SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Tips&Råd, Nybliven impreza ägare

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #240755
    Markuiis
    Deltagare

      Det är pga att 2002 var första årsmodellen i Sverige av STI och 2003 kom blobeye som förutom faceliften är samma bil under skalet som bugeye. Tror inte det såldes några svenska med prodrive front alls. Personligen tycker jag att bugeye är skitläcker och snygg med riktig vinge och prodrive front, men många tycker ju att bugeye är den fulaste av dom tre, vilket ju såklart gör att den inte är så vanlig/populär som dom andra.

      Det är bra bilar.

      Okej då vet jag:-) Tack fär ett riktigt bra svar:-) Min är en type-uk, och ska vara prodrive från fabrik, inte så vanligt? rätta mig om jag har fel:-) Jag tycker också dom är skitläckra, Lite specielt utseende. Kan ju passa på och fråga dig en sak till, Hur funkar det med öppet filter på dom här bilarna?

      #240756
      Markuiis
      Deltagare

        Rent generellt så är öppet filter inget att rekommendera alls sålänge du inte är tvingad att ha det (tex när du har frontmonterad intercooler), luftmassemätaren är rätt känslig och ett öppet filter kan i många fall käka luftmassemätare till frukost. Om man kan så är det bättre att använda org luftburk.

        Vet inte hur många Type UK det såldes, det går säkert att få reda på.. 😉

        Okej då är det som på dom flesta bilar med lmm då, Då blir det nog ett öooet insatsfilter istället:-)
        Hur är det att sätta dumpventil då? Saknar lite av de ljudet från min föra bil med öpen jbr dumpventil, När jag var på elmia såg jag några impreza med dump, vilken dump är vanligast och vad rekomenderar folk för dump till dom här bilarna?:-)

        #240735
        Fricke.w
        Deltagare

          Såsom jag förstått det så har de gamla (gc8) WRX gjutna grejer medan de nya WRX STI har
          smidda kolvar/stakar men materialet är mer sprött än smidda saker i en gc8 sti.
          Jag är dock inte helt säker på att jag har rätt så du får ta det som en vink om vad du
          troligen har under huven 🙂

          Nu tänker jag inte vara en sån som slår någon på fingrarna 🙂
          Men på ej257 motorn så är de smida stackar som på alla STI men kolvarna var gjutna i alla fall, kan ju vara därför dom är så sköra.
          Hur de är på ej207 uero modelerna vågar jag inte svara på, men smida stakar har dom ju i alla fall, om dom har smida kolvar låter jag vara osagt, men spec-c type RA, och s202 s203 s204 r205 mm har ju blue printad viktad och balanserad maskin och smit innehåll 🙂

          #240745
          Patrick P931
          Deltagare

            Okej då är det som på dom flesta bilar med lmm då, Då blir det nog ett öooet insatsfilter istället:-)
            Hur är det att sätta dumpventil då? Saknar lite av de ljudet från min föra bil med öpen jbr dumpventil, När jag var på elmia såg jag några impreza med dump, vilken dump är vanligast och vad rekomenderar folk för dump till dom här bilarna?:-)

            Du får bäst resultat med orginal Subaru pappersfilter och orginal Subaru dumpventil.

            🙂
            Patrick

            #240757
            Markuiis
            Deltagare

              Nu tänker jag inte vara en sån som slår någon på fingrarna 🙂
              Men på ej257 motorn så är de smida stackar som på alla STI men kolvarna var gjutna i alla fall, kan ju vara därför dom är så sköra.
              Hur de är på ej207 uero modelerna vågar jag inte svara på, men smida stakar har dom ju i alla fall, om dom har smida kolvar låter jag vara osagt, men spec-c type RA, och s202 s203 s204 r205 mm har ju blue printad viktad och balanserad maskin och smit innehåll 🙂

              Okej! Då har jag lite koll på läget 🙂 Tack så hemskt mycket! 🙂

              #240758
              Markuiis
              Deltagare

                Du får bäst resultat med orginal Subaru pappersfilter och orginal Subaru dumpventil.

                🙂
                Patrick

                Okej,Då får jag fortsätta sakna kvittret då :D, Går inte få på något sätt med original grejerna? Och om det går bäst med det som sitter på får det självklart vara så:)

                #240759
                Markuiis
                Deltagare

                  Kvitter får du inte med en öppen dump heller (eller jo, om den inte öppnar ordentligt…) för det ljudet uppkommer vid avsaknad av dump, när luften studsar mot turbon.. 🙂 Du kan ju börja med att ta bort insugsljuddämparen som sitter bakom höger innerskärm, utan den så får du lite mer insugsljud och dumpljud även med std återcirkulerande dump.

