› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tråd med Modellbetäckning på motor och chassi
- Detta ämne har 9 svar, 979 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 6 månader sedan av
STIred.
-
FörfattareInlägg
-
11 maj, 2010 kl. 21:45 #23321
Bodyshot
DeltagareJag tänkte dra till med en fråga.
Vad är det för motor som sitter i STI-05 orginal, EJ207? EJ205?
Har nämnligen problem med att få fram delar (kammar ventiler och fjädrar) till mina EJ20-någonting toppar
Vad skiljer dessa imellan?
Har sökt som en dåre men hittar fan inget bra.
12 maj, 2010 kl. 10:30 #202276Bodyshot
DeltagareNågon?
12 maj, 2010 kl. 10:43 #202270Kvarnis
DeltagareEJ207
Du har avacs i din bil, Ej205 icke avacs icke sti motorer.
Kammarna passar vilket fall som heslt men ex måste avacs kammar icke avacs toppar moddas lite för att funka.Här finsn väl lite mer att läsa 😉
http://en.wikipedia.org/wiki/Subaru_EJ_engineAnnars å föreslår jag att du ringaer och pratar med mark på Lateral Performance så får du rätt grjer, lite dyrare men mycket enklar om dom du köper av i Usa saknar kunnade…vilket dom uppenbart gör.
Det är/kan bli dyrt att få fel saker oxå 😉
12 maj, 2010 kl. 11:55 #202277Bodyshot
DeltagareTack för svar Kvarin!
Japp, jag har pratat med Mark igår faktiskt, han skulle ta fram kammar till mig med ventiler+fjädrar och allt därtill och se vad det skulle kosta.
vi får se vad det blir 🙂
12 maj, 2010 kl. 12:38 #202278Bodyshot
DeltagareKvarnis, tror du dessa kan passa mina toppar:
Crower EJ20 Camshafts (WRX)
Crower EJ205/EJ207 Cams (WRX/STi)
Iom att det står att dom ska passa EJ205&EJ207 så borde dom kanske funka? Blir dock osäker för EJ205 borde väl skilja lite från EJ207….
12 maj, 2010 kl. 13:24 #202271Kvarnis
DeltagareBetala några tusen till och handla av Mark så är allt frid och fröjd.
Annars så finns som sagt cosworth kammar.
EJ205 är icke avacs kammar dom passar men bye bye avacs stryning12 maj, 2010 kl. 19:23 #202273STIred
DeltagareDet gäller ju veta vad artikelnumret ärpå kammarna ävenom man beställer från Mark. Det lättaste och säkraste är att kolla upp artikelnummer hos kamtillverkaren innan man beställer och se till att det passar och sen beställa rätt artikel. Då blir det säkert rätt.
Sen ser inte DBW avcs kammar exakt likadana ut som drive by cable avcs kammar. Det skiljer i hur kammarna ser ut i givaränden. Kammarna som sitter på dbw bilar är slitsade i den änden och icke dbw har fyra små utbuktningar som är jämt fördelade. Beställer man fel sort så kommer inte avcs functionen funka heller även om båda sorterna har avcs.
AVCS är som sagt inte fel att ha om topparna ändå redan är förberedda för det. Om jag inte minns helt fel så har även Kelford avcs kammar med samma lyft/profil som cosworth. Möjligen är de kanske billigare med.
/r
12 maj, 2010 kl. 19:32 #202272Kvarnis
DeltagareDet var därför jag förslog Mark på Lateral då han vet vad det handlar om.
Du har helt rätt Raul, det skiljer melllan DBW och cabel tänkte inte på det då man bra har kabel drivna själv 😉 😀
Att väla bort avacs då man har det i ecu tom är VÄLDIGT DUMT !!!
I UK väljer man bara avcs numera då det gäller värre byggen,om domfår sjukt brea resultat med det oxå.
Typ +600bhp ur en GT35 på vpower med snabb spool.12 maj, 2010 kl. 19:35 #202274STIred
DeltagareDet var därför jag förslog Mark på Lateral då han vet vad det handlar om.
Ha ha ok my bad jag tänkte på fel Mark, läste ditt inlägg lite för snabbt 😀 Lateral Mark bör nog ha bättre koll på vilka kammar som passar än den USAMark som jag tänkte på.
/r
12 maj, 2010 kl. 19:53 #202275STIred
DeltagareAtt väla bort avacs då man har det i ecu tom är VÄLDIGT DUMT !!!
I UK väljer man bara avcs numera då det gäller värre byggen,om domfår sjukt brea resultat med det oxå.
Typ +600bhp ur en GT35 på vpower med snabb spool.Jepp, det är anledningen till att jag byter bort nuvarande ecu, för att kunna köra avcs.
/r
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.
