SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Topplockspackning eller ?

Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #3365
    jeppe
    Deltagare

      Misstänker att jag blåst en topplockspackning
      efter framfarten på Emmaboda ;(
      Bilen gick bra på SS och hela vägen hem.
      Dagen efter skulle jag backa ut den ur garaget för att
      tvätta den,
      den startar fint och går upp på förhöjd tomgång som den
      gör när den är kall
      sedan börjar den skaka och ruska och tappar varv och sedan
      stannar den !
      den är sedan grinig att starta och jag får nöta lite
      startmotor innan den startar halvdant
      sen går den väldigt ojämt och jag backar ur den ur garaget
      och försöker håla liv i den genom att gasa lite
      den vill liksom inte,
      Sen tittar jag i backspegeln och det är helt vitt
      bakom bilen, Det var en rejäl vit rökdimma.
      Sen lätt jag den stå på tomgång och gången blev normal med
      mindre rök

      Jag blir mer och mer övertygad att det är någon av topplockspackningarna
      Hur kollar man så att man är säker ?
      det luktar inte olja i påfyllningen till vattnet
      avgaserna luktar grillad korv
      och den ger vita rökpuffar om man pumpvarvar över 5000 varv 🙁

      #58198
      jraberg
      Deltagare

        jo, nog låter det som att du har vatten i motorn.
        Hur ser motoroljan ut?
        Magkänslan jag får är dock att det är dags för stiftbyte. Känns mer troligt än att du blåst en packning bara sådär(för du laddar väl med orig. tryck)

        -JR

        #58199
        jeppe
        Deltagare

          jo, nog låter det som att du har vatten i motorn. Hur ser motoroljan ut?Magkänslan jag får är dock att det är dags för stiftbyte. Känns mer troligt än att du blåst en packning bara sådär(för du laddar väl med orig. tryck)-JR

          Säger bara dawes ! 😀
          Laddtrycksspärren sa ifrån ett par gånger på
          Emmaboda så det kanske var för mycket för pakningen
          i den värmen ?
          men jag tycker inte det ska hända ändå !
          Bilen har bara gått 5800
          så stiften är orginal men jag har nya hårdare ligger

          #58200
          jeppe
          Deltagare

            Motoroljan ser bra ut
            det luktar bara glykol om man luktar i påfyllningsröret
            för vattnet
            bilen går lika bra som tidigare
            men tvekar vid kallstart och går troligtvis på 3 burkar
            dom första sekunderna

            #58197
            simo
            Deltagare

              Tråkigt att höra Jeppe 🙁

              Eftersom problemet bara är när bilen är kall så tycker iaf jag att det lutar mer åt stiften än toppen…

              /U – som överlåter de avancerade meckandet åt Jerry

              #58201
              jeppe
              Deltagare

                Nog vore det bra om det bara är stiften men då borde den
                gå längre på tre burkar tycker jag eller ?
                Om topplockspakningen bara läcker internt då ?
                då borde bilen inte gå dåligt va ?

                Den gick alldrig för varm på Emmaboda iallafall
                Vattentempen var normal hela tiden och oljan var
                alldrig över 110-115 grader

                #58194
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Den vita röken pekar på topplockspackning tyvärr.

                  Ett leakdowntest hos Hymfenstymfen kanske vore en bra idé, och ta ett avgasprov på kylarvattnen.

                  Blir kylarslangen stum efter du kört lite, bubblar det i expansionskärlet, etc?

                  /J

                  #58202
                  jeppe
                  Deltagare

                    Jag ringde till Hymfenstymfen och Greger tyckte att jag skulle
                    skruva ur stiften och kolla.
                    är nån elektrod vit så är det den cylindern som tar vatten.
                    Att topplockspakning går på GT:n är mycket ovanligt sa dom
                    och absolut vid dessa mil

                    Men vi får väll se hur det är , men jag tycker också att
                    det verkar högst troligt
                    Jag har ju maskinskadeförsäkring fortfarande
                    och då får man dega 25% av kostnaden
                    men det viktiga är ju att resultatet blir bra.

                    #58203
                    jeppe
                    Deltagare

                      Hur vet man vilken som är den ökända 3:an cylinder ?
                      Borde ju kunna vara den som gått varmast

                      #58196
                      Strat
                      Deltagare

                        Närmast turbon.

                        /Claes

                        #58204
                        jeppe
                        Deltagare

                          Jag har nu kollat alla stiften som ser bra ut
                          har varit hos fursten och avgasvärdena
                          är helt perfekta och kan inte bli bättre
                          Inga felkoder fanns det heller
                          bilen går helt perfekt när den är varmkörd
                          den ända är ett litet vitt moln när man startar bilen kall
                          och att den går igång lite ojämt dom första sekunderna

                          Kan det vara så att den bara läcker lite vid kallstarten
                          för att sedan gå tätt snabbt efter uppstart
                          är det så så borde ju bilen snart läcka mera eller ?
                          Jag har nu koll på vattennivån och jag ska följa den noga

                          Förbryllad 🙁

                          #58195
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Håll koll på vatten och olja bara, det vita molnet och misständningen pekar på vatten…

                            Det kan vara en spricka i en topp, det kan vara toppackningen…ingendera vet man säkert innan motorn är isär tyvärr om inte komptest och koll av avgaser i kylarvattnet visar något.

                            Trist läge…men håll koll på’t bara, det viktiga är att det inte kommer vatten i oljan (märks tydligt på färgen på oljan, blir som gråaktig sörja).

                            /J

                            #58205
                            jeppe
                            Deltagare

                              Blir kylarslangen stum efter du kört lite, bubblar det i expansionskärlet, etc?/J

                              Kylarslangen är mjuk och fin och det bubblar inte i
                              expansionskärlet !

                              #58206
                              Building Micke
                              Deltagare

                                Ja då var det klippt för mig… Har hållt ut så länge det gått, bilen har betett sig Bra utan ryck eller så men nu några dagar när bilen har vart kall har den ryckt som fasen.. Och nu en morron så gick den knapp å köra.

                                Har tänkt förut att toppackning eller topp vart dåligt för det har varit ett jädra tryck i slangarna, men dne har Inte läckt vatten i oljan..

                                Men Nu verkar det som allt brustit:(

                                Bilen är en legacy turbo..

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.