SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Tips&Råd åt mitt nuvarande projekt

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    timpO
    Deltagare

Hallå i stugan!

Jag tänkte bara höra lite vad ni skulle ha gjort i min sits..

Topplockspackningen rök för någon månad sedan och i samma veva så bestämde jag mig för att bygga värre!

Jag hade tänkt bygga för ca500hk (för gata) med hjälp av smått och gott. (kolvar,stakar,racelager,arpbult,spridare,turbo etc etc)

Nu har jag införskaffat mig ett shortblock från Irland med Cosworth kolvar, K1 stakar och Acl-lager samt turbo (GT3076) med uppipe och extern wastegate.

Nu börjar jag få beslutsångest om jag ska köra med org turbon etc för denna sommar och fixa resten i vinter istället…. Så byter jag blocket, ny kamrem, 11mm eller highflow oljepump, arp-bultar till topparna samt värre TMIC eller FMIC och mappar för sweatspoten för turbon och spridarna.

Då har jag spridare, fuelrails, oljekylare etc kvar för vintern istället.

Hmmm, hur skulle ni gjort i min sits? Vill gärna hinna åka något innan vintern och byter jag turbosetup etc så kommer säkert fler grejer dyka upp på vägen som drar ut på tiden.

Mvh
      Vilsen Timmy 🙂

Gilarski
      Deltagare

Om motorn är startklar & du vill köra så släng in grejerna 🙂

Att fixa allt tar tid, om du (till motsats mot mig) har gott om tid så kan du säkert plocka ihop de där grejerna på en-två veckor (heltid) men som sagt, vill du köra så nöj dig med det du har.

En mappning bör du förståss kosta på dig, så du inte får motorras.

timpO
        Deltagare

Jag tänkte göra allt som är krångligt till att börja med och fundera på detta under tiden. Nytt block med kolvar etc och sen spara allt som går att göra utan att plocka ur motorn till sist 🙂

Jag skrev nog kanske inte med mappning men det är självklart! När jag endå har värre innehåll så kanske man kan skruva upp laddet lite utifall turbon inte låg på sitt optimala redan med steg 1.

Ecutek mappning i sommar och förhoppningsvis link eller vipec till våren (om jag inte känner mej jättenöjd med ecutek vill säga)

Inte bara tiden som står emot utan även ekonomin. Får leva på vatten och bröd för att bekosta allt och har dessutom en son som inte ska behöva ha världens tråkigaste sommar bara för min bil 🙂

Turbovin
          Deltagare

Jag skulle hellre låta det stå och göra det ordentligt. Har man en bra andrabil gör jag hellre så.

timpO
            Deltagare

Okej, ja jag lär ju endå fullfölja det till vintern om inte annat. Har ingen bra andrabil dock, lånar en gammal halvt tyskstukad golfdiesel för tillfället utan baksäten ;P

timpO
              Deltagare

Kan ju uppdatera med att jag fick hem blocket idag från Irland!!! Julafton delux! Firar av en Irländsk motor med Irländsk bärs, Guinnes. Skitäckligt men ska det firas så ska det

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.