› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Topplocksrenovering
- Detta ämne har 5 svar, 1,208 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Mumin.
-
FörfattareInlägg
-
12 april, 2010 kl. 10:21 #23086
gubel
DeltagareHar försökt lista ut hur min WRX MY04 lyckats köra igenom vatten genom motorn utan att blanda sig med oljan, men jag blir inte smartare.
Körde ifrån Malmö – Stockholm och fick köra in 1Liter vatten i kylaren.. Motorn går som den skall och gick inte upp i värmen förresten vattnet började ta slut. Kan det vara något annat?
Några tips på någon som kan byta topplocket i Stockholmsområdet och vad det skulle kosta.. ?
12 april, 2010 kl. 11:51 #199837Adam K
DeltagareDu vet att du har en bil med boxermotor va?
Det betyder 2 toppar, och 2 topplock 🙂
Det betyder också att motorn måste ut för att ta väck toppar och lock och att det därför blir ganska dyrt.
Försök eliminera andra läckage av kylarvattnet innan du beställer en sån service.
Ring annars Fürstenhoff och fråga, de är iallafall en högt rekommenderad subaruverkstad.12 april, 2010 kl. 13:14 #199840Gilarski
DeltagareOM ded dricker vatten bör du få vit rök vid start, svårstartad eftersom vatten runnit ned i förbränningskammaren. Under drift ökar trycket i systemet & då bör du garanterat få in vatten om det är läckage. Bilen behöver inte nödvändigtvis gå sämre men du borde få spår i oljan, dvs. när du kolar på stickan så är den lite grå/gul-kleggig.
Alternativt har du läckage nån stans, vattenpumpens kanske läcker, kolla slangklämmor och efter fuktmärken i kylet. Alla lock sitter på hoppas jag :rolleyes:
Har svårt att tro att den dricker vatten, är ju en så ny bil.
12 april, 2010 kl. 14:29 #199838gubel
DeltagareOM ded dricker vatten bör du få vit rök vid start, svårstartad eftersom vatten runnit ned i förbränningskammaren. Under drift ökar trycket i systemet & då bör du garanterat få in vatten om det är läckage. Bilen behöver inte nödvändigtvis gå sämre men du borde få spår i oljan, dvs. när du kolar på stickan så är den lite grå/gul-kleggig.
Alternativt har du läckage nån stans, vattenpumpens kanske läcker, kolla slangklämmor och efter fuktmärken i kylet. Alla lock sitter på hoppas jag :rolleyes:
Har svårt att tro att den dricker vatten, är ju en så ny bil.
Jag vet inte vad jag skall tro 1. Ingen vatten i oljan 2. Ingen vitrök 3. Startar direkt o.s.v.
När jag kör bilen i garaget kan jag inte så några uppenbara läckor undertill men en del vatten bakom bilen när jag trycker till (kan vara kondens?)…Finns det något enkelt sett att testa ifall det finns vatten i förbranningskammaren.. ?
12 april, 2010 kl. 17:21 #199836Manor
DeltagareHej !
Det kan inte vara kylaren som läcker?
Min började lite smått…jag kände lite glykollukt emellanåt…rätt var det var så fick jag fylla på en halvliter vätska. Jag tog då en sväng till Fürstenhoffs Motor och det visade sig att kylaren var ”slut”.12 april, 2010 kl. 18:20 #199839Mumin
DeltagareDu vet att du har en bil med boxermotor va?
Ring annars Fürstenhoff och fråga, de är iallafall en högt rekommenderad subaruverkstad.Det kan ju diskuteras men dom har iaf gott rykte… men på min bil var dem helt värdelösa iaf när dom bytte k-rem vid 10500.. men men man gör ju missag det är ju humant 😛
ska inte gå in på vad och vem som gjort fel men jag blev paff! när jag bytte min k-rem för 2 veckor sedan.annars åk och be dom kolla. men som Manor sa, kolla alla slanga, klämmor dom brukar rosta sönder mycket vanligt på underkanten. och då kan det läcka rätt bra.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.