Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34418
    Bewbis
    Deltagare

      Snart framöver blir det att jag bygger mig mitt egna avgassystem till bilen.
      Komme köra 3″ från kissen till “Y-splitten” sen 2,5″ bak till x2 4″.

      Men det jag undrar är, krävs mappning om jag kör catless?
      Samt jag är sugen på att få det “stututut” ljudet, vad krävs för att få det?

      Ni får gärna dumförklara mig, idiotförklara mig osv. Jag vill bara ha hjälp med olika
      saker!

      Samt, om man skall uppgradera turbon (sätta större ofc) vilken skulle ni rekommendera?

      Bil: Impreza WRX STI 2013 (STI Racing)

      Pussar Robin

      #280734
      Igge
      Deltagare

        Mappning är att rekommendera om du kör utan kisse, speciellt på en 2,5a

        Förstår inte vilket ljud du menar.
        Kvitterljudet vid avslag eller?

        #280737
        Bewbis
        Deltagare

          Mappning är att rekommendera om du kör utan kisse, speciellt på en 2,5a

          Förstår inte vilket ljud du menar.
          Kvitterljudet vid avslag eller?

          Tackar för svaret när det gäller kissen!
          Men skulle du rekommendera 3″ hela vägen eller
          blir det annat med 3 samt 2.5?

          Kvitterljudet!

          EDIT: http://youtu.be/Wzl4LMfnMJU <--- Det ljudet som låter "stutut" lite smått!

          #280735
          Igge
          Deltagare

            Jag har 3″ från turbon och det är lite onödigt högljutt på långfärd trots två dämpare och en rejskisse
            Är man inte ute efter effekten så duger 2,5″ tycker jag. Iofs har jag en äldre modell så du kanske kan köra 3″ och ändå ha plats för fler/större dämpare

            Är du ute efter effekt behöver du mappa.

            Kvitterljudet kommer från att tävlingsbilar körde utan dumpventil. För att få det är det bara att fixa en täckplåt för dumpen
            Detta är dock inte helt snällt mot turbon, går att köra ganska länge och hårt med den setupen, men det är erkänt hårdare mot kompressorn, vissa säger även lagret (speciellt glidlagrad turbo)

            Sedan finns det eftermarknadsalternativ till dumpventilen som imiterar det ljudet (han på filmen hade en sådan). Dock är de oftast (alltid?) atmosfäriska (s.k. öppen dump, istället för återcirkulerande)
            Detta är inte den optimala typen för Subarus styrsystem (funkar bättre om du inte kör med luftmassemätare)

            Ljudet kan även uppstå när du har en dump som är lite seg/hård som gör att du dumpar en del genom kompressorn

            Rätta mig om jag har fel 🙂

            #280738
            Bewbis
            Deltagare

              Jag VILL att det ska vara högljutt! Men eftersom jag fortfarande har
              nybilsgaranti så kan jag inte göra FÖR mycket just nu.. Samlar bara på
              mig info samt material/delar som skall på såfort den försvinner!

              3″ den turbon lär komma för mig också! Fast jag kommer nog köra catless
              istället för rajsmise!

              Just nu har jag faktiskt en öppen dump, men då låter det bara ett enda stort “pys”
              vilket får mig till att tro att jag har en “pysventil” och inte en “dumpventil”!

              Har du något tips om vart man kan få tag på extraktorgrenrör till min modell? Jag har letat ÖVERALLT
              och jag lyckas fan inte hitta..

              #280736
              Igge
              Deltagare

                Pysventil är något helt annat så det blir bara förvirrande att kalla det för det.

                Det vanliga är att få ett pys, men som sagt kan man ha en för slö dump som gör att lite går emot kompressorn eller en som är gjord för att ge kvittrandet

                extraktorgrenrör brukas gå under namnet “equal length header” så testa söka på det 🙂

                Jag röstar ändå för en kisse slipper man byta inför besiktningen 🙂

                #280739
                Bewbis
                Deltagare

                  Pysventil är något helt annat så det blir bara förvirrande att kalla det för det.

                  Det vanliga är att få ett pys, men som sagt kan man ha en för slö dump som gör att lite går emot kompressorn eller en som är gjord för att ge kvittrandet

                  extraktorgrenrör brukas gå under namnet “equal length header” så testa söka på det 🙂

                  Jag röstar ändå för en kisse slipper man byta inför besiktningen 🙂

                  Får väl testa spänna åt min pys så får vi se vad som händer!

                  Tackar så mycket! Ska se vad jag kan hitta!

                  Nejfan! Catless! Tar bara två minuter att slänga upp den ändå!

                  Men tackar för all hjälp!

                  #280740
                  Zeppp3
                  Deltagare

                    Ska man vara petig så kallas extraktor för “long tube header”, där header är just grenrör.
                    Sen så kommer en “equal length” att ta bort boxerljudet.
                    Men det “krävs” om du har en twin-entry turbo.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.