SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Toyo proxes T1 R

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Desen
    Deltagare

Någon här som kör på Toyo Proxes T1 R?
      Är det ett bra däck?

/Andreas, Skåne, Kristianstad
      Blå GT -99

dragster
      Deltagare

Dom ska väl vara rätt bra.
        Dom är ganska mjuka dock och slits lite snabbare än medel däcket.

MVH
        Roger
        Blå STi MY03

Oscar
        Deltagare

Jag lånar tråden för att fortsätta diskussionen om däcken.

Det vekar som T1R är betydligt bredare än T1-S i dimensionen 205/40 17

Jag har hittat följande produktinformation om däcken:
          http://www.toyo.com.au/PCRPDFs/Proxes%20T1R.pdf
          http://www.toyo.com.au/PCRPDFs/Proxes%20T1-S.pdf

Jämför man static width loaded dimension så är T1R 17mm bredare.:o

Jag kör nu med 7,5″ bred fälg med ET 48 och T1-S, har ca 5mm marginal till bakskärmen (har kvar gummilisten). Det betyder att med T1R kommer det lätt att skrapa i bakskärmen.;(

Stämmer mina uppgifter eller är jag helt ute och cyklar?

backfeed
          Deltagare

Halvt OT: den där gummilisten, var exakt befinner den sig? Jag antar att föregående ägare plockat bort min!?

-= Impreza GT -99 =-

Desen
            Deltagare

Testade ett par begagnade 225 45 17 på min kokare idag och det gick inte. de låg jäms med yttre kanten på skärmen och inte mycke luft imellan, skulle slagit i skärmen vid hård körning.

Blev på så sätt tvingad att beställa nya.

Det blev toyo proxes T1-R 215/40 17. Däckonline tog 1111kr för dem.
              Det är samma dimension som sitter på nu och det funkar. Hoppas att dessa med ska funka utan att ta i.

Vad jag förstått så är denna modell en bra kompromiss mellan R-däck och gatdäck.

Blå GT -99

matte-sthlm
              Deltagare

Kör på dom och är helnöjjd, framför allt egenskaperna på våt väg!

/Matte

Chewie
                Deltagare

har kört några rundor på Nordsleife i Nürburg, Tyskland med dessa däck idag, grymt nöjd, trodde inte dom skulle hålla så bra som dom gjort!
                  Gratulerar till ett bra val!

/ Tuggarn

Desen
                  Deltagare

Halvt OT: den där gummilisten, var exakt befinner den sig? Jag antar att föregående ägare plockat bort min!?-= Impreza GT -99 =-

Jag har inte heller kvar någon list. Men den ska väl sitta längs ytterkanten på bakskärmen.
                    Bakdäcket brukar väl slå i den lite vid väldigt inspirerad körning. Särkilt om man satt större /bredare däck.

Blå GT -99

Desen
                    Deltagare

Nu är det som vanligt när man beställt något, en alldeles för lång väntan på att det ska komma en avi.

När jag fått på däcken om några dagar så är det änumer väntan på att få testa dem ordentligt eftersom kopplingen slirar och ska bytas den 31 juli.

Men till nästa konbaneträff ska man väl vara ”fit for fight”

Blå GT -99

Oscar
                      Deltagare

Är det någon som har 7,5×17″ ET48 fälg + gummilist och fått det att fungera med 205 eller 215 breda däck utan skrap i bakskärmen vid inspirerad körning och passagerare bak?

Desen
                        Deltagare

Själv kör jag på 17″ 7 fälg (vet ej inpressningen) på dessa har jag 215/40 17.
                          Har ej listen kvar men har inte slagit i skärmkanten än.
                          Men jag brukar inte ha mitt baksäte fullt med folk. Hade jag velat köra runt på folk hade jag skaffat en taxi.

Sen verkar det som en däckbredd kan vara olika bred på olika märken.
                          Så jag hoppas de nya jag beställt oxå kommer att passa bra.

Blå GT -99

FeA
                          Deltagare

Är det någon som har 7,5×17″ ET48 fälg + gummilist och fått det att fungera med 205 eller 215 breda däck utan skrap i bakskärmen vid inspirerad körning och passagerare bak?

Ja, 215

Oscar
                            Deltagare

Ok, då kan det inte stämma med den produktinformationen jag svamlade om ovan.
                              Bra, då är det bara att beställa.

Desen
                              Deltagare

Då sitter äntligen de nya Toyo sulorna på bilen.
                                Var ute o testade dem med lite ”inspirerad” körning ikväll.
                                Det var perfekt läge eftersom det regnat ligte för ett tag sedan, så en del kurvor var våta och en del torra.
                                Måste säga att det verkade vara bra grepp i dessa i både våta och torr kurvor.
                                Även inbromsningar gick bra.
                                Mitt omdömme änsålänge är att de är bra däck till ett bra pris.

Märkte dock att att däcken fortfarande vill ”rulla” på sidorna i vänstersvängar så det är väl dags att se över bussningar o hjulvinklar lite.

Blå GT -99

Desen
                                Deltagare

Det är ju alltid kul med folk som följer upp sina trådar, så jag tänkte föregå med gott exempel. 😉

Har nu kört på min proxes T1-R ett tag. Under denna tid så har de fått stå ut med en del.

Kan säga att jag är väldigt nöjd med däcken. Bra grepp, låg ljudnivå och väldigt bra våtegenskaper.

Efter lite justering av hjulvinklarna så sliter det även jämnare i kurvorna då jag fått bort en del understyrning.

Kan rekommendera dessa däck, bra däck till ett bra pris.

Blå GT -99

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.