› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Toppacknings misstankar, frågor
- Detta ämne har 21 svar, 2,298 deltagare, och uppdaterades senast för 14 år, 6 månader sedan av
Rednavas.
-
FörfattareInlägg
-
3 maj, 2011 kl. 17:58 #25789
Rednavas
Deltagaretjena! verkar som min toppackning inte vill vara med längre då mitt kylarvatten antagligen tryck ut av laddtrycket. det kommer inte ut nå när jag står på tomgång men när jag kör så töms exp kärlet rätt så snart. har nu några undringar pga detta.
1. Kan det fastställas att det är packningen som gått vid komp test? eller kan det vara så att det inte läcker förrän turbon laddar och därför märks inget vid komp test? Skall testa imorn!
2. Gissar att jag måste lyfta motor för att byta packningar?
3. Behöver jag byta båda packningarna även om det bara är knas på den ena toppen?
4. Vart beställer man packningar smidigast/billigast? finns det nå läckert paket med alla packningar som behövs samt toppbultar om jag behöver byta dom?
tacksam för alla svar jag kan få! :p
3 maj, 2011 kl. 19:13 #223507volvosnubbe
DeltagareHur ser oljan ut ? kör du för länge med det kan du åka på vevlager med.
Vet folk i England som bytt packningar o strax där efter fått vevlageras.
/ Dennis3 maj, 2011 kl. 19:37 #223516Rednavas
Deltagarebytte olja strax innan det börja krångla.. men den ser ut precis som vanligt med stadig nivå, inga konstigheter vad jag har märkt iaf..
Har läst nånstans att man lär köra en kort stund efter packningsbyte ned samma olja då det packningen kan släppa ifrån sej småskräp första milen. men det kanske bara är snack?
5 maj, 2011 kl. 11:16 #223508Fricke.w
DeltagareFör det första så skulle jag rekomendera dig att bytta båda på samma gång, var vell någon säljes anons i forumet på orginal packningar.
För det andra har top packningen gåt är de nog kannske ide att se till så att topparna är rak också, har den gått varm någon gång?
Sen förstog jag inte riktigt vad du menade med att köra in dom nya packningarna, menar du att du ska göra de på gammla oljan? är vell inte att rekomendera kannske om de är så att du kannske spät ut den med glykol, nä köp någon biligare olja att köra in på i sådana fall med nytt filter, sen gör du ett byte till den finare olja du ska köra på med nytt filter.
Men tar du ur motorn, kan du ju lika gärna lyfta på oljetråget också, å ta en titt i de samt pickup silen, så där inte finns nå rester av lager.
För annars får du ju riva ur den lika fort i gen.MVH
Fricke5 maj, 2011 kl. 11:19 #223509Fricke.w
DeltagareÄr du säker på att de inte är turbon som är boven i dramat?
Så är fallet för mig i alla fall, och jag hade ingen olja eller vatten,i vare sig motor eller insug, men där emot en tjock sås i downpipen, men jag särade på hela motorn endå för att vara på den säkra sidan 😉5 maj, 2011 kl. 17:10 #223517Rednavas
DeltagareDet jag menade med oljan efter packningsbyte va precis som du mena fast enormt mkt sämre förklarat 😉 Den har gått varmt när jag upptäckte problemet så blir väl planing när man ändå har skiten lös :p Om det kan vara turbon vet jag inte.. men det är ju sant att det skulle kunna vara där laddluften sticker ut i vattnet.. men den har laddat normalt, iaf strax innan jag märkte att nått va på tok.
Har gjort komp test idag iaf. alla cylindrar visar typ 10,8 utom den som är närmast batteriet som visa något mindre, ca 10,1.. kan det skilja så mkt? eller är det där skon klämmer??
6 maj, 2011 kl. 17:32 #223519Rednavas
Deltagaresnackade med en polare idag som gissade på packningen eller spricka i toppen.. detta blir bara bättre och bättre… 😉
6 maj, 2011 kl. 18:14 #223510Fricke.w
DeltagareRiv ur bara 😉 lika bra att börja nu, för de kommer ändå att bli så i slut ändan.
BTW jag har nya oem sträk topplocks bulltar ligandes hemma som du kan få för biligare pris än du hittar här hemma eller i england för den delen 😉
För som bekant ska man ju alldrig återanvända sträck bullt 🙂6 maj, 2011 kl. 21:10 #223520Rednavas
Deltagareja, det verkar inte bättre.. jag håller på att samla mod och ork 🙂 billigt är bra :p
6 maj, 2011 kl. 21:46 #223506zeaflower
Deltagarejag vet inte vad det finns för erfarenhet av skeva toppar men han på den lokala subaruverkstaden som även kört mycket rally med subaru har aldrig behövt att plana en topp sa han…
7 maj, 2011 kl. 08:08 #223518Rednavas
Deltagareok, skönt att höra :p
9 maj, 2011 kl. 18:53 #223511Fricke.w
DeltagareNä fördelen är ju att boxer topparna är korta 🙂 är ju väre att koka på en rak fyra eller 6a för den delen 😀
9 maj, 2011 kl. 21:10 #223512Gilarski
DeltagareNär jag sköt toppen på en gammal Opel så blev bilen fort varm vid belastning men hade hyfsad temp vid normal körning. Såg att det drack vatten som en häst så jag fick fylla på ofta. Fattade inte nått förrän när jag kollade på oljestickan, oljan såg ut som majonäs varpå jag insåg vart allt vatten jag fyllt på tog vägen 😮
Om du skjutit toppen borde du antingen fått ovan resultat eller skit i kylarvatten då sot torde tryckas ut vid expansionsfasen (när bränslet antänds & du får en sjuhelvetes explosion i förbränningsrummet).
10 maj, 2011 kl. 20:00 #223521Rednavas
Deltagarehoppas det bara är så enkelt 😀
http://www.subaruclub.se/forum/showthread.php?p=614388&posted=1#post614388
13 maj, 2011 kl. 17:59 #223522Rednavas
Deltagarenu verkar det som att det läcker typ under exp kärlet på motorn.. kanske är toppackningen ändå?? :S
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.