- Detta ämne har 14 svar, 3,806 deltagare, och uppdaterades senast för 11 år, 6 månader sedan av Jimmy STI 2012.
-
FörfattareInlägg
-
3 mars, 2012 kl. 20:03 #27784Jimmy STI 2012Deltagare
Hej!
Köpt en ny Subaru STI 2011/2012 som jag hämtade ut igår och kört i helgen varpå lite frågor dykt upp.
En generell sak som jag även funderade över var tomgången. Den är mer rå än på en “vanlig” bil. När jag varit ute och kört och kommer hem och bilen är varm, går tomgången ner runt 600-700, men händer när den står på tomgång nån minut att den ibland går ner till runt 600 hoppar då ibland snabbt hoppa upp till 1000 RPM. Kan som sagt hända ibland när bilen är varm och går på tomgång. Ville bara kolla så att detta är normalt och inget att oroa sig för gällande tomgången och att det kan den vid tillfällen kan hoppa så för för en så rå motor som i STI?
Stort tack för era svar!
Med vänliga hälsningar
Jimmy3 mars, 2012 kl. 21:31 #238882MuminDeltagareKan det vara acn som hoppar in tro?
3 mars, 2012 kl. 21:48 #238889Jimmy STI 2012DeltagareHej Johan!
Låter inte helt orimligt, kan nog stämma att den var igång!
Ska undersöka det vidare=)
Stort tack!
Mvh
Jimmy4 mars, 2012 kl. 17:54 #238890Jimmy STI 2012DeltagareHej!
Tittade vidare på det idag utan AC.
När bilen är kall är tomgången tämligen konstant. När men varit ut och kört ett tag och den blivit varm och man låter den stå på tomgång (utan AC igång) så märker man fortfarande att tomgången kan rör sig lite upp och ner.
Den går först ner på runt 600-700 rpm. Om man väntar 1-2 minuter vill den inbland droppa ner till 600 eller strax under och då verkar den själv upptäcka att det är för lågt och så hoppar den upp till 900-1000 rpm. Sedan rör den sig sakta ner till runt 600-700. Under 2-3 minuter händer detta kanske två gånger.
Är detta normal eller är det ett konstigt beteende med en sådan tomgång på en STI?
Stort tack för svar!
Mvh
Jimmy4 mars, 2012 kl. 18:23 #238886ArsonDeltagareMin ligger konstant på tomgången när den är varm på c:a 800 rpm. Dock en STI 2008.
4 mars, 2012 kl. 23:36 #238883MäkiDeltagareGår motorfläkten igång så den stiger lite och sen lugnar sig tomgången när fläkten gjort sitt?
7 mars, 2012 kl. 11:19 #238887SteveGDeltagareIt may be worth checking the MAFF sensor (hope this makes sense in English)
11 mars, 2012 kl. 17:22 #238891Jimmy STI 2012DeltagareGår motorfläkten igång så den stiger lite och sen lugnar sig tomgången när fläkten gjort sitt?
Hej!
Tack för ditt inlägg!
Hmm svårt att säga. Det jag märker om jag är utanför bilen och lyssnar på den – är att det oftast hörs något klick från motorrummet precis innan den börjar ändra varvtal på tomgång. Ibland kan den röra sig upp och ner ett par 3-5 gånger på 2-minuter. Vid tillfällen kan den även ligga kvar på ett specifikt lugnt på normalt varvtal, men oftare – brukar den under rör sig lite upp och ner om man står nån minut. Det sker bara när motorn är varm.
När är ju inte AC:n igång då det är strax över 0:an i temperatur, däremot är ju fläkten på så man får dräglig kupevärme. Kan detta också spela roll trots att AC-kompressorn inte går in?
Mvh
JImmy11 mars, 2012 kl. 17:23 #238892Jimmy STI 2012DeltagareIt may be worth checking the MAFF sensor (hope this makes sense in English)
Hi!
Thanks for your response!
What is the MAFF sensor and what does it do?
How does it affecting the idling rev?Thanks in advance for your repsonse!
Br
JImmy11 mars, 2012 kl. 17:51 #238884MäkiDeltagareMed “Maff sensor” menar han luftmassemätaren, som mäter luftmängden mellan luftfilter och turbo. 🙂
11 mars, 2012 kl. 19:17 #238893Jimmy STI 2012DeltagareMed “Maff sensor” menar han luftmassemätaren, som mäter luftmängden mellan luftfilter och turbo. 🙂
Ok tack!
Gällande ditt förra inlägg gällande om fläkten går igång när jag upplever orolig tomgång:
Hmm svårt att säga. Det jag märker om jag är utanför bilen och lyssnar på den – är att det oftast hörs något klick från motorrummet precis innan den börjar ändra varvtal på tomgång. Ibland kan den röra sig upp och ner ett par 3-5 gånger på 2-minuter. Vid tillfällen kan den även ligga kvar på ett specifikt lugnt på normalt varvtal, men oftare – brukar den under rör sig lite upp och ner om man står nån minut. Det sker bara när motorn är varm.
Nu är ju inte AC:n igång då det är strax över 0:an i temperatur, däremot är ju fläkten på så man får dräglig kupevärme. Kan detta också spela roll trots att AC-kompressorn inte går in, så det är värmepaketet och av/påkoppling av kupevärmen som också kan påverka tomgången?
Mvh
Jimmy11 mars, 2012 kl. 19:44 #238880UbbeDeltagareHej!
Tack för ditt inlägg!
Hmm svårt att säga. Det jag märker om jag är utanför bilen och lyssnar på den – är att det oftast hörs något klick från motorrummet precis innan den börjar ändra varvtal på tomgång. Ibland kan den röra sig upp och ner ett par 3-5 gånger på 2-minuter. Vid tillfällen kan den även ligga kvar på ett specifikt lugnt på normalt varvtal, men oftare – brukar den under rör sig lite upp och ner om man står nån minut. Det sker bara när motorn är varm.
När är ju inte AC:n igång då det är strax över 0:an i temperatur, däremot är ju fläkten på så man får dräglig kupevärme. Kan detta också spela roll trots att AC-kompressorn inte går in?
Mvh
JImmySådär håller vår 05’a också på, och har alltid gjort.
11 mars, 2012 kl. 21:07 #238885MäkiDeltagareSådär håller vår 05’a också på, och har alltid gjort.
Ja precis, tycker jag känner igen det från min WRX också. 🙂
11 mars, 2012 kl. 23:49 #238881TurbovinDeltagareÄr inte klicket just från AC-kompressorn? Känner igen det från min gamle häck också.
11 juni, 2013 kl. 22:11 #238888Jimmy STI 2012DeltagareKan meddela att det löste sig efter en mjukvaruuppgradering!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.