) tror PE1820 är rätt lik aps sr40 prestandamässigt, kanske aningen lägre maxflöde men ska fortfarande klara av ge en liten bit över 400hkHar f.ö. beställt nya bromsbelägg med(carbotech) 🙂

Ok, tackar för infon. Det viktigaste för mig är att det är bolt-on. Orkar inte bygga om för mycket som man fick göra på förra bilen.

Kvarnis
                                Deltagare

VF22 är urgammal turbo, den är känd för att gå sönder vid höga laddtryck.

Med tanke på att du har 8K rpm att tillgå skulle jag starkt fundera på en 20G, dom är rättkurs på att det funkar mycket bra.

Nästa steh i strolek skulle bli för laggig för en gatbruk.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.