                  Fel uttryck av mig, Det vet jag att även om dumpen är för hårt spänd uppkommer detta ljud, Precis jag vad jag vill ha, lite mer insugsljud och lite ”Dump” ljud, Inga negativa grejer med att tabort den ljuddämparen? En sådan hade jag inte på min volvo 850 turbo 😀 hehe;-)

                  tack så jätte mycket för alla bra svar! 🙂

                  #240760
                  Markuiis
                  Deltagare

                    Har inte hunnit kolla Insugsljuddämparen än, antar att det blir ett hål som man måste plugga när man plockar bort den? Någon som har gjort detta? 🙂

                    Sen har det börjat ”klunka” ibak, det låter endast vid låga hastigheter vid start och stopp och även när jag svänger och åker i små ojämnheter, en polare stod och putte på bilen och jag stod ibak och lysnade, Det låter som det kommer från vänster fjäderben bak, har läst att det är vanligt att dämparna blir dåliga och även lagringen, damparen tror jag det inte är för bilen är stadig på vägen och har inte sunkat ihop nåt, tror ni det kan vara lagringen?

                    #240761
                    Markuiis
                    Deltagare

                      Det kan vara en bra ide att dra slang (eller som på min, vvs rör… :D) från luftburken ner till fronten så den suger lite renare luft än där uppe när du tar bort dämparen. Det finns inget negativt med att ta bort insugsdämparen. 😉

                      Okej då vet ja 🙂 Varför är det bra om dem får renare luft när man tarbort dämparen? man måste altså lossa innerskärmen för att komma åt dämparen?

                      #240737
                      Christian S
                      Deltagare

                        japp

                        #240740
                        edbe
                        Deltagare

                          ”snorkeln” som den kallas är väl inte så mycket en ljuddämpare utan mer ett sätt att filtrera luften som sugs från framskärmen. Det är ungefär som snorkeln som sitter på jeepar för att skydda mot vatten har jag fått för mig. Låter betydligt mer utan så den dämpar såklart även lite ljud!

                          Som jag förstått det är enda nackdelen att luftfiltret kan behöva bytas lite oftare.

                          Jag tror jag la upp bilder i min projekttråd om hur jag gjorde det…om inte hela grejen så i alla fall en bilde på hur jag täppte igen hålet.

                          Sent from my iPhone using Tapatalk

                          #240738
                          Christian S
                          Deltagare

                            ”snorkeln” som den kallas är väl inte så mycket en ljuddämpare utan mer ett sätt att filtrera luften som sugs från framskärmen. Det är ungefär som snorkeln som sitter på jeepar för att skydda mot vatten har jag fått för mig. Låter betydligt mer utan så den dämpar såklart även lite ljud!

                            Som jag förstått det är enda nackdelen att luftfiltret kan behöva bytas lite oftare.

                            Jag tror jag la upp bilder i min projekttråd om hur jag gjorde det…om inte hela grejen så i alla fall en bilde på hur jag täppte igen hålet.

                            Sent from my iPhone using Tapatalk

                            nä du det sugs ingen luft därifrån utan den tas framme i fronten 😉

                            här ser du hur det ser ut (lånad bild)

                            och där ser du att den tar luften bakom stålkastaren för att sen gå sen in i skärmen där ”snorkeln” sitter för att sen gå vidare in i luftburken.

                            #240762
                            Markuiis
                            Deltagare

                              nä du det sugs ingen luft därifrån utan den tas framme i fronten 😉

                              här ser du hur det ser ut (lånad bild)

                              och där ser du att den tar luften bakom stålkastaren för att sen gå sen in i skärmen där ”snorkeln” sitter för att sen gå vidare in i luftburken.

                              Okej, jag har nämligen tagit bort snorlkeln nu, och kapat bort den där ”lådadan” Ska jag täppa igen hållet eller ska det vara ett öppet hål där nu ?

                              #240739
                              Christian S
                              Deltagare

                                det kan väll vara öppet där om du vill, det enda som kan hända är ju att det kommer in lite varmluft ifrån motorrummet.

                                #240763
                                Markuiis
                                Deltagare

                                  det kan väll vara öppet där om du vill, det enda som kan hända är ju att det kommer in lite varmluft ifrån motorrummet.

                                  Okej, men den tar ju luften i fram brevid lycktan, sen går ju det röret in och ner i innerskärmen, Men om jag har det öppet så åker väl den luften ut? Då kommer den ju aldrig till luftfiltret. Hur har ni som har gjort denna mod gjort?

                                  http://www.iwsti.com/forums/how-install/84000-stock-intake-silencer-delete-pics.html

                                  som på sista bilden ser det ut för mig, jag har kapat bort lådan

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 35 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.