› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Topplockspackning eller ?
- Detta ämne har 13 svar, 2,063 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 4 månader sedan av
Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
15 juni, 2006 kl. 21:37 #3365
jeppe
DeltagareMisstänker att jag blåst en topplockspackning
efter framfarten på Emmaboda ;(
Bilen gick bra på SS och hela vägen hem.
Dagen efter skulle jag backa ut den ur garaget för att
tvätta den,
den startar fint och går upp på förhöjd tomgång som den
gör när den är kall
sedan börjar den skaka och ruska och tappar varv och sedan
stannar den !
den är sedan grinig att starta och jag får nöta lite
startmotor innan den startar halvdant
sen går den väldigt ojämt och jag backar ur den ur garaget
och försöker håla liv i den genom att gasa lite
den vill liksom inte,
Sen tittar jag i backspegeln och det är helt vitt
bakom bilen, Det var en rejäl vit rökdimma.
Sen lätt jag den stå på tomgång och gången blev normal med
mindre rökJag blir mer och mer övertygad att det är någon av topplockspackningarna
Hur kollar man så att man är säker ?
det luktar inte olja i påfyllningen till vattnet
avgaserna luktar grillad korv
och den ger vita rökpuffar om man pumpvarvar över 5000 varv 🙁15 juni, 2006 kl. 22:14 #58198jraberg
Deltagarejo, nog låter det som att du har vatten i motorn.
Hur ser motoroljan ut?
Magkänslan jag får är dock att det är dags för stiftbyte. Känns mer troligt än att du blåst en packning bara sådär(för du laddar väl med orig. tryck)-JR
15 juni, 2006 kl. 22:40 #58199jeppe
Deltagarejo, nog låter det som att du har vatten i motorn. Hur ser motoroljan ut?Magkänslan jag får är dock att det är dags för stiftbyte. Känns mer troligt än att du blåst en packning bara sådär(för du laddar väl med orig. tryck)-JR
Säger bara dawes ! 😀
Laddtrycksspärren sa ifrån ett par gånger på
Emmaboda så det kanske var för mycket för pakningen
i den värmen ?
men jag tycker inte det ska hända ändå !
Bilen har bara gått 5800
så stiften är orginal men jag har nya hårdare ligger15 juni, 2006 kl. 22:43 #58200jeppe
DeltagareMotoroljan ser bra ut
det luktar bara glykol om man luktar i påfyllningsröret
för vattnet
bilen går lika bra som tidigare
men tvekar vid kallstart och går troligtvis på 3 burkar
dom första sekunderna16 juni, 2006 kl. 06:23 #58197simo
DeltagareTråkigt att höra Jeppe 🙁
Eftersom problemet bara är när bilen är kall så tycker iaf jag att det lutar mer åt stiften än toppen…
/U – som överlåter de avancerade meckandet åt Jerry
16 juni, 2006 kl. 06:53 #58201jeppe
DeltagareNog vore det bra om det bara är stiften men då borde den
gå längre på tre burkar tycker jag eller ?
Om topplockspakningen bara läcker internt då ?
då borde bilen inte gå dåligt va ?Den gick alldrig för varm på Emmaboda iallafall
Vattentempen var normal hela tiden och oljan var
alldrig över 110-115 grader16 juni, 2006 kl. 07:07 #58194SecretAgentMan
DeltagareDen vita röken pekar på topplockspackning tyvärr.
Ett leakdowntest hos Hymfenstymfen kanske vore en bra idé, och ta ett avgasprov på kylarvattnen.
Blir kylarslangen stum efter du kört lite, bubblar det i expansionskärlet, etc?
/J
16 juni, 2006 kl. 11:11 #58202jeppe
DeltagareJag ringde till Hymfenstymfen och Greger tyckte att jag skulle
skruva ur stiften och kolla.
är nån elektrod vit så är det den cylindern som tar vatten.
Att topplockspakning går på GT:n är mycket ovanligt sa dom
och absolut vid dessa milMen vi får väll se hur det är , men jag tycker också att
det verkar högst troligt
Jag har ju maskinskadeförsäkring fortfarande
och då får man dega 25% av kostnaden
men det viktiga är ju att resultatet blir bra.17 juni, 2006 kl. 12:05 #58203jeppe
DeltagareHur vet man vilken som är den ökända 3:an cylinder ?
Borde ju kunna vara den som gått varmast17 juni, 2006 kl. 12:07 #58196Strat
DeltagareNärmast turbon.
/Claes
20 juni, 2006 kl. 07:18 #58204jeppe
DeltagareJag har nu kollat alla stiften som ser bra ut
har varit hos fursten och avgasvärdena
är helt perfekta och kan inte bli bättre
Inga felkoder fanns det heller
bilen går helt perfekt när den är varmkörd
den ända är ett litet vitt moln när man startar bilen kall
och att den går igång lite ojämt dom första sekundernaKan det vara så att den bara läcker lite vid kallstarten
för att sedan gå tätt snabbt efter uppstart
är det så så borde ju bilen snart läcka mera eller ?
Jag har nu koll på vattennivån och jag ska följa den nogaFörbryllad 🙁
20 juni, 2006 kl. 11:48 #58195SecretAgentMan
DeltagareHåll koll på vatten och olja bara, det vita molnet och misständningen pekar på vatten…
Det kan vara en spricka i en topp, det kan vara toppackningen…ingendera vet man säkert innan motorn är isär tyvärr om inte komptest och koll av avgaser i kylarvattnet visar något.
Trist läge…men håll koll på’t bara, det viktiga är att det inte kommer vatten i oljan (märks tydligt på färgen på oljan, blir som gråaktig sörja).
/J
21 juni, 2006 kl. 10:18 #58205jeppe
DeltagareBlir kylarslangen stum efter du kört lite, bubblar det i expansionskärlet, etc?/J
Kylarslangen är mjuk och fin och det bubblar inte i
expansionskärlet !2 april, 2007 kl. 14:43 #58206Building Micke
DeltagareJa då var det klippt för mig… Har hållt ut så länge det gått, bilen har betett sig Bra utan ryck eller så men nu några dagar när bilen har vart kall har den ryckt som fasen.. Och nu en morron så gick den knapp å köra.
Har tänkt förut att toppackning eller topp vart dåligt för det har varit ett jädra tryck i slangarna, men dne har Inte läckt vatten i oljan..
Men Nu verkar det som allt brustit:(
Bilen är en legacy turbo..
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.