- Detta ämne har 16 svar, 2,697 deltagare, och uppdaterades senast för 8 år sedan av Thornblom.
-
FörfattareInlägg
-
24 november, 2016 kl. 17:28 #35120CralleDeltagare
Tjena
Min GT från 98 som har rullat över 26000 mil började för någon vecka sedan att gå väldigt varmt (nästan koka utan termostat).
Och efter att jag plockat bort vattenpumpen och konstaterat att den inte va nå fel på så blir det nu Toppackningarna och nya Ram & vevlager.När motorn ändå är ur tänkte jag höra med er erfarna Subaru skruvare om det är något mer “bra att göra”?
Jag har ingen jätte budget så nå smidda kolvar och stakar blir det tyvärr inte.
Jag har inte tänkt plocka så mycket hästar ur den heller, men över 300hk vore ju trevligt.Vad ska man har för tjocklek på packningarna tex?
Med vänlig hälsning Christer
24 november, 2016 kl. 19:12 #285247TurbovinDeltagareNytt oljekyl/värmeväxlare “oil modine” är ett måste iaf.
25 november, 2016 kl. 08:19 #285257CralleDeltagareÄr den som sitter där (original?) värdelös eller?
25 november, 2016 kl. 11:22 #285248TurbovinDeltagareAbsolut inte om du mest kör gata. Men den är typ helt omöjlig att få 100% ren invändigt om man kört lagerras så köp en ny original.
25 november, 2016 kl. 16:38 #285246KvarnisDeltagareRiver du är smidda kolvar å Stakar en rätt liten pengar ändå. Du måste ha ny topp bultar packningar
Du måste byta kolvringar.Det var nån som sålde en smidd botten för 8k på FB ssc köp/sälj.
Blir nog inte billigare än så.27 november, 2016 kl. 14:17 #285258CralleDeltagareTjocklek på packningen då?
Hittade olika kitt med 1.3 mm stålpackningar. Bra eller ej?28 november, 2016 kl. 10:42 #285252ThornblomDeltagareTjocklek på packningen då?
Hittade olika kitt med 1.3 mm stålpackningar. Bra eller ej?Kör 1.3 stål på min STi.
Övrigt: Gör rent allt. Alltså sjukhusrent. Koppling t.ex. Om du ska ner med toppar så samma sak där, se till att det tok-rent. Min sinter vart som dag och natt efter jag rengjort den 🙂
Dra allt i moment utefter bultstandard om manual inte anger något. Kolla packningar vid grenrör/turbo/up-pipe. Behövs oftast inte köpas nya, men skrapa rent dom och gägga på avgaspasta på bägge sidor. Byt bultar där i samband med det.28 november, 2016 kl. 15:36 #285249Christian SDeltagareKolla packningar vid grenrör/turbo/up-pipe. Behövs oftast inte köpas nya, men skrapa rent dom och gägga på avgaspasta på bägge sidor. Byt bultar där i samband med det.
nejnej ingen jävla avgaspasta, då kommer det garanterat läcka då det är svårt att få det jämt.
har aldrig använt det och har aldrig haft något läck.28 november, 2016 kl. 20:59 #285253ThornblomDeltagarenejnej ingen jävla avgaspasta, då kommer det garanterat läcka då det är svårt att få det jämt.
har aldrig använt det och har aldrig haft något läck.Nya packningar är såklart bäst d—0.o—b
4 december, 2016 kl. 10:51 #285259CralleDeltagareDå får det bli ett komplett packningskitt med 1.3mm stålpackningar.
Jag har tänkt att plocka ner allt som går att plocka bort och köra det i motordelstvätt så det kommer bli sjukhusrent 😉Funderar även på att byta kamrem och alla rullar när jag ändå är där och pular (tidigare äga sa att den va ny bytt men tycker det rasslar ganska bra om rullarna)
Men när jag söker på “EJ20T timing belt kit” på Ebay så står det 02-09
Det borde väll vara samma på alla EJ20T motorer??5 december, 2016 kl. 08:57 #285254ThornblomDeltagareFunderar även på att byta kamrem och alla rullar när jag ändå är där och pular (tidigare äga sa att den va ny bytt men tycker det rasslar ganska bra om rullarna)
Men när jag söker på “EJ20T timing belt kit” på Ebay så står det 02-09
Det borde väll vara samma på alla EJ20T motorer??Nja. Det är olika varianter där. GT 99 och framåt har EJ205 och du har väl någon variant av EJ20K kanske.
6 december, 2016 kl. 06:56 #285250Christian SDeltagaredet är som sagt inte samma på alla, dom tidiga har en typ av spännare till kamremmen sen bytte man till en annan och 99 bytte man konsollen som remspännaren sitter på och det för att det from 99 även sitter ett litet löphjul/brythjul på den och då ser det ut som på bilden nedan
du hittat kamremmar till bra pris här http://www.importcarparts.co.uk/parts?page=1&cat=96&sub=97&sec=143&var=25&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart==
6 december, 2016 kl. 19:02 #285260CralleDeltagareFantastiskt med kunnig folk att ta hjälp av d—0.o—b
En till fråga… Jag letar “ACL Race Main Rod Bearing” och får fram till 2.2 motorn -1998.
Även om det står tex “ACL RACE STD MAIN ROD ENGINE BEARINGS FOR SUBARU EJ18 EJ20 EJ205 EJ22 EJ25 EJ257” i annonsenSkiljer det sig på lagren där också?
(Börjar kännas som när man hade Ford Ecort LX… det va knappt tändstift från andra modeller som passa på den) :p6 december, 2016 kl. 21:27 #285251Christian SDeltagareProblemet är att det finns 2 olika storlekar beroende på vilken diameter det är på vevaxeln, du kan kolla i min annons här http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?t=95347&highlight=Vevlager
7 december, 2016 kl. 08:34 #285255ThornblomDeltagaresom Christian sa, det finns två olika storlekar. Jag råkade köpa för EJ205 till min STi som har EJ20K. Sjukt drygt.. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.